Matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopintojen
toiset lähiopetuspäivät maaliskuun lopussa käsittelivät verkkokauppaa.
Kouluttaja Kirsi Mikkola sai meidät ymmärtämään verkkokaupan laajasti, ei erillisenä
kauppana vaan kiinteänä osana koko yrityksen sähköistä liiketoimintaa. Kirsin
ammattitaito viestiä osaamistaan yleisölle ja verkkokaupan toiminnan
asiantuntemus tekivät minuun suuren vaikutuksen. Ymmärrän näiden
lähiopetuspäivien jälkeen verkkokaupan paljon laajempana osana yrityksen
sähköistä liiketoimintaa kuin miten ajattelin asian aiemmin. Verkkokaupankäynnistä
suurin osuus, 80 %, tehdään b to b –puolella, vaikka ensin ajateltuna usein
mielessä ovat vain kuluttajille suunnatut verkkokaupat.
Kirsi avasi myös erittäin havainnollisesti, mitä tarkoittaa,
kun yrityksen sähköinen liiketoiminta kypsyy passiivisesta kotisivusta
(verkkoläsnäolovaiheesta) tuoteinformaation, myynti ja interaktiivisuus,
sisäisten tietojärjestelmien integrointivaiheen jälkeen täysin integroiduksi
sähköisen kaupankäynnin järjestelmäksi, missä yritys toimii pääasiallisesti
tietoverkkojen välityksellä eikä enää perinteisellä tavalla. Tällöin on
saavutettu vaihe, missä internet, intranet ja ekstranet toimivat integroidusti
ja yritys hyödyntää laajasti verkkoteknologioita liiketoiminnassaan.
Esimerkkeinä tästä matkatoimistot ja www.saariselkä .com.
Iso osa suomalaisista matkailun, elämystuotannon ja
vapaa-ajan pk-sektorin yrityksistä on vielä tuoteinformaatiovaiheessa, missä
staattisen kotisivun lisäksi tarjotaan tuotteista informaatiota ja yritykseen
voidaan ottaa yhteyttä sähköpostilla. Tutkimme ennakkotehtävänä etsien hyviä ja
huonoja esimerkkejä verkkokaupoista ja oli helppo havaita, että etenkin
pienehköt yritykset tarjoavat vielä toistaiseksi lähinnä
sähköpostiyhteydenottomahdollisuuden varaustiedusteluihin ja puhelinnumeroa
tuodaan vahvasti esille yhteydenottokanavana.
Verkkokaupan yleistyessä syntyviä muutoksia kaupankäyntiprosesseissa
Potentiaalia yrityksien liiketoimintojen sähköistymisen
kasvulle on hurjasti ja verkkokaupankäynti tulee kasvamaan vauhdilla. Matkojen
myynti on siirtynyt lähes kokonaan verkkoon ja suuret suomalaiset verkkokaupat
Verkkokauppa.com ja NetAnttila ovat jo monelle tuttuja samoin kuin esimerkiksi
Veikkauksen pelit verkosta ostettuina. Suomalaiset ovat nyt oppineet tekemään
verkossa ostoksia myönteisten kokemuksien ansiosta ja verkkokaupan kasvu
jatkuu.
Sähköisen kaupan kehittäminen on liiketoiminnan
kehittämistä, millä pyritään liiketoiminnallisiin hyötyihin. Mikäli
suomalaiset kivijalkamyymälät eivät satsaa verkkokauppojen perustamiseen, ja jo
olemassa olevien verkkokauppojen kehittämiseen, tulemme menettämään kasvavan
osuuden kaupankäynnin volyymista ulkomaisille verkkokaupoille niin palvelujen
kuin etenkin tavarakaupan toimialoilla.
Tosiasia on, että Suomen markkinat ovat rajalliset ja pienet.
Etenkin tämän hetken uutisia kuunnellessa ymmärtää, ettei kotimaan myynti
millään alalla kasva, vaan pikemminkin polkee paikallaan tai vähenee, kun
suomalaisten ostovoima kasvavan työttömyyden myötä heikkenee. Suuretkin
suomalaiset vähittäiskaupat kuten Stockmann ja Kesko ovat vaikeuksissa ja
helpotusta myynnin laskun minimoimiseksi haetaan verkkokaupan avulla. Kotimaiset
asiakkaat saadaan pidettyä, kun kivijalkamyymälöiden lisäksi tarjotaan saman
myymälän nimissä verkko-ostomahdollisuus. Suurempaa kasvua pitää sitten lähteä
hakemaan kansainvälisiltä markkinoilta ja perustaa verkkokaupat eri maihin, ei
vain kääntää eri kielille.
Verkkokaupan osuus kaikesta kaupasta kasvaa kiihtyvällä
vauhdilla. Se on jo muuttanut kaupan rakenteita monelta osin ja tämä muutos
tulee laajenemaan tulevaisuudessa. Juuri missään liiketoiminnassa ei voida
jättää verkkokauppaa huomioimatta. 2
Verkkokauppa on kasvanut tasaisesti viimeisen kymmenen
vuoden ajan. Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML:n, Kaupan liiton ja TNS Gallupintekemän verkkokauppatutkimuksen mukaan kotimaan verkossa tapahtuvan kaupan arvo
oli 10,5 miljardia euroa vuonna 2013. Kasvua oli edellisvuodesta 8,7 prosenttia.
Lukuun sisältyvät kaikki kuluttajille suunnatut palvelut, tuotteet ja sähköiset
sisällöt mukaan lukien arvonlisävero ja toimituskulut. Palvelujen osuus tästä
summasta on 57 % ja tavarakaupan osuus 42 %, digitaaliset sisällöt 1 %.
Palvelumyynnistä yli kolmannes tulee matkailupalvelujen myynnistä.
Suomalaisten 10,5 miljardin verkkokauppaostoksista 9
miljardia tehtiin suomenkielisistä verkkokaupoista, joista erittelemätön osa on
kuitenkin ulkomaisessa omistuksessa olevia suomenkielelle käännettyjä verkkokauppoja.
Ulkomaisista kaupoista tässä valossa käytettiin siis loput eli 1,5 miljardia
euroa.
Eniten kasvoi digitaalisten sisältöjen ja ohjelmistojen myynti verkossa peräti 34 % vuonna 2013 verrattuna vuoteen 2012. Tavarakauppa kasvoi 9 % ja palvelujen verkko-ostamisen arvo kasvoi 8 %.
Kauppalehdessä marraskuussa 2013 julkaistun IRO Researchin
tekemän kuluttajapaneelihaastattelun mukaan Verkkokauppa.com on Suomen
suosituin verkkokauppa, toiseksi suosituin on ruotsalainen elektroniikan
verkkokauppa CDON.com ja kolmanneksi suosituin perinteinen Ellos.
Kuluttajapaneelissa haastateltiin yli tuhatta suomalaista verkkokauppojen
käyttäjää ja tutkimuksessa oli mainittu yli 750 verkkokauppaa. Ulkomaiset jätit
eBay, Amazon ja Zalando hävisivät jopa NetAnttilalle.
Eniten suomalaiset ostavat verkosta matkoja, vaatteita,
pääsylippuja ja elektroniikkaa. Lähes joka neljäs suomalainen käyttää
nettiostoksiinsa yli tuhat euroa vuodessa. Vain 9 % suomalaisista sanoo,
etteivät he osta verkosta yhtään mitään. Naiset ostavat netistä vaatteita,
kirjoja, hygieniatuotteita, apteekkituotteita ja pääsylippuja
kulttuuritapahtumiin, miehet viihde-elektroniikkaa, elokuvia sekä pelaavat
rahapelejä.
Näiden tietojen valossa on helppo päätellä, että suomalaiset
suosivat etupäässä suomalaisia verkkokauppoja. Tähän varmastikin vaikuttavat
sellaiset asiat kuin suomalaisten kauppojen tunnettuus ja sitä kautta luottamus
niihin myös verkkokauppoina. Mahdollisten reklamaatioiden tekeminen on helppoa
suomeksi ja mitä todennäköisimmin myös maksutapoina suomalaisissa
verkkokaupoissa käytetään suomalaisia verkkopankkeja luottokorttimaksamisen
sijaan. Moni vielä ehkä epäilee luottokorttinsa tietojen lähettämistä verkon
välityksellä tuntemattomille tavaroiden tai palveluiden tarjoajille.
Verkkokaupan volyymin kasvaessa verkkokaupankäynnistä tulee
nykyistä vahvemmin osa arkipäivästä kaupankäyntiä yhä useammalla toimialalla.
Verkosta ostamista voi tehdä missä ja milloin vaan. Verkko-ostamisen helppous,
nopeus ja luotettavuus sekä ajansäästö tekevät siitä kiinteän osan
kaupankäyntiä, missä osa tuotteista voidaan noutaa postista, osa
kivijalkamyymälöistä, osa pyytää kuljettuna kotiovelle asti. Palvelujen
ostaminen verkosta säästää kuluttajilta vaivannäköä ja aikaa, mitkä puoltavat
verkosta ostamista. Esim. elokuvateatteriin ei tarvitse mennä tuntia ennen
näytöstä lunastamaan varattua lippua, kun sen voi varata ja maksaa suoraan
verkossa.
Ketkä voittavat,
ketkä häviävät tässä muutosprosessissa?
Kaikista kaupan aloista verkkokauppa kohtaa kovinta kilpailua.
Vain ammattimaisesti toimimalla voi verkkokaupassa menestyä. Suomalaiskauppojen
tämänhetkiset ongelmat eivät johdu Kaupan liiton toimitusjohtaja JuhaniPekkalan mukaan siitä, että kansainväliset verkkokaupat veisivät niiltä
asiakkaat, vaan talouden huonosta tilanteesta ja kuluttajien ostovoiman
heikentymisestä. Kivijalkamyymälöissä myynti polkee paikallaan, on laskenut
tai parhaimmillaankin kasvaa vain nimeksi. Mutta koska nyt ja jatkossakin
suomalaiset suosivat suomalaisia verkkokauppoja, on niillä etulyöntiasema myös
menestyä jatkossa ulkomaisiin verkkokauppoihin verrattuna.
Kaupan alalla uskotaan, että kaupan alan voittajiksi
nousevat Suomessa ne, jotka löytävät parhaan tavan yhdistää verkon ja
perinteiset myymälät toisiinsa eli luomaan niin sanotun hybridimallin. Luontevasti hybridimalli toimisi esimerkiksi
vaatekaupassa, jossa verkkomyynnin isot palautusprosentit syövät
kannattavuutta.
Stockmann käy läpi omaa säästöohjelmaansa, mutta ei syytä
tilanteesta verkkokauppaa vaan kuluttajien varovaisuutta. Se romautti
joulukaupan ja tuloksen. Verkkokauppa Stockmannilla sen sijaan on käynyt
vilkkaasti. Yhtiön verkkokauppa tuplasi viime vuonna liikevaihtonsa. Verkon
osuus sen Suomen tavaratalotoiminnan liikevaihdosta oli viisi prosenttia niissä
tuotteissa, joita myydään verkossa. Olen tilannut Stockmannin uutiskirjeen ja
heiltä tulee joka päivä tarjousviesti sähköpostiini, joten on helppo tehdä
vaikka hetken mielijohteesta verkkokauppaostoksia heillä.
Stockmann on asettanut lähivuosiensa strategiseksi
painopisteeksi monikanavaisuuden kehittämisen. Siinä myymälöillä on vankka sija
verkkokaupan rinnalla. Lisäksi se laajentaa verkkokauppojensa tuote- ja
markkina-alueita. Näin kannattaisi muidenkin suomalaisten vähittäiskauppojen
tehdä, jos haluaa olla voittajien joukossa.
Hyviä esimerkkejä suomalaisista onnistujista on esim.kuvavalmistaja Ifolor. Toisin kuin moni muu alan yhtiö, Kuva-Sammon
postimyyntiosastona aikanaan aloittanut Ifolor tekee kannattavaa bisnestä
verkossa valokuvakirjoja ja -tauluja ja perinteisiä paperikuvia myymällä.
Ifolor on investoinut paljon tekniikkaan ja osaamiseen, mm. tilausjärjestelmien
helppokäyttöisyyteen, laatuun ja toimitusten nopeuteen, joiden avulla se
menestyy. Suurien volyymien ansiosta myös Ifolorin hinnat ovat kilpailukykyisiä
globaalissa kilpailussa, vaikka pelkkä hinta ei riitä.
Minulle oli yllätys lukea tästä Talouselämän artikkelista,
että useimmat kansainvälisetkin verkkokauppajätit tekevät yhä tappiota. Näin on
esimerkiksi Suomessakin todella näkyvästi markkinoivan ja vauhdilla kasvavan
verkkokauppa Zalandon laita. Yhtiön liikevaihto kasvoi viime vuonna reilut 50
prosenttia 1,8 miljardiin euroon, mutta tappiota tuli edelleen 120 miljoonan
verran. Myös 20 vuotta toiminut ja viime vuonna 54 miljardin euron liikevaihdon
tehnyt alan jätti Amazon on takonut lähes koko ajan tappiota tai korkeintaan
nollatulosta. Selityksenä näihin tappioihin kerrotaan, että Verkkokaupat
hakevat markkina-asemaa ennen kaikkea hinnalla, myymällä halvemmalla kuin
perinteiset myymälät. Premium-tuotteiden kauppa on erikseen. Suuruuden
ekonomia tuo kansainvälisille jäteille joka tapauksessa hinta- ja
valikoimaedun, jota suomalaisten voi olla mahdotonta päihittää.
Toisaalta suomalaiset kaupat voivat kuunnella paremmin
paikallisten kuluttajien toiveita. Voittajia ovat ne verkkokaupan pitäjät,
jotka satsaavat verkkokaupan sisältöön tarjoamalla asiakkaille laajan
valikoiman tuotteita ja palveluja. Tavarakaupan puolella kivijalkamyymälöiden
kannattaa viedä verkkoon mahdollisimman paljon tai jos mahdollista niin kaikki
tuotteet, mitä kivijalkamyymälä tarjoaa ja lisäksi tarjota vielä jotain
lisäarvoa lisämyynnillä, mitä itsepalveluperiaatteella toimivissa
myymälöissämme asiakas ei ostotilanteessa kohtaa. Esimerkiksi puseroa
verkkokaupasta ostaessaan asiakkaalle tuodaan ehdotuksia hameista ja housuista,
mitkä sopisivat hyvin ostoskoriin valitun puseron kanssa. Verkkokaupassa on
myös helppo tarjota asiakkaalle joku pieni kylkiäinen eli lahja, kun ostossumma
ylittää tietyn euromäärän. Tällä tavalla on myös helppo aikaansaada
lisämyyntiä.
Asiakkaat tekevät jo nyt paljon verkossa ostoksia niin, että
käyvät katsomassa, kokeilemassa ja sovittamassa tuotteita kivijalkamyymälöissä,
vertaavat sitten hintoja verkossa eri tarjoajien kesken ja tekevät ostokset
verkossa siellä, missä tuote on edullisinta ostaa. Usein myös mahdollisuus
noutaa tuote kivijalkamyymälästä koetaan parhaaksi toimitustavaksi. Monet suomalaiset
suosivat kotimaista vaihtoehtoa, jos mahdollista. Suomalaisilla
vähittäiskauppiaille ja palvelujen tarjoajilla on paikallinen tuntemus
kotimaisista asiakkaista, mikä on kilpailuvaltti ulkomaisia tarjoajia vastaan.
Suomalainen kuluttaja haluaa ensisijassa palvelua suomeksi. Suomalainen
myös luottaa tuttuun ja tunnettuun suomalaisen yrityksen ylläpitämään verkkokauppaan
ja suomalaisiin turvallisiin maksuvaihtoehtoihin verkkokaupoissa.
Suomalaiset kuluttajat myös hyväksyvät vielä tällä hetkellä merkittävästi
pidemmät toimitusajat kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa.2 Tilanne
kuitenkin muuttuu ja mm. Itella on käynnistänyt verkkokaupan varastointiin jatoimituksiin liittyvän 10 miljoonan euron hankkeen, jonka avulla kuluttajat
saavat tilaamansa tavarat jopa saman päivän aikana. Vantaan Voutilan
logistiikkakeskuksella toteutettava automaatio- ja rakennushanke tarkoittaa mm.
ensi vuonna valmistuvaa varastoa, jossa verkkokaupan tilausten käsittelyssä
apuna ovat robotit. Pian asiakas saa ostoksensa vuorokauden kuluessa
tilaamisesta, nopeimmillaan jopa saman päivän aikana. Verkkokauppiaat taas
saavat kaikki palvelut varastoinnista jakeluun ja palautuksiin entistä
kattavammin samalta toimittajalta. Tällaiset uudistukset edistävät verkkokaupan
kasvua.
Nämä faktat mielessä pidettynä suomalaisilla vähittäiskaupan
verkkokaupoilla on etulyöntiasema ulkomaisiin kilpailijoihinsa nähden.
Toimitusaikoihin ja tuotevalikoimaan on panostettava, ettei kauppaa valu
ulkomaisille kilpailijoille kasvavassa määrin, kun ulkomaiset tarjoajat
kääntävät verkkokauppansa suomen kielelle ja lupaavat nopeat toimitukset.
Verkkokaupan kasvua
voimakkaimmin rajoittavia tekijöitä
Suomalaiset
verkkokaupat eivät halua kansainvälistyä
Suurin verkkokaupan kasvua rajoittava tekijä Suomessa on se,
jos verkkokaupan pitäjä ei ymmärrä tai halua, että verkkokaupankäyntiä voi
harjoittaa Suomen rajojen ulkopuolella. Suuri osa suomalaisista verkkokaupoista
jää ulkomaisten jalkoihin siksi, etteivät ne edes yritä haastaa niitä. Tämä
näkyy esimerkiksi kielivalikoimassa. Pohjoismaisia verkkokauppoja tutkineen
OC&C-tutkimusyhtiön mukaan suomalaisten kauppojen verkkosivut ovat yleensä suomen lisäksi vain
englanniksi, kun taas Tanskassa vähittäiskauppojen sivut löytyvät seitsemällä
ja Ruotsissa kuudella kielellä. Norjassa yritykset tyytyvät Suomen tavoin
yhteen vieraaseen kieleen.
Muiden pohjoismaiden kaupat ovat sen sijaan innokkaasti
työntyneet Suomen markkinoille. Suomen kieli oli niissä norjan ohella suosituin
vieras kieli.
Suomalaisyrityksillä olisi paljon kasvuvaraa netin
viennissä, selviää Googlen OC&C:llä teettämästä selvityksestä. Pohjoismaisista verkkokaupoista 62 prosenttia
myy tuotteita kotimaansa ulkopuolella, kun suomalaisista ainoastaan 27
prosenttia. Raha karkaa ulkomaille ja meillä ei olisi tähän vaaraa.
Eri maiden verkkokaupoista suomalaiset shoppailivat enitenBritannian, Yhdysvaltojen, Saksan ja Ruotsin verkkokaupoissa.
Pohjoismaalaiset eivät tee kovinkaan paljon verkko-ostoksia
naapurimaiden verkkokaupoissa, joten on syytä tarkistaa, ovatko verkkokauppamme
tehty myös pohjoismaisille kuluttajille suunnatuiksi kieliversioin ja niin,
että kaupat löytyvät helposti ko. maiden domain-nimille käännettyinä.
Ostoksia ei toimiteta
tarpeeksi moneen maahan
Vähän samaa asiaa kansainvälistymishaluttomuuden kanssa on
tutkimustulos, minkä mukaan suomalaisista verkkokaupoista vain viidennes
toimittaa koko Eurooppaan. En tutkinut tätä tarkemmin eli tarkoittaako tämä
sitä, että jos joku haluaisi ostaa, niin tavaraa ei toimiteta, jos
ostohalukkuus tulee ns. ”väärästä maasta”. OC&C:n mukaan 73 prosenttia
suomalaisista verkkokaupoista toimittaa tuotteita vain kotimaahan, kun
yleisesti Pohjoismaissa osuus on 38 prosenttia. Koko Euroopan alueelle toimittaa
Pohjoismaisista suurista verkkokaupoista 33 prosenttia, kun taas suomalaisista
verkkokaupoista vain viidennes toimittaa koko Eurooppaan.
Monikielisen palvelun ja kansainvälisten toimitusten
ansiosta Pohjoismaisten verkkokauppojen sivuille tuli kotimaan ulkopuolista
liikennettä Tanskassa 56 prosenttia, Ruotsissa 55 prosenttia ja Norjassa 53
prosenttia kaikesta verkkoliikenteestä. Suomalaisyritysten verkkosivuilla vain
16 prosenttia verkkoliikenteestä tuli Suomen ulkopuolelta.
Tarjonnan niukkuus
Nuorille ei ole merkitystä, onko verkkokauppa kotimainen vai
ulkomainen. Vanhempi väki sen sijaan shoppaa mieluummin kotimaisessa
verkkokaupassa, selviää Matkahuollon tekemässä selvityksessä maaliskuussa 2014.
8 Mikäli hyviä kotimaisia vaihtoehtoja
ei ole tarpeeksi, raha karkaa ulkomaille. Pitää siis olla kotimaista tarjontaa,
jotta kasvua ei rajoiteta kotimaassa, mutta lisämyynti on haettava Suomen
rajojen ulkopuolelta.
Suomalaiset kuluttajat kokevat, että ulkomaisissa
verkkokaupoissa on kotimaisia laajemmat valikoimat, selvisi TNS Gallup
-tutkimusyhtiön tekemässä kyselytutkimuksessa. Suomalaisten muotiostoksiin
liittyvien hakujen kärjessä olivat viime vuoden alkupuolella ulkomaiset
verkkokaupat, kuten Asos, Brandos, Bubbleroom, Cubus ja Ellos, kertoo Google.
Nämä kaikki ovat ulkomaisia verkkokauppoja. Top 20 -listalle mahtui vain kolme
suomalaista brändiä Lindex, Marimekko ja Seppälä.
Kotimaisilla olisi suomalaisten mielissä jopa kotikenttäetu.
TNS Gallupin tekemän kyselyn 5000 vastaajasta 58 prosenttia ostaisi mieluummin
kotimaisesta verkkokaupasta kuin ulkomaisesta, jos niissä olisi sama valikoima.
Asiakasta ei osata
houkutella ostamaan
Suomalaisen Verkkokaupan tila 2013 -tutkimuksessa
verkkokauppojen kyky inspiroida ostamaan sai huonoimmat pisteet testaajilta. Osittain
tämä liittyy voi liittyä sivujen ulkoasuun, osittain siihen, miten hyvin
verkkokauppa tuntee asiakkaansa.
Kauppiaalle on erittäin tärkeää seurata, mitä asiakas tekee
verkossa. Sen avulla kauppias voi näyttää asiakkaalle olennaista tietoa oikeaan
aikaan. Verkkokaupan järjestelmä voi esimerkiksi muistaa, mitä asiakas haki
edellisellä kerralla, ja näyttää hakutuloksia etusivullaan, kun asiakas
seuraavan kerran vierailee verkkokaupan sivuilla.
Verkkokaupasta voi saada henkilökohtaisemman ja kiinnostavamman
kokemuksen kuin perinteissä kivijalkamyymälässä saa. Kauppias voi myydä
asiakkaalle muita tuotteeseen liittyviä palveluita tai tuotteita. kuten
esimerkiksi verkkokauppajätti Amazon tekee. Amazon suosittelee muun muassa
asiakkaille tuotteita, joita muut saman asian ostaneet asiakkaat ovat ostaneet.
Verkkokaupan
asema Suomessa verrattuna muuhun Eurooppaan, USA:han ja Japaniin
Tavarakauppa
Suomessa on vielä toimialoja, missä
verkkokaupankäynti on todella vähäistä, joten omassa maassa pystymme
kasvattamaan verkkokaupankäyntiä suomalaisille. Tässä tehtävässä on hyvät
mahdollisuudet voittaa ulkomaiset kilpailijat ja saada suomalaisten rahat
pysymään Suomessa. Esimerkiksi ruokatarvikkeiden verkkokauppa on vasta
heräilemässä, kiinnostusta ruuan ostamiseen verkosta on kasvavassa määrin.
Mutta Suomessa verkkokaupan asema on
sama kuin muunkin liiketoiminnan kohdalla, markkinamme ovat pienet, koska meitä
suomalaisia on vähän ja valtaosan ostovoima on rajallinen. Verkkokaupan kasvu
pitää hakea isommilta markkinoilta eli Suomen rajojen ulkopuolelta. Tilanne on
täysin toinen useimmissa Euroopan maissa, USA:ssa ja Japanissa, missä heidän
kotimarkkinansa ovat monikymmenkertaisia suomalaisiin markkinoihin verrattuna.
Meillä ei myöskään ole kovin paljoa
kansainvälisesti tunnettuja brändejä, jotka ovat vain Suomelle ainutlaatuisia,
joten joudumme verkkokaupoissamme myymään kansainvälisiä tuotteita ja
tuotemerkkejä, joita ei yhdistetä millään lailla Suomeen. Hintakilpailu on
meille tämän myötä vaikeampaa, koska ostovolyymit pitäisivät olla suuret, että
hinnalla pystyy kilpailemaan. Jos tarjoamme tuotteita loppukäyttäjälle
välikätenä eli tavaroiden toimitus tapahtuu suoraan valmistajan tai
maahantuojan varastosta, nousee hinta usein väkisin.
Palvelujen myynti
Näkisinkin suomalaisille yrittäjille
suuremman kilpailuedun palvelujen myynnissä verkon kautta. Palvelut ovat
ainutlaatuisia ja syntyvät ostajan ja palveluntarjoajan kohtaamisessa. Osaamme
palvella ulkomaalaisia useilla vierailla kielillä ja he kokevat meidät
ystävällisinä palvelujen tarjoajina jopa enemmän kuin oman maamme kansalaiset.
Matkailu-, elämys- ja vapaa-ajan palveluja myydessämme meillä on tasavertainen
mahdollisuus onnistua verkkokaupassa suurien ulkomaisten kilpailijoiden kanssa.
Tällöin ei tarvitse kilpailla pelkästään hinnalla, sillä palvelut ovat
elämyksiä, joiden hintahaitari voi olla hyvinkin suuri.
Suomen valtteina ovat puhdas,
suurelta osin koskematon luonto, konkreettisesti vaihtuvat vuodenajat, joiden
avulla voidaan tarjota erilaisia aktiviteetteja ympäri vuoden. Jokamiehen
oikeudet kalastukseen ja metsän antimien marjat ja sienien keräämiseen sekä
metsästys ovat valtteja, joita meidän pitää osata hyödyntää kaupallisesti.
Luonnon rauha ja hiljaisuus sekä ilman puhtaus ovat meille perusasioita, joita
maapallon ihmisistä suurin osa voisi tulla meille tänne kokemaan ja ihastumaan
– ja verkkokauppojen avulla meidän tulisi osata heidät tänne houkutella. Kun
saamme verkon avulla välitettyä täällä käyneiden matkailijoiden suosittelut,
niin takaamme lisää matkailijoita.
Kunnolla toteutetut matkailualan yritysten verkkosivut ja –verkkokaupat ja yhteistyö ovat tae menestyä pienenä maana suurien maiden joukossa. Meidän tulee osata nähdä väkirikkaat Euroopan maat ja naapurimaat mahdollisuutena eikä uhkana kasvattaa omaa liiketoimintaamme.
Kunnolla toteutetut matkailualan yritysten verkkosivut ja –verkkokaupat ja yhteistyö ovat tae menestyä pienenä maana suurien maiden joukossa. Meidän tulee osata nähdä väkirikkaat Euroopan maat ja naapurimaat mahdollisuutena eikä uhkana kasvattaa omaa liiketoimintaamme.
Lähteet:
1 Kirsi Mikkola: Sähköinen liiketoiminta luennot
26.-27.3.2014, Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan
erikoistumisopinnot, Haaga-Helia
2 Tero Lahtinen: Verkkokaupan käsikirja, Suomen Yrityskirjat
Oy, 2013
3 Perttu Pitkänen 15.3.2014 It-viikko: Suomalaistenverkkokauppojen seitsemän virhettä
5 Markkinointi ja Mainonta 11.4.2014: Ulkomaisetverkkokaupat keräävät suomalaisten rahat
6 Niclas Storås, Tietoviikko 18.4.2014: Miksi suomalaiseteivät myy netissä?
7 TNS Galluping verkkokauppatilasto
7 TNS Galluping verkkokauppatilasto
8 Leena Laakso, Kauppalehti 24.3.2014: Verkkokauppatutkimus:Häveliäisyys ostosvaltti
9 Miia Savaspuro, Kauppalehti 11.11.2013:Verkkokauppa.com onSuomen suosituin
10 Minna Pihlava, Tekniikka ja Talous 17.4.2014 Verkko-ostokset voi pian saada jo saman päivän aikana
11 Merja Saarinen, Talouselämä 28.2.2014: Verkkokaupalla ontulos- ja sovitusongelma - Tässäkö ratkaisu?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti