keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

2. Jakelukanavaehdotuksia Lapissa matkailupalveluja tarjoavalle Giellajohkalle



Tehtävänämme oli tutustua MEKin teettämään jakelukanavaselvitykseen potentiaalisista näkyvyys- ja myyntikanavistakulttuurimatkailussa sekä kylä- ja outdoorsmatkailussa ja näitä selvityksiä apuna käyttäen ehdottaa sopivia jakelukanavia Pohjois-Lapissa Kaamasen ja Karigasniemen puolivälissä Inarissa Muotkatuntureiden ja Kevon luonnonpuiston läheisyydessä sijaitsevalle matkailuyritykselle Giellajohkalle, joka haluaa laajentaa toimintaansa sähköisessä kaupankäynnissä.
Kohderyhmäksi ehdotuksille uusiksi näkyvyys- ja myyntikanaviksi valittiin suomalaiset, saksalaiset ja englantilaiset matkailijat.

Majatalo Giellajohka - lähtötilannekartoitus
Tutustuin Giellajohkaan heidän kotisivujen ja Google-hakujen avulla. En tunne paikkaa entuudestaan. Heidän kotisivuilla kerrotaan, että majatalo Giellajohka sijaitsee 120 kilometrin päässä Ivalon lentokentältä kalaisan Kielajoen (saamenkielellä Giellajohka) läheisyydessä ja tarjoaa luonnonkauniin ympäristön rentoutumiseen kalastaen, vaeltaen ja luonnosta rauhoittuen. 

Giellajohkassa on 15 huonetta erilaisissa rakennuksissa, vierastalo Ahkussa, majoitussrakennus Mummolassa, vanhan kalastajan majassa ja saunakamarissa ja lisäksi karavaani- ja leirintäalue. Giellajohkan majoitusvaihtoehdoista on panoraamanäköala joelle ja ympäröivään luontoon. Kokonaisuuteen kuuluvat myös kahvila-ravintola, rantasauna ja rantakota. Luonto- ja erämatkailu ovat tietysti Giellajohkan valtit ja näitä pitää tuoda esille näkyvyyskanavissa valituille kohderyhmille sekä myyntikanavissa, missä voidaan suoraan jo tehdä varaus ja ostaa lomapaketti halutulle ajanjaksolle.

Talvimatkailuun Giellajohkassa on oma latuhöylä, vuokrattavissa on hiihtovarusteita ja moottorikelkkoja. Järjestettyjä ajanvieteaktiviteetteja ovat huskysafarit sekä opastetut vaellus- ja kalastusretket. Kesäaikaan vuokralla on myös veneitä omatoimiseen kalastukseen.

Käytössä olevat näkyvyys- ja myyntikanavat

Etsin kotisivujen ja Googlen avulla, mistä kanavista Giellajohka tällä hetkellä matkailijoille löytyy? Heidän kotisivuilla ei ole verkkokauppaa, tiedustelut ja varaukset tulee tehdä puhelimitse tai sähköpostitse. Kotisivuilla palveluja pitäisi esitellä sanallisesti kattavammin. Nyt valokuvat puhuvat enemmän kuin sanat, mutta jotain auki kirjoitettua esittelyä kaipaan lisää. Paikan päällä vierailleiden kommentteja ja suositteluja pitäisi ehdottomasti olla lyhyin tekstein tuomassa luotettavuutta, elävyyttä ja mielenkiintoa paikkaa kohtaan. 

Samoin kotisivuilta puuttuvat linkit sosiaalisen median sivustoille, missä Giellajohka esitellään valokuvin ja videoin eli youtube, pinterest ja foursquare.
Kotisivuilla on kaksi videota Giellajohka ilmasta kuvattuna ja kalastusvideo tuomassa elävyyttä ja konkretiaa, mitä paikan päällä voi kokea. Tosin videot eivät ole kovin laadukkaita ja kalastusvideossa en pidä siitä, että kalastajat käyttävät suomalaisia voima(kiro)sanoja saalista esitellessään. 

Giellajohkan Youtube-kanavasta  löytyy vielä muutama video lisää. Kotisivuilta löytyy linkki Giellajohkan Facebook-sivulle, missä on tällä hetkellä 150 tykkääjää. Facebook-sivua ei ole päivitetty kovin aktiivisesti, mutta sieltä löytyy uusia kanavia, mistä Giellajohkan voi löytää: Foursquare ja TripAdvisor. Nämä linkit ovat vähän piilossa yhteystietojen takana, mutta Facebookin tuorein päivitys 6.2.2014 viestittää, että Giellajohka on avannut Pinterestiin kuvagallerian.  Pinterestistä löytyykin ihan hyvä valikoima kuvia aihenimillä keitä me olemme, kalastus, vaeltaminen, luonto, revontulet ja yritys. 

Kotisivujen saksankielisessä versiossa aloitussivun tekstit ovat suomeksi! Tämä virhe pitää ehdottomasti korjata heti!

Googlen avulla tuli esille, että Giellajohkan majoituspalveluja esitellään ja voi ostaa  booking.comin välityksellä. Mielenkiintoa ja ostohalukkuutta herättäviä elämysaiheisia luontokuvia, matkailijoita kokemassa Giellajohkan aktiviteetteja, ruuasta, talvesta, kesästä, moottorikelkasta, luonnosta ja majoitusvaihtoehdoista hyvälaatuisia kuvia, mitkä luovat uskottavuutta, että kohteeseen kannattaa matkustaa. Lisäksi Booking.comin samoin kuin TripAdvisorin sivuilla näkyvät matkailijoiden
antamat suosituspisteet ovat korkeita.

Kuva: Giellajohka.fi




Google myös kertoi minulle, että Giellajohkan löytää Trivago.fi , Saamenmaan kylät , Agoda  sekä KAYAK   –sivuilta samoin kuin kalastussivustolla Kalapaikka.net ja VisitInari-sivuilta. 

Giellajohka siis suunnittelee laajentavansa sähköistä kaupankäyntiä ja pohtii, mitä uusia  jakelukanavia heidän kannattaisi valita paikan ja tuotteiden markkinoimiseksi. Ehdotan tässä heille muutamia uusia jakelukanavia Suomessa, Saksassa ja Iso-Britanniassa.

Lyhyesti vielä jakelukanavista sen verran, että oikeat jakelukanavat ovat verkkokaupan menestymisen perusta. Jotta omalle yritykselle parhaat jakelukanavat löytyvät, tulee niitä etsiä ja testata ja mitata sekä tarvittaessa vaihtaa. Jakelukanavalla tarkoitetaan nettisivustoja tai -portaaleja, joissa yrityksen tuotteet ja palvelut esitellään niin, että kohderyhmiksi valitut kuluttajat ja yritykset ne löytävät mahdollisimman runsaslukuisina. Eri jakelukanavien avulla yritys saa lisää kontakteja, asiakkaat jakavat koettuja kokemuksia, toiminnan laajuutta pääsee esittelemään ja ennen kaikkea yritys saa uskottavuutta varteenotettavana vaihtoehtona potentiaalisten asiakkaiden tehdessä vertailua ostopäätöksiä puntaroidessaan.

Sähköiset jakelukanavat jaetaan myynti- ja näkyvyyskanaviin, missä yrityksen toimintaa ja palveluja esitellään. Näkyvyyskanavia ovat esimerkiksi vertailu- ja suosittelusivustot, sosiaalinen media sekä erilaiset matkailuportaalit tai yhteisöjen sivut. Myyntikanavia ovat esimerkiksi oma kotisivusto tai verkkokauppa, matkatoimistojen sivustot, keskusvaraamot, kokoamispalvelut ja sosiaalinen media.

Kotimaan uudet näkyvyys- ja myyntikanavat

Keskityn ja suosittelen tarjoamaan Giellajohkan palveluja kohderyhminä kalastusta ja erämaamatkailua harrastavat matkailijat niin koti- kuin ulkomailla.
Kalastus on suosittua ja erilaiset kalastus- ja vaellussivustot ovat hyviä kanavia laajentaa tunnettavuutta alan harrastajien keskuudessa.  Kalastusaiheisille sivustoille kannattaa päästä tekemällä yhteistyötä kalastusmatkoja järjestävien yritysten kanssa. Kalapaikka.netistä löysinkin vähän kyllä etsien (sivusto on visuaalisesti liian tiivis ja vaikealukuinen) Giellajohkan.

Kalasaalis.com on puolestaan sivusto, missä kalastuksesta kiinnostuneiden on helppo etsiä Lappi-haulla majoitusvaihtoehtoja. Niitä löytyykin runsaasti, mutta ei Giellajohkaa vielä.

Kokeilisin blogeja, joiden suosio on noussut suosittelukanavina. Kuten ensimmäisillä Ilkka Kauppisen pitämillä opintopäivillä tuli ryhmätöitä purkaessamme vahvasti esille, on bloggajien kutsuminen paikan päälle tehokas tapa saada tietoa leviämään bloggaajan kirjoittamista aiheista. Giellajohka voisi siis kutsua lisää kalastusta ja vaellusta harrastavia bloggaajia tutustumaan heidän tuotteisiinsa ja palveluihinsa. Google-haulla löytyi heti 117 kalastusaiheesta bloggaajaa. 

Selailin muutamia blogeja ja upeilta vaikuttivat. Hienoja valokuvia niin kalastusvälineistä, kalasaaliista kuin kalastuspaikoista. Bloggaajien omakohtaiset kokemukset ja elämykset toimivat tehokkaasti paikan tunnetuksi tekemiseksi. Blogit ja twitteri ovat aktiivisessa käytössä, päivityksiä tehdään ympäri vuoden. Kotisivuilla nyt oleva kalastusaiheinen video on juuri yhden Giellajohkaan ihastuneen kalastajan suosittelu ja nämä suosittelut leviävät tehokkaasti, mikäli suosittelija on tunnettu bloggaaja.

Nostan esille blogien koostesivuston kalassa.net, mistä voi kalastusta enemmän tuntevana etsiä suosittuja bloggaajia. Sivustolla on keskustelupalsta, missä on mielestäni todella paljon kommentointeja suosituilla aiheilla kuten rakkain kalapaikkasi? yli 50000 kommentointia. Kalassa.netin  facebook-sivustossa on lähes 1500 tykkääjää, joten ihan pieni foorumi tämä ei ole. 

Kalassa.com sivustolla voi Giellajohka mainostaa bannerilla. Tällä sivustolla on erittäin vilkasta keskustelua kalaharrastuksesta kiinnostuneiden kesken ja facebook-sivulla on yli 12000 tykkääjää.
Majoituspalvelut olisi hyvä löytyä myös kalastushaulla ja tällainen koostesivusto kuin kalasaalis.com osui ensihaulla silmiin. 

Kotimaan osalta suosittelen myös laajempaa mukanaoloa Inari-Saariselän sivultolla laadukasta sisältöä lisäämällä. 

Metsähallituksen ylläpitämä Luontoon.fi -sivusto tulee Kevon luonnonpuisto haulla Googlessa esille ja siksi suosittelen, että Giellajohka löytyisi myös luontoon.fi sivustoilta. 

Vaellusmatkoista kiinnostuneille koottu Vaellusnet.com sivusto voisi myös olla paikka, mistä Giellajohka löytyisi.  Retkipaikka.fi on Ihan yksityishenkilöiden kiinnostuksesta lähierämaamatkailuun on syntynyt vakuuttavan näköinen sivusto, minkä facebook-sivuilla on yli 4000 tykkääjää. Jos Giellajohkan lähellä on joku erityinen erämaaluonnon nähtävyys, tämä sivusto toisi sen helposti esille ja kotimaan retkeilijöitä paikan päälle. En lainkaan tiedä, miten paljon sivustolla on kävijöitä?  Sivuston retkipaikat –haulla löytyy mm. Kevon kansallispuistossa sijaitseva 40 km pitkä kanjoni, mitä kehutaan hyväksi vaelluskohteeksi, mutta tämä on käsittääkseni kaukana Giellajohkasta. Ehkä jotain pienempää luonnon erikoisuutta, minkä voisi nostaa retkikohteeksi vaellussivustolla, löytyy Giellajohkan lähimaastosta.

Sitten katsaus Giellajohkan kansainvälistymistavoitteisiin Saksa ja Britannia kohdemaina. 

Saksalaiset matkailijat

Saksa on markkina-alueena suuri ja oikeiden jakelukanavien löytyminen vie aikansa. Saksalaiset ovat vasta  alkaneet kasvavassa määrin käyttää matkailun online-palveluja, mutta nyt jo suuri enemmistö  saksalaisista  käyttää niitä matkailukohteita kartoittaessaan. Saksalainen kuluttaja on perinteisesti ja tunnetusti vaativa, tarkka ja odottaa palvelua omalla kielellään. Bloggaaminen ja sosiaalinen media ovat vasta nousemassa aktiiviseen käyttöön Saksassa. 

MEK suosittelee yleisesti saksalaisia matkailijoita kohderyhmänä pidettäessä panostamaan runsaaseen sisältöön, blogeihin, missä on sisältönä myyntiargumentteja, videoita ja muiden suosittujen sivujen tai blogien jakamista. 
MEKin raportin mukaan saksalaiset hakevat Suomesta etenkin musiikki- ja taidepainotteista kulttuurimatkailua, mihin kategoriaan Giellajohka ei kuulu.  

Giellajohkan vahvuutena on luontomatkailu ja etenkin kalastusmahdollisuudet, mitkä kiinnostavat saksalaisia niin omatoimimatkailuna kuin myös matkanjärjestäjien tuotantona, joten esitän uusia kanavia tätä silmällä pitäen. Vaellus, melonta ja kalastus ovat saksalaisten suosiossa. Saksassa on erittäin paljon luontomatkailua esitteleviä ja myyviä sähköisiä kanavia. Valinta näiden kesken on haasteellista, ellei ole kokemusta tai tietoa niistä tarkemmin. 

Keskittyisin aluksi muutamin jakelukanaviin, missä on kävijöitä ja näkyvyyttä. Valittuja kanavia tulee analysoida ja lisätä tai vaihtaa, jos valitut kanavat eivät täytä niille asettuja odotuksia.
Giellajohkan kannattaisi ehkä lähteä liikkeelle myyntikanavista, joiden takana on matkanjärjestäjä, sillä MEKin raportin mukaan saksalaisten kohdalla on suositeltavampaa käyttää matkanjärjestäjiä, koska osa saksalaisista matkailijoista on hyvin perinteisiä ostokäyttäytymisensä suhteen. 

Angelreisen.de on laaja kalastusharrastuksen sivusto ja matkanjärjestäjä. Sen erillisellä blogisivustolla ei ole kukaan vielä esitellyt Suomea.

Eurofun Touristik GmbH  myy aktiivimatkoja Keski-Euroopan alueelle, mutta myös Suomea. Se voisi olla hyvä kanava, joka tavoittaa erilaisia käyttäjäkohderyhmiä.

Schulz Aktiv Reisen  on yksi Saksan suurimmista vaellus- ja aktiviteettimatkanjärjestäjistä. Heillä on selkeät ja helppokäyttöiset sivustot sekä matkoja voi hakea esimerkiksi maittain tai toimintakohteiden mukaan. 

Fernwege.de myy vaellusmatkoja eri maissa Euroopan alueella. Sivustolla on 36000 kävijää kuukaudessa ja keskustelupalsta. Samoin cGTouristic myy monenlaisia vaellustuotteita myös Suomesta.

Wikinger reisen voisi ehkä myös olla myyntikanavana Giellajohkalle.  Helppokäyttöiset sivustot ja paljon lisäinformaatiota vaelluksesta ja pyöräilystä matkatarjonnan ohella. Lisäksi sivusto myy jo ennestään Suomen matkoja – esim. Saimaata ja huskysafareita.

Tuntematta näitä kanavia tarkemmin on mahdotonta sanoa, olisivatko nämä kanavat sellaisia, mistä Giellajohka nousisi esille niin, että myynti nousee. Saksalainen bloggari kalastus- ja/tai vaellusmatkalle Giellajohkaan olisi varmasti myös paikallaan tunnettuuden lisäämiseksi. Minulla ei ole suositella ketään.

Brittiläiset matkailijat

MEKin selvityksen mukaan Suomessa vuonna 2010 vieraili 263 000 brittiä, joista noin kolmannes tulee Lontoon alueelta. Brittien keskuudessa on myös kasvussa hyvinvointimatkat ja luontomatkailu.

Kalastusmatkailuun keskittyvälle Giellajohkalle voisi Iso-Britanniassa olla hyvä aloittaa olemalla mukana Visit Finland –portaalin kalastusosiossa. Sivustolla vierailee kuukausittain 8000 brittiä. Portaali on suomalaisten ylläpitämä ja se olisi ehkä Giellajohkalle mahdollisuuksien rajoissa oleva kanava. Toisin Giellajohkaa esille korkeatasoilla kuvilla, kalastusretkiä varten yöpymispaikaksi tarjoaisin Kalamajaa ja kertoisin vuokrattavista ja myynnissä olevista kalastusvälineistä. 

Go Fishing –portaalissa mukana olo hyvin kuvin houkuttelisi kalastusta harrastavia. Sivustolla käyvistä 70 % on brittejä. Kävijämäärä on noin 21 000 kävijää kuukaudessa. Tänne hehkutusta Suomen hyvistä kalastusolosuhteista ja suurista saaliista Kielajoella.

Vaellusmatkoja briteille voitaisiin tarjota Suomessa asuvan bloggaajan www.hikinginfinland.com blogissa. Blogi on suunnattu aktiivisille vaelluksen harrastajille ja sillä on noin 11500 seuraajaa kuukaudessa. Bloggari kannattaisi kutsua tutustumaan ja majoittumaan Giellajohkaan paikan päälle ja välittämään kokemuksiaan runsain kuvin. Hiking in Finland –sivustolta en myöskään löytänyt Kielajokea, enkä Kevon luonnonpuistoa tai  Muotkatunturin erämaata. Mielestäni täällä voisi olla myös mukana. 

Melonnan ystävien sivustoja voisi myös kartoittaa ja suositella, mutta lähtisin kalastus- ja vaellusteemoista liikkeelle. Eri aihealueiden harrastajien sivustojen keskustelupalstat ovat oiva kanava lisätä tunnettavuutta. Niin kalastajat, vaeltajat kuin melojat vaihtavat kokemuksiaan omilla keskustelupalstoillaan, mitkä saattavat onnistuessaan kerätä jopa tuhansia alan harrastajia sivustolle lukemaan ja keskustelemaan suositusta aiheesta. 

Bannerimainontaan voisi myös satsata näillä sivustoilla, jos rahaa mainostamiseen on budjetoitu.

Kanavia on paljon ja omalle kohteelle oikeiden kanavien löytämiseen täytyy käyttää aikaa ja tutkia, tuleeko valituista kanavista kontakteja ja viime kädessä uusia matkailijoita paikan päälle. Jos ei tule, niin kanavia pitää vaihtaa ja testata. Sitten kun omalle kohderyhmälle on löydetty hyviä kanavia, näkyvyyttä niissä tulee päivittää ja täydentää, jotta kohteen tuoreus ja kiinnostavuus säilyvät. Hyvät kuvat ja videot ovat kaiken a ja o. Ne on lisäksi helppo ymmärtää joka kielellä.

Lähteet:
Kirsi Mikkola, Kurssimateriaali
MEK Sähköisiä ja perinteisiä jakelukanavia kulttuurimatkailussa
MEK Sähköisten jakelukanavien kartoitus outdoors Finland ja kylämatkailu teemoista


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti