Verkkokaupankäynti on yleisesti ottaen kasvussa ja se jatkaa
kasvamistaan myös matkailun, elämystuotannon ja vapaa-ajan sektorilla, missä
verkkokaupankäynti on jo vilkasta. Me kuluttajat olemme ottaneet verkosta
ostamisen yhdeksi luontevaksi ja arkipäivään kuuluvaksi kanavaksi hankkia
palveluja ja tuotteita. Enää ei pelkästään surffailla etsimässä tietoa ja
vertailemassa vaihtoehtoja, vaan ostopäätökset ja ostaminen tapahtuvat myös
kasvavassa määräin verkossa.
Verkkoonhan pääsee melkein joka paikassa. Kodeissa on yksi
tai useampi älypuhelin, tietokone tai tabletti, joilla voi tehdä ostoksia
verkosta 24/7 eli joka päivä kaiken aikaa. Työpaikalla voi olla ostoksilla poistumatta
omasta työpisteestään minnekään. Opiskelijat ja koululaiset räpläävät
älypuhelimiaan oppilaitoksissaan. Aamuisin kouluun tai töihin matkalla olevat
kanssamatkustajat busseissa ja junissa ovat keskittyneet älypuhelimiinsa
eivätkä edes huomaa, kuka vieressä istuu. Ostoksia tehdään näilläkin matkoilla
muun informaation kahlaamisen ja lukemisen ohella.
Verkosta ostaminen on helppoa ja nopeaa ja se ei ole aikaan
eikä paikkaan sidottua. Vaihtoehtojen vertailu eri kauppojen ja palvelun
tarjoajien kesken on helppoa ja nopeaa. Ostoksia voi tehdä hetken
mielijohteesta tai kaverin tai muiden ostaneiden suosittelujen vaikutuksesta.
Verkosta ostaminen on myös ollut turvallista, kun tuotteet on voinut palauttaa
maksutta lain tarjoaman palautusoikeuden perusteella. Kesäkuussa 2014 tähän
tulee muutos, jolloin kauppias voi vaatia ostajaa osallistumaan
palautuskuluihin.
Ja ostaminen onnistuu nopeasti verkkokaupasta ja mikä
parasta, ostoksien tekeminen ei väsytä, verkko-ostaminen ei vie niin paljon
energiaa ja aikaa kuin kaupasta toiseen ramppaaminen, mitä ainakin naiset
harrastavat jopa tuntikausia ja ovat lopulta ihan väsyneitä.
Olin 1990-luvulla töissä tax free –palautuksia
hallinnoivassa ja hoitavassa Global Blue-yhtiössä, minkä tavoitteena on
innostaa matkailijoita ostamaan ulkomaan matkoilla ollessaan mahdollisimman
paljon tavaroita, jotka itse viedään matkatavaroiden kanssa maasta pois. (Global
Bluen business perustuu arvonlisäveron palauttamiseen matkailijoille vain
osittain, yhtiö ottaa verosta osan oman toimintansa pyörittämiseen). Mitä
enemmän tavaroita omistaa tai ehkä paremminkin mitä enemmän ikävuosia kertyy,
sitä vähemmän ainakin itse jaksan enää olla kiinnostunut tavaroiden ostamisesta
etsimällä eri vaihtoehtoja laukkaamalla kaupasta toiseen. Näin vuosien jälkeen
oikeasti ihmettelinkin, miten ainakin vielä 1990-luvulla ostoksilla olo ja
ostoksien tekeminen olivat matkailijoiden suosituin ajanviete tutkimusten
mukaan.
Maailma on täynnä tavaraa, nyt on palvelujen kysynnän vuoro
kasvaa. Itse uskon vahvasti palvelujen kasvavaan kysyntään kehittyneissä
maissa, ja nimenomaan palvelujen ostamiseen verkon välityksellä.
Matkailutuotteet, elämystuotteet ja vapaa-ajan
palvelutuotteet kiinnostavat lahjoiksi toisille ja omaan käyttöön. On helppoa
ostaa lippu teatteriin tai konserttiin, varata hotelliviikonloppu tai käynti kylpylässä
ja ilahduttaa tällaisella ostoksella niin, että palvelun käyttäjä muistaa
kokemukseensa perustuen palvelun ja sen antajan. Haluamme lisää palveluja, joista saamme
suurta nautintoa, iloa ja energiaa elämäämme. Helposti, kustannustehokkaasti ja
aina jotain uutta, mitä emme ole jo aiemmin kokeneet.
Internetin vaikutus
matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun
Internet on mullistanut matkailualan toiminnan, mikä on
siirtynyt lähes kokonaan verkkoon etunenässä verrattuna moniin muihin
toimialoihin. Internet mahdollistaa sähköisen asiakkuudenhallintajärjestelmän,
minkä avulla asiakkaita voidaan helposti segmentoida ja tarjota kohdennetummin
asiakasta miellyttäviä vaihtoehtoja. Internetin avulla nopeutuvat myynnin
seuranta ja raportointi, interaktiivisuus lisääntyy: asiakaspalautteen
vastaanottaminen ja siihen vastaaminen nopeutuvat. Internetin avulla on
tavoitteena saada lisää asiakkaita ja lisää myyntiä kannattavasti.
Muistan niin hyvin, miten kivaa oli tutkia värikkäitä ja
paksuja matkanjärjestäjien ja matkatoimistojen matkailuesitteitä saada niitä
postiluukusta kotiin. Niitä sai itse tilaamalla tai päästyään postituslistalle
ostettuaan matkan jostain matkatoimistosta tai matkanjärjestäjältä. Ja R-kioskilta pystyi hakemaan esitteitä lisää
– tämä taitaa olla mahdollista vielä tänä päivänäkin, ja hyvä niin, sillä onhan
kasvava seniori-ikäisten kohderyhmä osittain internetin ulkopuolella ja haluaa
varmasti käyttää perinteisiä kanavia matkavaihtoehtoja kartoittaessaan. Mutta miten
valtavasti noiden monisatasivuisten väriesitteiden tekeminen maksaakaan? Ja
miten mahdotonta niihin on päivittää muuttuvia varaus- ja hintatietoja.
Arvoketjussa oli aiemmin palvelun tuottaja eli yrittäjä,
välittäjä eli esim. matkatoimisto ja asiakas. Tänä päivänä suurin osa käyttää
internetiä ennen matkaa, sen aikana ja sen jälkeen. Kartoitetaan vaihtoehtoisia
matkakohteita, jaetaan matkakokemuksia valokuvin Facebookissa tai Instagramissa
ja kirjoitetaan mahdollisesti vielä suosittelut hyvin onnistuneen matkan
jälkeen käytettyjen palveluntarjoajien verkkosivuille, esim. annetaan pisteet
käytetylle hotellillle.
Sähköisten matkaesittelyjen tutkiminen on siis paljon
elävämpää kuin painettujen matkaesitteiden plääräminen. Kohteessa käyneiden
suositteluja ja kommentteja on kiva lukea ja videopätkät elävöittävät hyvien
kuvien lisäksi mielikuvitusta ja vaikuttavat ostopäätöksien tekemiseen.
Verkkokaupoista näkee heti, onko tiettyyn kohteeseen itselle sopivana
ajankohtana vielä mahdollisuus saada ostettua matka. Kaupankäynti toimii
reaaliaikaisesti.
Oikeastaan on aika ihmeellistä, että itsepalvelu matkailu-,
elämys- ja vapaa-ajan tuotteita ostettaessa verkosta ei tuota mielipahaa vaan
pikemminkin päinvastoin, mielihyvää. Meistä on hauska surffailla ja tehdä
elämyslöytöjä. Ja löytää edullisia vaihtoehtoja, käyttää eduksi
äkkilähtöhintoja tai viimeisien paikkojen alennettuja hintoja. Verkosta
ostamisesta on huomattavasti helpompi tehdä itselle miellyttävä ”tein hyvät
kaupat”- kokemus, kun hintavertailuja voi tehdä usean tarjoajan välillä
erilaisilla koostesivuilla esim. supersaver.fi, hotelzon.com ja äkkilähtötarjouksiin voi tarttua. Ennenhän
nämäkin palvelut ostettiin vain ja ainoastaan tiskin yli
matkatoimistovirkailijan välityksellä tai suoraan palvelun tuottajalta itse
soittamalla suoraan lentoyhtiöön, matkanjärjestäjälle, hotelliin, majatalon
pitäjälle, ravintolaan, hiihtokeskukseen jne.
Ostamista lisää myös verkkokauppiaiden lähettämät
tarjoukset, joita satelee sähköisesti suoraan iholle, omaan mobiililaitteeseen
taskuun, laukkuun, käteen. Osta nyt, säästä nyt, vain tänään, nyt hyvä tarjous,
vain kanta-asiakkaille ja XX suosittelee, varaa omasi nyt – ovat viestejä, mitä
me kaikki kasvavassa määrin vastaanotamme. Ja nämä viestit vaikuttavat
ostokäyttäytymiseemme. Jokainen verkkokauppias liittää sinut sähköiseen
markkinointirekisteriisi, jos et sitä erikseen kiellä. Ja sitten alkaa viestien
tulva, mikä osaltaan kyllä saa meidät tekemään myös uusintaostoja ja
heräteostoja nimenomaan verkosta.
Verkkokauppaa ei tarvitse perustaa yksin, aina siihen eivät
resurssit (aika, raha, osaaminen) riitä ja aina ei ole edes viisainta pystyttää
omaa verkkokauppaa. Verkkokaupan avulla haetaan lisäarvoa ja lisätuottoja
toiminalle. Verkkokauppa mahdollistaa nopean tuotetietojen ja hintojen
päivittämisen, nopean sähköisen asiakaspalvelukanavan ja säästöjä saavutetaan
helposti myös asiakaspalvelu-, henkilöstö- ja markkinointikuluissa. Yrittäjän
on tehtävä strateginen päätös, missä kanavassa olla mukana ja kuka myy juuri
meidän palveluja, jotta kilpailussa pärjää. Hyvä vaihtoehto on olla mukana
matkailualalla jo olemassa olevissa näkyvyys- ja myyntikanavissa, mistä
mahdolliset asiakkaat löytävät palvelut etsiessään ja vertaillessaan
vaihtoehtoja, minne seuraavaksi matkustaisi.
Näkyvyyskanavia ovat esim.
matkailuportaalit visitfinland.com, yhteisöt ja sosiaaliset sivut
lovetoescape.com, vertailu- ja suosittelusivustot rantapallo.fi, sosiaalinen
media, kaupalliset sivustot ja –portaalit kuten myös yrityksen omat kotisivut.
Myyntikanavissa yrityksen tuotteet ja palvelut ovat
myynnissä ja niissä voi maksaa valitsemansa ja varaamansa matkailutuotteen. Sähköisiä
myyntikanavia ovat yrityksen oma verkkokauppa, matkanjärjestäjien sivustot, aggregaatit
eli kokoamispalvelut kuten hotels.com, booking.com, lomarengas.fi, huvila.net, hakurobotit,
online-matkatoimistot expedia.fi, kivijalkamatkatoimistojen ja
matkanjärjestäjien kotisivut, keskusvaraamot sekä sosiaalinen media.
Kuluttaja-asiakkaan näkökulmasta arvoketjun muutos
tarkoittaa lisää valinnan
mahdollisuuksia ja mahdollisuuksia vertailla
helposti ja nopeasti palveluja ja hintoja. Matkailualalle on tullut
itsepalvelukäytäntö vallitsevaksi tavaksi. Toisin sanoen asiakas tekee itse
sen, mitä matkatoimistovirkailija ennen teki asiakkaan puolesta hakemalla
asiakkaalle sopivimpia vaihtoehtoja matkakohteeksi, kun asiakas oli määrittänyt
käytettävissään olevan budjetin ja toiveena tarjottavat palvelut
matkakohteessa.
Internet on kasvattanut mahdollisuutta elämysmatkailla ja
haaveilla kohteista konkreettisemmin, minne ikinä voisi matkustaa. Internetin
avulla asiakas saa valtavan määrän vaihtoehtoja globaalisti ja voi tehdä hakuja
määrittämällä käytettävissä olevan ajan, rahan ja palvelujen toiveen itse.
Uskon vahvasti, että moni matkustaa enemmän ja aiempaa eksoottisempiin
kohteisiin nimenomaan internetin avulla saatavan ennakkoinformaation avulla. Jo
matkan etsiminen koetaan elämyksenä.
Mielenkiinto herää ja jää surffailijoiden mieliin, kun netistä löytää itselle
uusia kohteita ihan sattumalta. Omaa aikaa surffailuun ja vaihtoehtojen
kartoittamiseen voi käyttää miten paljon tahansa, matkatoimistovirkailijan
kanssa ei voinut viettää kokonaista päivää pyytäen häntä esittelemään itselle
sopivia vaihtoehtoja hintavertailun kera.
Matkailualan yrittäjät voivat myös räätälöidä tarjontaansa tietylle kohderyhmälle helposti
löydettäväksi, esim. kalastuksesta tai vaelluksesta kiinnostuneille. Hakukonemarkkinoinnin
ja hakukoneoptimoinnin avulla on helppo saada kyseisen kohderyhmän asiakaskunta
tietoiseksi tarjolla olevista palveluista. Palvelun ostaja voi olla mistä päin
maailmaa tahansa, kunhan verkkosivusto on rakennettu niin, että se palvelee
Suomen rajojen ulkopuolella asuvia ihmisiä eri kieliversioin ja
maksuvaihtoehdoin.
Matkailualan yrittäjät tekevät viisaasti yhteistyötä
liittämällä tarjoamansa palvelun osaksi toisten palvelun tarjoajien pakettia,
jolloin pienikin yrittäjä saa mahdollisuuden olla mukana tavoittelemassa suuria
asiakasmääriä. Ja mikä parasta, matkailualalla tehokkaasti käytössä olevat
välittäjät tuovat pienenkin yrittäjän palvelut massoille ostettaviksi. Matkailualan
verkkokaupan välittäjille itselle, esim. Booking.com tai tripadvisor.fi,
arvoketjun muutos tarkoittaa laajempaa tarjontaa ja uusien asiakaskohderyhmien
tavoittamista. Yhteistyöstä hyötyvät kaikki siihen kuuluvat arvoketjun osat:
palvelun tuottaja, välittäjä, loppukäyttäjä.
Matkailualalla käytössä oleva arvoketjun osien välinen
yhteistyöllä edistää palvelupakettien myyntiä ja tätä kautta yksittäisten
palveluntarjoajien myyntiä. Ostamisen helppous lisää myyntiä, kun matka,
majoitus, ruoka, tapahtumat ja elämykset on mahdollista ostaa muutamalla
klikkauksella itselle mieluisana pakettina. Esimerkkeinä onnistuneista
paketoinneista mainitsen www.levi.fi ja www.ruka.fi.
Matkailun
tuotantoverkoston toiminnan tehostaminen liiketoimintaprosesseja sähköistämällä
Sähköistämisen tavoitteena on aikaansaada
liiketoiminnallisia hyötyjä, nopeuttaa toimintoja ja tehdä niistä joustavampia.
Tavat toimia muuttuvat, on opittava uutta, mutta lopputuloksena on tavoitteena
saavuttaa kustannustehokkuutta, asiakaspalvelun tehokkuutta ja parempaa laatua
ja saavuttaa lisää tuottoja viimeisen viivan alle.
Asiakkuudenhallintajärjestelmää CRM:ää,
taloushallintojärjestelmää, kirjanpitoa ja sähköistä laskutusta,
toiminnanohjausjärjestelmiä esim. sähköisiä asiakaspalvelukanavia, tilausten
tekoa, palautekanavia ja tiedotuskanavia, (extranet ja intranet) käyttöön
ottamalla voidaan tehostaa liiketoimintaprosesseja.
Matkailuyrittäjä saa käyttöönsä helposti useita eri sähköisiä
myyntikanavia ja täten tilaisuuden laajentaa markkina-aluettaan. Toimintaa
voidaan pyörittää kustannustehokkaasti ja pienemmällä määrällä välikäsiä, kun
sähköiset kanavat ovat käytössä.
Kuten jo tuossa aiemmin totesin, verkon avulla on helppo
muodostaa uusia palvelukokonaisuuksia tekemällä yhteistyötä muiden
palveluntarjoajien kanssa. Kotisivujen ja verkkokaupan tietojen ja hintojen muuttaminen
ja päivittäminen on nopeaa. Hakukoneoptimoinnin ja –markkinoinnin avulla
yrityksen palvelujen löydettävyys ja tunnettavuus kasvavat ja tätä kautta
myynti. Uusien sosiaalisen median kanavien käyttöönotto on maksutonta ja oiva
lisä perinteisiin markkinointikanaviin.
YouTube ja Instagram –kanavien avulla videot ja kuvat myyvät maksutta
matkailuyrittäjän palveluja.
Sähköiset
markkinointikanavat tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia tavoitella niin
nykyisiä kuin uusiakin asiakasryhmiä.Muita konkreettisia tapoja tehostaa liiketoimintaprosesseja
on taloushallinto ja sähköinen laskutus, asiakkuudenhallintajärjestelmä CRM,
sähköiset toiminnanohjausjärjestelmät.
Globaalit
jakelujärjestelmät ohjaavat yritysten sähköistä kauppaa
Globaaleilla jakelujärjestelmillä tarkoitetaan maailmanlaajuisia
nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä
(näkyvyyskanavat) tai myynnissä (myyntikanavat). Nämä kanavat ovat vahvasti
isojen matkatoimistojen käsissä. Esimerkkeinä globaaleista jakelujärjestelmistä
on Suomen hotellielinkeinon käyttämä varausjärjestelmä www.hotellinx.
Globaalit jakelujärjestelmät ohjaavat hinnoittelua ja
komissiokäytäntöä. Hotellielinkeinossa käytettävät varausjärjestelmät
mahdollistavat globaalien GDS-kanavien (Global Distribution System) päivittämisen
suoraan kanaviin. Tämä tekee hinnoittelusta joustavaa ja kysyntään voidaan
reagoida nopeasti.
Jakelukanavat ohjaavat hintatason määrittelyä, koska
vertailu kilpailijoiden hintoihin on helppoa. Palveluiden oikealla
hinnoittelulla onkin suuri merkitys matkailualan yrityksissä ja tätä varten
isoilla yrityksillä kuten hotelliketjuilla ja lentoyhtiöillä on hinnoittelusta
vastaavat revenue managerit.
Globaalit jakelukanavat monipuolistavat ja kasvattavat pientenkin
yritysten asiakaskuntaa, joka kansainvälistyy ja muuttuu heterogeenisemmaksi
tarjonnan laajentuessa uusille markkinoille.
Loppukäyttäjän, kuluttajan tai yrityksen, on helppo tehdä valintoja
sähköisessä maailmassa ja poimia hyvinkin pienien palvelujen tuottajien
palveluja ostoskoriinsa suurten jakelukanavien ansiosta.
Lopuksi
Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut monikanavaiseksi
ja asiakas ei välitä kanavasta, kunhan hän vai saa tarvitsemansa palvelun
oikeaan aikaan ja oikeasta paikasta. Matkailualan yrittäjän tulee olla mukana
verkossa ja mielellään yhteistyössä alan muiden toimijoiden kanssa saadakseen
mahdollisimman kattavan löydettävyyden. Jos ei ole mukana sähköisessä
maailmassa, on varmasti häviäjä kilpailussa kuluttajien euroista.
Yritykselle verkkokauppa tarkoittaa useampia myyntikanavia,
missä tarjota tuotteita ja palveluja. Myyntikanavien valinnassa tulee
puntaroida saavutettavan kaupan määrää sekä välityspalkkioiden ja jakelukustannusten
suuruutta. Jos resurssit omaan verkkokauppaan eivät riitä, on suositeltavaa
olla mukana oman alueen, kunnan, välittäjän tms. myynti- ja näkyvyyskanavissa,
jolloin saa verkkonäkyvyyden ja asiakkaita verkon avulla.
Internet on tehnyt ostamisesta helppoa ja kun
verkkokaupankäyntiin on panostettu viime vuosina kotimaassa, niin ostaminen
tuntuu tänä päivänä turvalliselta myös ulkomaisilta tarjoajilta. Suomalaiset
ovat olleet varovaisia levittämään luottokorttiensa tietoja ulkomaisille
verkkokauppiaille, mutta kun ostoprosessit ovat sujuneet ongelmitta ja
maksuvaihtoehtoja on tullut lisää, on luottamus myös ulkomailla toimivia
tavaroiden ja palvelujen tuottajia kohtaan kasvanut.
Lentojen, laivamatkojen,
pakettimatkojen, retkien, pääsylippujen, tapahtumien, hotellien,
autovuokrauksen yms. varaaminen ja maksaminen luottokortilla minne päin
maailmaa tahansa ovat tätä päivää. Emme enää epäile, että joku väärinkäyttäisi
tietojamme tai että emme saisi niitä matkailupalveluja, mitä olemme varanneet
ja maksaneet.
Lähde: Mikkonen, Kirsi, Matkailun sähköisen liiketoiminnan
erikoistumisopinnot luentomateriaalit 26.-27.3.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti