Muistan hyvin joitakin vuosia sitten kuulleen vision, että
jonain päivänä kännykkä,( älypuhelin) korvaa lompakkomme ja television, kun
puhelimella voi maksaa ja katsoa tv- ohjelmat ja tehdä kaikkea muuta. Minusta
tuo ajatus tuntui silloin kovin futuristiselta, mutta tekniikka ja sovellukset
kehittyvät kiihtyvällä vauhdilla ja tänä päivänä ei enää edes tunnu oudolta,
että maksamme verkkokauppaostoksia kännykällä tai että elokuvan voi katsoa
kännykästä, joskin näyttö on melko pieni suuri elokuvalle.
Otamme uudet
tekniset laitteet ja sovellukset nopeasti omiksemme ja emme osaa tässä ja nyt
edes ajatella, mitä kaikkea tulemmekaan vielä elämämme aikana näkemään ja
kokemaan. Muutaman kymmenen vuoden kuluttua voi tämän päivän mobiilimaksaminen
tuntua kovin vanhanaikaiselta ja keksitty taas jotain helpompaa, nopeampaa,
turvallisempaa ja älykkäämpää. Tänä päivänä meistä on kuitenkin hienoa, kun
voimme mobiililaitteillamme, älypuhelimilla ja tableteilla, lukea uutisia, pitää
reaaliaikaisesti yhteyttä ystäviin, ottaa ja lähettää valokuvia ja videoita, surffailla
netissä sekä tehdä ja maksaa ostoksia.
eCommerce Eurooppa ennusti jo vuonna 2012, että vuosi 2013
tulee olemaan mobiilikaupan lopullinen läpimurto Euroopassa. Mobiilikaupankäynti
kasvaa kiihtyvällä vauhdilla niin Suomessa kuin muualla Euroopassa. Viime
vuonna 61 % 16–74-vuotiaista suomalaisista omisti älypuhelimen ja tänä vuonna
määrän arvioidaan nousevan jopa 90 prosenttiin. Myös toisen mobiililaitteen,
tabletin, suosio on selkeässä nousussa. Viime vuonna 16 prosentilla oli jo oma
tabletti.
Euroopan unioni kannustaa valtioiden välisten ja valtioiden
sisäisten tietoverkkojen kehittämistä. Viranomaisten rekisterit sekä yhteneväiset
pankkien maksujärjestelmät ovat tästä verkkoyhteistyöstä hyviä esimerkkejä. Euroopan
B2C verkkokaupparaportin 2013 mukaan noin 5,5 % Euroopan verkkokaupasta tehtiin
mobiilisti v. 2012. Nuorisosta jo 58 % käytti mobiililaitteita, kun se
keskimäärin muuten EU-kansalaisten keskuudessa oli kolmannes.
On ilmiselvää,
että mobiiliostaminen lisääntyy, monissa tutkimuksissa mobiililaitteiden käytön
kasvua ja muutosta kuvataan uskomattoman nopeaksi. Itäisen Euroopan maissa
hypätään suoraan mobiilipalveluihin, kun älypuhelinten käyttö kasvaa ja ihmiset
voivat hankkia itselleen suoraan älypuhelimen vaikka ihan ensimmäiseksi
puhelimeksi.
Myös Euroopassa mobiilikauppa on lyömässä läpi johtavien
verkkokauppamaiden, Iso-Britannia, Saksa ja Ranska, johdolla. USA:ssa
mobiilikaupan arvioidaan kasvavan kolme kertaa tavallista verkkokauppaa
nopeammin. Pohjoismaissa mobiilikauppa on voimakkaasti kasvussa ja kuluttajien,
suomalaisia lukuun ottamatta, oletettiin jo tuplaavan mobiiliostoksensa määrän
vuonna 2013.
Iso-Britanniassa, Saksa ja Ranska edustavat selkeästi
sähköisen kaupankäynnin kärkeä Euroopassa. Näiden maiden myynnin osuus oli
viime vuonna 61 prosenttia koko Euroopasta. Yleisesti Euroopan sähköinen B2C
kauppa kasvaa erityisen hyvin. Jo vuonna 2010 Eurooppa ohitti USA:n, jolla oli
ollut siihen asti suurimmat markkinat. Venäjä, Puola, Ukraina, Turkki ja
Kreikka ovat nopeinten kasvavia tulevaisuuden markkina-alueita, joissa
vuosittaisen kasvun oletetaan kasvavan 30–40 prosenttiin seuraavina vuosina.
Iso-Britannia johtaa myös Euroopan markkinoita mobiilikaupassa. Jo vuonna 2012
brittien sähköisestä kaupasta tehtiin 12 prosenttia mobiililaitteilla ja kasvun
odotetaan vain jatkuvan. Vielä runsaat kolme vuotta sitten 97 prosenttia
brittiläisistä käytti verkkokauppaa perinteisellä tietokoneella.
Mobiililaitteiden nopea yleistyminen johtaa siihen, että
seuraava sähköisen liiketoiminnan kasvun aalto koskee juuri mobiilikauppaa ja –maksamista
sekä Suomessa että muualla Euroopassakin. Nettikaupan sovelluksista pitää tehdä
mobiililaitteisiin sopivia versioita ja maksujärjestelmistä sellaisia, että
niitä on turvallista käyttää myös mobiililaitteissa.
Mobiilin käyttö
sovelluksena ja maksuvälineenä
Mobiilin käyttö sovelluksena kasvaa nopeasti. Esimerkkejä
yritysten käyttöönottamista mobiilisovelluksista ovat vaikka lukuisat erilaiset
pelit, karttapalvelut, sosiaalisen median palvelut. Matkailun parista mieleen
nousee ensimmäisenä VR Mobiili, josta voi hakea junien aikatauluja, seurata
liikennetilannetta ja ostaa lippuja. eBookers.fi-mobiilisovelluksen avulla onnistuu
näppärästi hotellihuoneen tai lennon varaus. Mobiilisovelluksia kehitetään joka
alalla ne ovatkin käteviä sellaisille palveluille, mitä ihmiset mielellään
etsivät ja tutkivat ”tien päällä ollessaan” kuten liikennevälineiden aikataulut
yhtä lailla kuin omalla alallani jumppa-aikataulut, kauppojen yhteys- ja
aukiolotietoja sekä tuotteiden hinta- ja saatavuustietoja.
Tunnuslukujen, salasanojen suojakoodien ja
etälukitusmahdollisuuksien avulla puhelimesta saadaan turvallinen maksuväline. Lähiluettavassa
mobiilimaksamisessa elektronisen viestinnän mahdollistava NFC-ominaisuus voi
olla matkapuhelimessa tai siinä käytettävässä SIM-kortissa. NFC-ominaisuuden
avulla maksutiedot liikkuvat turvallisesti lähimaksamiseen valjastetun
matkapuhelimen ja tavallisen lähimaksulukijalaitteen välillä ostoksia
tehtäessä.
Lähimaksaminen matkapuhelimella onnistuu, kun vie puhelimen
lukijalaitteen lähelle, jonka jälkeen maksu tapahtuu alle sekunnissa. Jos
ostokset maksavat yli 25 euroa, asiakkaan tulee kirjata matkapuhelimeen
tunnusluku ennen kuin puhelinta heilautetaan lukijan yllä maksun
loppuunsaattamiseksi.
Mobiililaitteiden käyttäjät ovat hyvä kohderyhmä
verkkokaupoille, sillä he ostavat verkkokaupoista keskimääräistä enemmän.
Yritysten onkin syytä panostaa joko responsiivisiin verkkosivuihin ja
verkkokauppaan tai tehdä mobiililaitteille kokonaan oma mobiiliversio
verkkokaupasta.
Yksi mobiilikaupan hidasteista Suomessa on älypuhelimille
optimoitujen verkkosivujen ja -kauppojen puute.
Suuret suosituimmat suomalaiset
verkkokaupat, kuten esimerkiksi Verkkokauppa.com ja NetAnttila vasta
suunnittelevat mobiilioptimoituja verkkosivuja. Mobiililaitteille suunnitellut
verkkokaupat eivät ole itsestäänselvyys vielä Euroopassakaan. Vuonna 2012 vain 17 prosenttia ruotsalaisista
verkkokaupoista tarjosi mobiilioptimoituja verkkosivuja, vaikka jo 69
prosenttia ruotsalaisista verkkokaupan kuluttajista omisti älypuhelimen. Samana
vuonna 40 prosentilla Euroopan suurimmista verkkokauppiasta oli
mobiilioptimoidut sivustot ja 27 prosentilla oli erillinen mobiilisovellus. Yhä
useampi yritys on kuitenkin herännyt mobiilikaupan kasvuun, sillä
mobiilioptimoitujen verkkosivujen määrä on tuplaantunut Euroopassa vuodesta
2011.
Brittiläinen tavarataloketju Marks & Spencer tutki, että
asiakkaat käyvät viikonloppuisin yleensä kaupoissa katsomassa ja vertailemassa
huonekaluja, kuten sänkyjä ja sohvia. Tavaratalo huomasi kuitenkin piikin
maanantaiaamuina mobiililaitteiden kautta tehdyissä huonekaluostoksissa.
Asiakkaat, esimerkiksi pariskunnat, olivat tehneet päätöksensä viikonlopun
aikana ja he ostivat huonekalut maanantaina matkalla töihin. Marks &
Spencer kehitti tämän takia mobiilipalvelujaan, jotta ostaminen onnistuu
aiempaa helpommin ja nopeammin.
Tässä yksi painava syy, miksi kivijalkamyymälän
on viisasta perustaa myös verkkokauppa, ettei kivijalkamyymälässä vain käytäisi
jatkossa testaamassa ja katsomassa tuotteita, vaan niitä myös ostettaisiin
vielä, paikan päällä tai mobiilisti, mikä tulee olemaan kasvavassa määrin
suositumpi ostostentekotapa.
Mobiilimaksamistapoina ovat luottokorttiin pohjautuva
mobiilimaksu, lähimaksaminen (NFC, RFID, QR-koodi) ja mobiili-internet
laskutus. Luottokortin ja älypuhelimen yhdistyminen tarkoittaa sitä, että
asiakas voi pian maksaa kaupan kassalla kaikki ostoksensa kännykällä. Tätä kokeillaan
jo useassa, mm. Italiassa ja Puolassa.
Suurimmat pankit ovat tuoneet markkinoille jo
mobiilipankkinsa, jotka toimivat verkkopankin tavoin. Älypuhelimen
mahdollisuudet ovat innostaneet pankit ja teleoperaattorit kehittämään
mobiilien verkkopankkisovellusten lisäksi kokonaan uudenlaisia palveluja ja
maksutapoja. Esim. OP-Pohjola on kehittänyt Pivo-sovelluksen, jolla voi seurata
omia korttiostojaan, ja johon voi liittää Cityshoppari-etuohjelman.
Lähimaksaminen eli pienten, alle 25 euroa maksavien ostosten
maksaminen ilman pin-koodia, onnistuu jo uusimmilla korteilla tai kännykkään liimatulla
sirulla. Lähimaksua vastaanottavien kauppojen määrä kasvaa nopeasti.
Ensimmäisten joukossa ovat Lidl, Siwa, K-Raudat, Fazerin työpaikkaravintolat.
Mobiililaitteilla maksamisen hyödyt ovat jo nähtävissä.
Turvallisuus on varmasti monia askarruttava seikka, mutta itse asiassa se on
yksi suurimmista hyödyistä käyttäjälle. Käyttäjä voi itse asentaa laitteeseen
ja sovellukseen tehokkaan suojakoodin tai salasanan. Vaikka laite häviäisi tai
varastettaisiin, niin sillä ei voisi kuitenkaan tyhjentää pankkitiliä, koska
yli 25 euron ostoksiin tarvitaan erillinen koodi. Mobiililaitteen käyttö myös
nopeuttaa maksutapahtumaa ja asiakkaiden odottelua. Lähimaksamisen hyödyt ovat
pienissä ostoksissa kuten kahviloissa, kioskeilla tai kaupan pikakassoilla.
Käyttäjän ei tarvitse erikseen kuljettaa mukanaan rahaa tai maksukorttia.
Maailmasta on tullut mobiili.
Lähteet:
Suomalaisen verkkokaupan tila 2013 -tutkimus
http://www.ecommerce-europe.eu/home
http://www.paymentscardsandmobile.com/wp-content/uploads/2013/08/Europe-B2C-Ecommerce-Report-2013.pdf
http://www.mobilepaymentstoday.com/
http://premium.wpmudev.org/blog/the-big-list-of-payment-gateways-for-the-global-merchant/
http://www.businessinsider.com/apple-ecommerce-and-mobile-payments-plans-2014-2
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti