keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

4. Mobiilikaupan tulevaisuus Euroopassa



Muistan hyvin joitakin vuosia sitten kuulleen vision, että jonain päivänä kännykkä,( älypuhelin) korvaa lompakkomme ja television, kun puhelimella voi maksaa ja katsoa tv- ohjelmat ja tehdä kaikkea muuta. Minusta tuo ajatus tuntui silloin kovin futuristiselta, mutta tekniikka ja sovellukset kehittyvät kiihtyvällä vauhdilla ja tänä päivänä ei enää edes tunnu oudolta, että maksamme verkkokauppaostoksia kännykällä tai että elokuvan voi katsoa kännykästä, joskin näyttö on melko pieni suuri elokuvalle. 

Otamme uudet tekniset laitteet ja sovellukset nopeasti omiksemme ja emme osaa tässä ja nyt edes ajatella, mitä kaikkea tulemmekaan vielä elämämme aikana näkemään ja kokemaan. Muutaman kymmenen vuoden kuluttua voi tämän päivän mobiilimaksaminen tuntua kovin vanhanaikaiselta ja keksitty taas jotain helpompaa, nopeampaa, turvallisempaa ja älykkäämpää. Tänä päivänä meistä on kuitenkin hienoa, kun voimme mobiililaitteillamme, älypuhelimilla ja tableteilla, lukea uutisia, pitää reaaliaikaisesti yhteyttä ystäviin, ottaa ja lähettää valokuvia ja videoita, surffailla netissä sekä tehdä ja maksaa ostoksia. 

eCommerce Eurooppa ennusti jo vuonna 2012, että vuosi 2013 tulee olemaan mobiilikaupan lopullinen läpimurto Euroopassa. Mobiilikaupankäynti kasvaa kiihtyvällä vauhdilla niin Suomessa kuin muualla Euroopassa. Viime vuonna 61 % 16–74-vuotiaista suomalaisista omisti älypuhelimen ja tänä vuonna määrän arvioidaan nousevan jopa 90 prosenttiin. Myös toisen mobiililaitteen, tabletin, suosio on selkeässä nousussa. Viime vuonna 16 prosentilla oli jo oma tabletti. 

Euroopan unioni kannustaa valtioiden välisten ja valtioiden sisäisten tietoverkkojen kehittämistä. Viranomaisten rekisterit sekä yhteneväiset pankkien maksujärjestelmät ovat tästä verkkoyhteistyöstä hyviä esimerkkejä. Euroopan B2C verkkokaupparaportin 2013 mukaan noin 5,5 % Euroopan verkkokaupasta tehtiin mobiilisti v. 2012. Nuorisosta jo 58 % käytti mobiililaitteita, kun se keskimäärin muuten EU-kansalaisten keskuudessa oli kolmannes.

On ilmiselvää, että mobiiliostaminen lisääntyy, monissa tutkimuksissa mobiililaitteiden käytön kasvua ja muutosta kuvataan uskomattoman nopeaksi. Itäisen Euroopan maissa hypätään suoraan mobiilipalveluihin, kun älypuhelinten käyttö kasvaa ja ihmiset voivat hankkia itselleen suoraan älypuhelimen vaikka ihan ensimmäiseksi puhelimeksi.

Myös Euroopassa mobiilikauppa on lyömässä läpi johtavien verkkokauppamaiden, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska, johdolla. USA:ssa mobiilikaupan arvioidaan kasvavan kolme kertaa tavallista verkkokauppaa nopeammin. Pohjoismaissa mobiilikauppa on voimakkaasti kasvussa ja kuluttajien, suomalaisia lukuun ottamatta, oletettiin jo tuplaavan mobiiliostoksensa määrän vuonna 2013.

Iso-Britanniassa, Saksa ja Ranska edustavat selkeästi sähköisen kaupankäynnin kärkeä Euroopassa. Näiden maiden myynnin osuus oli viime vuonna 61 prosenttia koko Euroopasta. Yleisesti Euroopan sähköinen B2C kauppa kasvaa erityisen hyvin. Jo vuonna 2010 Eurooppa ohitti USA:n, jolla oli ollut siihen asti suurimmat markkinat. Venäjä, Puola, Ukraina, Turkki ja Kreikka ovat nopeinten kasvavia tulevaisuuden markkina-alueita, joissa vuosittaisen kasvun oletetaan kasvavan 30–40 prosenttiin seuraavina vuosina. Iso-Britannia johtaa myös Euroopan markkinoita mobiilikaupassa. Jo vuonna 2012 brittien sähköisestä kaupasta tehtiin 12 prosenttia mobiililaitteilla ja kasvun odotetaan vain jatkuvan. Vielä runsaat kolme vuotta sitten 97 prosenttia brittiläisistä käytti verkkokauppaa perinteisellä tietokoneella.

Mobiililaitteiden nopea yleistyminen johtaa siihen, että seuraava sähköisen liiketoiminnan kasvun aalto koskee juuri mobiilikauppaa ja –maksamista sekä Suomessa että muualla Euroopassakin. Nettikaupan sovelluksista pitää tehdä mobiililaitteisiin sopivia versioita ja maksujärjestelmistä sellaisia, että niitä on turvallista käyttää myös mobiililaitteissa.

Mobiilin käyttö sovelluksena ja maksuvälineenä

Mobiilin käyttö sovelluksena kasvaa nopeasti. Esimerkkejä yritysten käyttöönottamista mobiilisovelluksista ovat vaikka lukuisat erilaiset pelit, karttapalvelut, sosiaalisen median palvelut. Matkailun parista mieleen nousee ensimmäisenä VR Mobiili, josta voi hakea junien aikatauluja, seurata liikennetilannetta ja ostaa lippuja. eBookers.fi-mobiilisovelluksen avulla onnistuu näppärästi hotellihuoneen tai lennon varaus. Mobiilisovelluksia kehitetään joka alalla ne ovatkin käteviä sellaisille palveluille, mitä ihmiset mielellään etsivät ja tutkivat ”tien päällä ollessaan” kuten liikennevälineiden aikataulut yhtä lailla kuin omalla alallani jumppa-aikataulut, kauppojen yhteys- ja aukiolotietoja sekä tuotteiden hinta- ja saatavuustietoja. 

Tunnuslukujen, salasanojen suojakoodien ja etälukitusmahdollisuuksien avulla puhelimesta saadaan turvallinen maksuväline. Lähiluettavassa mobiilimaksamisessa elektronisen viestinnän mahdollistava NFC-ominaisuus voi olla matkapuhelimessa tai siinä käytettävässä SIM-kortissa. NFC-ominaisuuden avulla maksutiedot liikkuvat turvallisesti lähimaksamiseen valjastetun matkapuhelimen ja tavallisen lähimaksulukijalaitteen välillä ostoksia tehtäessä. 

Lähimaksaminen matkapuhelimella onnistuu, kun vie puhelimen lukijalaitteen lähelle, jonka jälkeen maksu tapahtuu alle sekunnissa. Jos ostokset maksavat yli 25 euroa, asiakkaan tulee kirjata matkapuhelimeen tunnusluku ennen kuin puhelinta heilautetaan lukijan yllä maksun loppuunsaattamiseksi.

Mobiililaitteiden käyttäjät ovat hyvä kohderyhmä verkkokaupoille, sillä he ostavat verkkokaupoista keskimääräistä enemmän. Yritysten onkin syytä panostaa joko responsiivisiin verkkosivuihin ja verkkokauppaan tai tehdä mobiililaitteille kokonaan oma mobiiliversio verkkokaupasta.
Yksi mobiilikaupan hidasteista Suomessa on älypuhelimille optimoitujen verkkosivujen ja -kauppojen puute. 

Suuret suosituimmat suomalaiset verkkokaupat, kuten esimerkiksi Verkkokauppa.com ja NetAnttila vasta suunnittelevat mobiilioptimoituja verkkosivuja. Mobiililaitteille suunnitellut verkkokaupat eivät ole itsestäänselvyys vielä Euroopassakaan. Vuonna 2012 vain 17 prosenttia ruotsalaisista verkkokaupoista tarjosi mobiilioptimoituja verkkosivuja, vaikka jo 69 prosenttia ruotsalaisista verkkokaupan kuluttajista omisti älypuhelimen. Samana vuonna 40 prosentilla Euroopan suurimmista verkkokauppiasta oli mobiilioptimoidut sivustot ja 27 prosentilla oli erillinen mobiilisovellus. Yhä useampi yritys on kuitenkin herännyt mobiilikaupan kasvuun, sillä mobiilioptimoitujen verkkosivujen määrä on tuplaantunut Euroopassa vuodesta 2011.

Brittiläinen tavarataloketju Marks & Spencer tutki, että asiakkaat käyvät viikonloppuisin yleensä kaupoissa katsomassa ja vertailemassa huonekaluja, kuten sänkyjä ja sohvia. Tavaratalo huomasi kuitenkin piikin maanantaiaamuina mobiililaitteiden kautta tehdyissä huonekaluostoksissa. Asiakkaat, esimerkiksi pariskunnat, olivat tehneet päätöksensä viikonlopun aikana ja he ostivat huonekalut maanantaina matkalla töihin. Marks & Spencer kehitti tämän takia mobiilipalvelujaan, jotta ostaminen onnistuu aiempaa helpommin ja nopeammin. 

Tässä yksi painava syy, miksi kivijalkamyymälän on viisasta perustaa myös verkkokauppa, ettei kivijalkamyymälässä vain käytäisi jatkossa testaamassa ja katsomassa tuotteita, vaan niitä myös ostettaisiin vielä, paikan päällä tai mobiilisti, mikä tulee olemaan kasvavassa määrin suositumpi ostostentekotapa.

Mobiilimaksamistapoina ovat luottokorttiin pohjautuva mobiilimaksu, lähimaksaminen (NFC, RFID, QR-koodi) ja mobiili-internet laskutus. Luottokortin ja älypuhelimen yhdistyminen tarkoittaa sitä, että asiakas voi pian maksaa kaupan kassalla kaikki ostoksensa kännykällä. Tätä kokeillaan jo useassa, mm. Italiassa ja Puolassa.

Suurimmat pankit ovat tuoneet markkinoille jo mobiilipankkinsa, jotka toimivat verkkopankin tavoin. Älypuhelimen mahdollisuudet ovat innostaneet pankit ja teleoperaattorit kehittämään mobiilien verkkopankkisovellusten lisäksi kokonaan uudenlaisia palveluja ja maksutapoja. Esim. OP-Pohjola on kehittänyt Pivo-sovelluksen, jolla voi seurata omia korttiostojaan, ja johon voi liittää Cityshoppari-etuohjelman.

Lähimaksaminen eli pienten, alle 25 euroa maksavien ostosten maksaminen ilman pin-koodia, onnistuu jo uusimmilla korteilla tai kännykkään liimatulla sirulla. Lähimaksua vastaanottavien kauppojen määrä kasvaa nopeasti. Ensimmäisten joukossa ovat Lidl, Siwa, K-Raudat, Fazerin työpaikkaravintolat.

Mobiililaitteilla maksamisen hyödyt ovat jo nähtävissä. Turvallisuus on varmasti monia askarruttava seikka, mutta itse asiassa se on yksi suurimmista hyödyistä käyttäjälle. Käyttäjä voi itse asentaa laitteeseen ja sovellukseen tehokkaan suojakoodin tai salasanan. Vaikka laite häviäisi tai varastettaisiin, niin sillä ei voisi kuitenkaan tyhjentää pankkitiliä, koska yli 25 euron ostoksiin tarvitaan erillinen koodi. Mobiililaitteen käyttö myös nopeuttaa maksutapahtumaa ja asiakkaiden odottelua. Lähimaksamisen hyödyt ovat pienissä ostoksissa kuten kahviloissa, kioskeilla tai kaupan pikakassoilla. Käyttäjän ei tarvitse erikseen kuljettaa mukanaan rahaa tai maksukorttia.

Maailmasta on tullut mobiili.


Lähteet:
Suomalaisen verkkokaupan tila 2013 -tutkimus
http://www.ecommerce-europe.eu/home
http://www.paymentscardsandmobile.com/wp-content/uploads/2013/08/Europe-B2C-Ecommerce-Report-2013.pdf
http://www.mobilepaymentstoday.com/
http://premium.wpmudev.org/blog/the-big-list-of-payment-gateways-for-the-global-merchant/
http://www.businessinsider.com/apple-ecommerce-and-mobile-payments-plans-2014-2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti