Tehtävänä oli hakea verkosta kolme epäonnistunutta
esimerkkiä matkailun pk-yrityksen kuluttajille suunnatusta verkkokaupasta sekä
kaksi esimerkkiä onnistuneista matkailun-, elämystuotannon tai vapaa-ajan
verkkokaupasta, jotka pystyvät tarjoamaan esimerkillistä sekä vaihtoehtoista
sähköistä asiakaspalvelua verkkokaupassaan kohderyhmälähtöisesti.
Kolmantena tehtävä oli lukea Verkkokaupan hautajaiset
–artikkeli ja kommentoida, mitä ajatuksia artikkeli herätti.
1. Epäonnistuneita verkkokauppatoteutuksia
Luin taustatiedoksi tähän tehtävään Jenni Mikkosen ja Juho
Pesosen: Suomalaiset matkailun verkkokaupat – nykytila ja tarjonta 2012. Tässä
tutkimuksessa oli yhteensä 156 verkkokauppaa, jotka olivat pääosin suomalaisten
pk-yritysten omistamia. Tutkimuksen mukaan suomalaisista majoitusyrityksistä 38
prosenttia omisti majoituspalveluita tarjoavan verkkokaupan. Pakettimatkoja tai
oheispalveluita verkossa myi vain seitsemän prosenttia majoitusyrityksistä.
Edelleen valtaosalla suomalaisista majoitusyrityksistä on kotisivuillaan vain
yhteydenottolomake tai yhteystiedot varauksentekoa tai tiedustelua varten, mutta
suuri osa käyttää jo Booking.comia tai muita vastaavia verkkokauppoja. Tämä oli
helppo todeta, kun aloin tutustua matkailualan pk-yritysten verkkokauppoihin
aivan sattumanvaraisesti käyttäen Google-hakua apuna. Hain sivustoja lukemani
tutkimuksen innoittamana hakusanoilla mökkilomat, lomamökit, huvipuisto,
hiihtokeskus, lomakylä, lomakeskus, risteilyt ja vesipuisto ja surffailin
lukuisilla eri sivustoilla.
Hyvin monien lomamökkien ja hiihtokeskusten
majoitusvaraukset on liitetty lomarengas.fi- tai booking.com - verkkokauppaan ja
näin pienenkin mökkivuokraajan verkkokauppa toimii asiallisesti ja tulee
helposti hakuihin vaihtoehtoja etsittäessä. Luulin aluksi, että en löydä
epäonnistuneita verkkokauppatoteutuksia lainkaan, taisin olla liian armollinen
kaikille löytämilleni kaupoille.
Himosmajoitus
Esimerkkeinä epäonnistuneesta verkkokaupasta haulla
”mökkiloma” esitän tässä hakukone-mainonnan avulla hakutuloksissa hyvin hakutuloksissa
esille nousseen Himosmajoitus sivuston. Himos on tunnettu hiihtokeskus etelä- ja keskisuomalaisten keskuudessa
ja Himoksen majoitus-palveluja olen henkilökohtaisesti myös käyttänyt joitakin
vuosia sitten. Himoksessa on suuri määrä mökkimajoitusta ja myös erittäin
korkeatasoisia vaihtoehtoja. Hiihtokeskuksen sivuilla on mainosbanneri ja linkki Himosmajoituksen etusivulle, mutta tässä
mainosbannerissa korostetaan puhelinnumeroa eli yhteydenottoa puhelimitse.
Siirryttyäni kuitenkin himosmajoitus.fi sivulle totean, että sivu on ihan
edustavan näköinen ja luo ennakko-odotuksen samanhenkisestä, selkeästä ja
yksinkertaisesta verkkokauppatoteutusta.
Bannerista himosmajoitus-sivulle
Mutta seuraava klikkaus johtaa jo suureen pettymykseen, kun
siirryn Himosmajoituksen Online-varausjärjestelmään. Aukeaa visualisesti hyvin
yksinkertainen, aloittelija koodarin tekemä sivu, missä edelleenkin
puhelinnumero ja sähköpostiosoite ovat keskeisinä asioina esillä.
Siirryn selaamaan vaihto-ehtoja antamieni mökkiin kuuluvien
kriteerien perusteella. Vaihtoehdot tulevat nopeasti esille, mutta miten
askeettisessa luettelomaisessa ulkoasussa. Ei lainkaan myyvä näkymä ja tulee
ensimmäisenä mieleen, jaksanko edes alkaa tutkia näitä vaihtoehtoja.
En onnistunut tekemään varausta. Valintakriteerien antamisen
jälkeen sattumanvaraisesti esittämäni varaustoiveajankohdat eivät tuottaneet
tulosta tai sitten sain jatkuvasti viestin ”Yhtään kohdetta ei ole valittu”.
Toivottavasti tämä verkkokauppa uusitaan mahdollisimman pian, todella kömpelö
ja huonosti toimiva. Täältä haluaa nopeasti pois. En päässyt loppuun asti
näkemään, miten olisin voinut varaukseni maksaa, sillä en onnistunut pääsemään
varauksen teon loppuun asti! Kieliversioina varausjärjestelmässä on suomen
lisäksi englanti. Voi voi Himos, tämä 2004-2009 tehty excel-kyhäelmä ei ole
käytettävyydeltään eikä ulkoasultaan enää ajan tasalla ja tätä päivää. Ei ihme,
että puhelinnumeroa tuodaan esille, näillä sivuilla ei ole kiva käydä.
Vesipuisto ja
hiihtokeskus Serena
Toinen epäonnistunut verkkokauppatoteutus löytyi
hiihtokeskus- ja vesipuisto-haulla kotikaupungistani Espoosta, missä sijaitsee
Pohjoismaiden suurin vesipuisto Serena. He mainostavat hyvin heti etusivun
oikeassa yläkulmassa ”osta liput” mistä aukeaa tylsän näköinen yksinkertainen
verkkokauppa, mistä voi ostaa vesipuisto- ja hiihtokeskuslippuja. Kauppa on
toiminnallisuudeltaan ihan ok, mutta visuaaliselta ilmeeltään aivan muuta kuin
värikäs ja iloinen päivä vesipuistossa tai laskettelurinteissä. Tästä iso
miinus.
Sitten seuraa toinen pettymys, jos haluaisi varata Serenan
huvilan. Tiedustelut ja varaukset voi tehdä vain puhelimitse tai sähköpostitse
eli ei lainkaan verkkokauppaa majoituspalveluille. Huvilat esitellään hyvin
kuvin ja hinnoin, mutta miksi niitä ei voisi myös varata? Selkeä puute ja tämän
vuoksi Serenan verkkokauppa joutui tähän epäonnistuneiden toteutuksien
listalleni. Aivan vastaavanlaisesti on toteutettu huvipuisto Tykkimäen sivut
Kouvolassa. Siellä on myös majoitus-varauksista tehtävä tiedustelu puhelimitse
tai sähköpostilla, vaikka rannekkeita pystyy ostamaan verkkokaupasta. Eikö
verkkokauppaan voisi lisätä kaikki tuotteet ja palvelut, varauksia tulisi ehkä
enemmän etukäteen kun ei tarvitsisi erikseen alkaa tiedustella, onko mökkejä
vapaana vai ei.
Lomakeskus Huhmari
Kolmas esimerkki epäonnistuneesta verkkokauppatoteutuksesta
on ihan sattumanvaraisesti esille noussut Lomakeskus Huhmari, minkä verkkosivut
eivät miellytä visuaalisesti lainkaan. Heidän verkkokaupasta voi ostaa Viihdeviikonloppuja
ja Perhepaketteja, ja ostoksille houkutellaan 5 %:n alennuksella.
Verkkokauppa on yksinkertainen, eikä houkuttele ostoksille
muuta kuin tuolla tarjottavalla alennuksella. Varattavat paketit koskevat
majoitusta sisältäen aamiaisen, vapaan Vesimaailma-kylpylän käytön sekä
ravintolan sisäänpääsyn. Eli aivan loistavia paketteja, mutta verkkosivut ja –kauppa
eivät tuo tätä kuvin kunnolla esille.
Seuraava sivu, missä tehdään varaus, on kyllä huomattavasti parempi, jos tänne asti on jaksanut tulla.
Varauksen tekoon kysytään tulopäivä ja monta yötä majoittuu,
näytetään mökkien saatavuus, mökin voi valita ja sitten kysytään henkilöiden
nimet. Varaus vahvistetaan sähköpostitse. Maksu toivotaan maksettavan paikan
päällä. Nämä asiat toimivat, mutta ulkoasultaan vaikuttaa jo mennen maailman
verkkokauppaversiolta. Eikä maksu voi täällä tehdä, joten itse asiassa kyseessä
on lähinnä varaustoiminto.
2. Onnistuneita verkkokauppatoteutuksia
Harjun Portti – vietä
mökkiloma Savonlinnassa
Valitsin Google-haun avulla ihan sattumanvaraisesti näihin
tehtäviin liittyviä esimerkkejä huonoista ja hyvistä matkailualan b to c –verkkokaupoista.
Yhtenä esimerkkinä hyvästä verkkokaupasta esitän Harjun Portin sivuilla olevaamajoitusvarauksien verkkokauppaa.
Matkailukeskus Harjun Portti on ravintola-, majoitus- ja
ohjelmapalveluja tarjoava keskus Punkaharjun Tuunaansaaren lomakylässä, 25 km
Savonlinnasta. Savonlinna ja Kerimäki Itä-Suomessa ovat minulle kuin toinen
kotipaikka, vietän siellä perheeni kanssa kesälomia. Vanhempani ovat Kerimäeltä
kotoisin ja paikkakunnalla asuu sukulaisia.
Harjun Portin kotisivuilla en ole koskaan aiemmin käynyt.
Enkä ole käyttänyt Harjun Portin majoituspalveluja. Ensivaikutelma kotisivujen
perusteella miellytti. Asiat on selkeästi ryhmitelty ja lukuisat kuvat puhuvat
puolestaan. Sivuilla on paljon fiiliskuvia majoituskohteista ja erikseen
kuvagalleria kesä- ja talviaktiviteeteista, mitä alueella voi harrastaa. Täällä
voisin käydä, nousi ensivaikutelmana mieleen.
Heti etusivulla vaihtuvien kuvien alla ensimmäisenä asiana
on ”Vietä mökkiloma Savonlinnassa” -otsikolla lyhyt esittely Harjun Portista ja
kehote varata hyvätasoista mökkimajoitusta viihtyisistä, hyvätasoisista
vastaremontoiduista mökeistä ja huviloista.
Varaa nyt –painike on nostettu oranssilla taustalla
näkyvästi esille niin, että sitä painaa ihan vaikka vain kokeillakseen, mitä
napin takaa löytyy.
Majoitusvaihtoehdoista löytyy runsaasti kuvia Varaa nyt
–painikkeen takaa. Hyvänä esimerkkinä nostan esille edustavien kuvien lisäksi
ulkomaisista majoitusvarauksista itselleni tutun kehotteen tehdä nopea
ostopäätös nyt, kertomalla sivulla, ettei varattavia huoneita ole kuin muutama
enää jäljellä tässä nimenomaisessa hintaluokassa. Harjun Portin sivulla asia on
tuotu punaisella palkilla haulla esiin tulleiden vaihtoehtojen alle ”VAROITUS:
Vain 3 huonetta jäljellä. Toimi nopeasti, ennen kuin huoneet loppuvat.”
Jos on nimenomaan halukas valitsemallaan ajanjaksolla
tekemään majoitusvarauksen, niin tämä kehote varmasti lisää päätöksenteon
nopeutta ja saa aikaan haluttua toimintaa eli kuluttajien varauksien tekoa.
Varausta tehdessä tulee seuraavaksi päätöksenteon
vahvistukseksi varauksen yhteenveto ja sen alle teksti vihreällä
korostuspalkilla ” Onnittelut! Olet valinnut edullisimman huoneen
majoituspaikassa Holiday Resort Harjun Portti. Varaa nyt, niin et jää ilman!”
Tämä on ihan mukava pikku lisä vahvistamaan kuluttajan valintaa ja tekemään
hyvän mielen hyvästä ostopäätöksestä. Varauksen tekeminen eli verkkokauppa vie
booking.com –sivustolle.
Mutta sitten vielä lisäetuna tarjotaan maksutonta
peruutusmahdollisuutta. Esimerkkivaraukseni on lauantaille 12.4. ja voisin jopa
8.4. asti tehdä maksutta muutoksia varaukseeni tai peruuttaa sen ilman kuluja.
Tämä vahvistaa kuluttajan luottamusta palveluntarjoajaan, sillä ainahan voi
sattua jotain ennalta odottamatonta, minkä vuoksi hyvissä ajoin tehty varaus
joudutaankin peruuttamaan. Kun peruutus on tiettyyn päivään asti maksuton,
tuntuu helpommalta tehdä varaus pitkä aika etukäteen.
Lisäksi tässä kohtaa varausta tuodaan vielä esille kohteen
mukavuuksia, mitkä saattavat olla joillekin varaajille jopa päätöksentekoon
vaikuttavia kriteereitä (mm. maksuton langaton internet-yhteys).
Seuraavassa vaiheessa kysytään varaajan tiedot ja tuodaan
vielä vahvasti esille, ettei varauksen teon yhteydessä veloiteta mitään, maksu
tapahtuu paikan päällä valittuun erikoishintaan. Varauksen takuuksi otetaan
kuitenkin luottokorttitiedot ja kysytään, kuinka asiakas haluaa maksaa
majoituksen paikan päällä.
Lopuksi automaattisesti liitetään sähköpostilistalle, joten asiakas saadaan sitoutettua lisämyyntiä varten. Kaiken kaikkiaan tässä verkkokaupassa kuluttaja tuntee varmastikin luotettavuutta palvelun tarjoajaa kohtaan.
Muumimaailma
Kävin selaamassa myös Suomen huvipuistojen nettisivuja. Muumimaailma ansaitsee tässä tulla
mainituksi esimerkkinä audiovisuaalisesti edustavista sivuistaan ja
helppokäyttöisestä verkkokaupasta. He myyvät pääsylippuja verkkokaupassa kahden
painalluksen taktiikalla, valitse määrä ja siirry maksamaan. Kun etusivulle
saavuttua alkaa heti soida tuttu muumirallatus, niin ei voi kuin tulla hyvälle
tuulelle. Etenkin jos tietää ja tuntee muumit, niin näillä sivuilla välittyy
muumimaailman iloinen ja hyväntuulinen elämänmeno.
Lippujen ostaminen on
etusivulla suurin ja ensimmäiseksi katseenvangitsijaksi valittu asia. Olen
vieraillut Muumimaailmassa yli 10 vuotta sitten viimeksi, mutta sivuilta
välittyy lämminhenkinen Muumimaailman tunnelma runsaine, aurinkoisine ja
monivärisine kuvineen, että melkein teki mieli ostaa liput sinne saman tien.
Fiilis välittyy – se on plussaa.
Verkkokauppa Muumimaailman sisäänpääsylippujen ostamiseksi
ei voisi olla helpompaa. Klikkaus bannerista verkkokauppaan, merkitse
ostettavien lippujen lukumäärä ja kirjoita sähköpostiosoite, mihin liput
toimitetaan ja seuraavalla klikkauksella kassalle eli verkkopankkipainikkeisiin
tai luottokorttitietojen syöttämiseen. Yksinkertaiset maksamisen ohjeet ovat
yhdeksällä eri kielellä, mistä plussaa tälle verkkokaupalle.
Englanninkieliseltä
sivuversiolta lippujen ostaminen ohjautuu Lippupalvelun sivuille, tässä on
varmaankin ajatuksena saada Muumimaailmalle lisää näkyvyyttä ja lippujen
ostajia Lippupalvelun avulla. Muumiaiheisille tuotteille on oma erillinen
verkkokauppa. Tämä on minusta hyvä idea, sillä tuotemyynti on varmasti
sivubusiness pääsylippujen myyntiin verrattuna.
Omana erillisenä kauppana pääsylippujen myynti on saatu niin
yksinkertaiseksi, että ostaminen onnistuu ihan varmasti jokaiselta.
Villa Hima verkkokauppa oli perustettu matkailijoita varten,
jotka olivat käyneet Hangossa Villa Himassa ja mieltyneet kokemaansa ja näkemiinsä
tuotteisiin paikan päällä. Verkkokaupan ajatuksena oli palvella näitä
matkailijoita seuraavaa kesää odotellessa ja siinä toivossa, että samat
henkilöt tulevat uudestaan seuraavana kesänä paikan päälle Hankoon. Tämä
lähtökohta verkkokaupan perustamiselle on liian vaatimaton. Verkkokauppahan
tavoittaa kaikki maailman ihmiset, jos niin halutaan. Ei kai yksikään yrittäjä
voi ajatella tulevansa toimeen vuodesta toiseen samalla asiakaskunnalla! Kyllä
uusia asiakkaita pitää kalastella aktiivisesti ja jatkuvasti, vain niin
liiketoiminta voi kasvaa. Tuotteiden esittely sisusalan lehdissä toi sitten
verkkokaupan laajemman ostajakunnan tietoisuuteen.
Oli harmillista lukea, että syntynyt tällainen kiusanteon
nimissä shoppaileva kasvava asiakaskunta, joka sitten tahallisilla
tuotepalautuksilla ja maksuhäiriöillä sai Villa Hima verkkokaupan yrittäjänsulkemaan verkkokauppansa. Maailma ympärillämme muuttuu, emmekä voi enää elää
niin sinisilmäisinä kuin mitä olemme tottuneet. Mutta en ymmärrä, miksi verkkokauppaan
ei sitten lisätty ennakkomaksua pakolliseksi, kun nämä tahalliset palautukset
kasvoivat määrältään siihen mittakaavaan, että niistä tuli taloudellinen
rasite? Sain käsityksen, että tuotteita on lähetetty tilaajille aivan ilman
etukäteismaksua. Yrittäjää turvaa palautustilanteissa se, että tuotteet on
maksettu ja yrittäjä on se, joka palauttaa rahat, jos tuote ei miellytäkään
asiakasta. Tämä karsii ihan vaan huvin vuoksi tilauksia tekevät asiakkaat,
joilla ei ole aikomustakaan pitää ostamiaan tuotteita, kunhan vain tilaavat,
koska 14 päivän palautusoikeus kuuluu lain tuomiin etuihin verkkokauppaostajalle.
Etenkin pienille yrityksille etukäteismaksun vaatiminen tilauksen teon
yhteydessä tuntuu välttämättömältä luettuani tämän artikkelin.
Eli olisin itse muuttanut verkkokaupan maksutavaksi maksun
tilauksen teon yhteydessä ja lähtenyt kasvattamaan asiakaskuntaan tuomalla
verkkokauppaa internetissä vahvemmin esille tarkoituksena laajentaa
asiakaskuntaa myös sellaisilla asiakkailla, jotka ovat vain verkosta eivätkä
koskaan tule paikan päälle Hankoon asti.
Lähteet:
Jenni Mikkonen ja Juho Pesonen: Suomalaiset matkailun
verkkokaupat – nykytila ja tarjonta 2012
Itä-Suomen Yliopisto, Matkailualan Opetus- ja
tutkimuslaitos, 18.6.2012
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti