Tehtävänämme oli tutustua MEKin teettämään
jakelukanavaselvitykseen potentiaalisista näkyvyys- ja myyntikanavistakulttuurimatkailussa sekä kylä- ja outdoorsmatkailussa ja näitä selvityksiä apuna käyttäen ehdottaa sopivia
jakelukanavia Pohjois-Lapissa Kaamasen ja Karigasniemen puolivälissä Inarissa Muotkatuntureiden
ja Kevon luonnonpuiston läheisyydessä sijaitsevalle matkailuyritykselle
Giellajohkalle, joka haluaa laajentaa toimintaansa sähköisessä kaupankäynnissä.
Kohderyhmäksi ehdotuksille uusiksi näkyvyys- ja myyntikanaviksi valittiin suomalaiset, saksalaiset ja englantilaiset matkailijat.
Kohderyhmäksi ehdotuksille uusiksi näkyvyys- ja myyntikanaviksi valittiin suomalaiset, saksalaiset ja englantilaiset matkailijat.
Majatalo Giellajohka
- lähtötilannekartoitus
Tutustuin Giellajohkaan heidän kotisivujen ja Google-hakujen
avulla. En tunne paikkaa entuudestaan. Heidän kotisivuilla kerrotaan, että
majatalo Giellajohka sijaitsee 120 kilometrin päässä Ivalon lentokentältä
kalaisan Kielajoen (saamenkielellä Giellajohka) läheisyydessä ja tarjoaa
luonnonkauniin ympäristön rentoutumiseen kalastaen, vaeltaen ja luonnosta
rauhoittuen.
Giellajohkassa on 15 huonetta erilaisissa rakennuksissa,
vierastalo Ahkussa, majoitussrakennus Mummolassa, vanhan kalastajan majassa ja
saunakamarissa ja lisäksi karavaani- ja leirintäalue. Giellajohkan
majoitusvaihtoehdoista on panoraamanäköala joelle ja ympäröivään luontoon. Kokonaisuuteen
kuuluvat myös kahvila-ravintola, rantasauna ja rantakota. Luonto- ja
erämatkailu ovat tietysti Giellajohkan valtit ja näitä pitää tuoda esille
näkyvyyskanavissa valituille kohderyhmille sekä myyntikanavissa, missä voidaan
suoraan jo tehdä varaus ja ostaa lomapaketti halutulle ajanjaksolle.
Talvimatkailuun Giellajohkassa on oma latuhöylä, vuokrattavissa
on hiihtovarusteita ja moottorikelkkoja. Järjestettyjä ajanvieteaktiviteetteja
ovat huskysafarit sekä opastetut vaellus- ja kalastusretket. Kesäaikaan
vuokralla on myös veneitä omatoimiseen kalastukseen.
Käytössä olevat
näkyvyys- ja myyntikanavat
Etsin kotisivujen ja Googlen avulla, mistä kanavista
Giellajohka tällä hetkellä matkailijoille löytyy? Heidän kotisivuilla ei ole
verkkokauppaa, tiedustelut ja varaukset tulee tehdä puhelimitse tai
sähköpostitse. Kotisivuilla palveluja pitäisi esitellä sanallisesti kattavammin.
Nyt valokuvat puhuvat enemmän kuin sanat, mutta jotain auki kirjoitettua
esittelyä kaipaan lisää. Paikan päällä vierailleiden kommentteja ja suositteluja
pitäisi ehdottomasti olla lyhyin tekstein tuomassa luotettavuutta, elävyyttä ja
mielenkiintoa paikkaa kohtaan.
Samoin kotisivuilta puuttuvat linkit sosiaalisen
median sivustoille, missä Giellajohka esitellään valokuvin ja videoin eli
youtube, pinterest ja foursquare.
Kotisivuilla on kaksi videota Giellajohka ilmasta kuvattuna
ja kalastusvideo tuomassa elävyyttä ja konkretiaa, mitä paikan päällä voi
kokea. Tosin videot eivät ole kovin laadukkaita ja kalastusvideossa en pidä
siitä, että kalastajat käyttävät suomalaisia voima(kiro)sanoja saalista
esitellessään.
Giellajohkan Youtube-kanavasta löytyy vielä muutama video lisää. Kotisivuilta
löytyy linkki Giellajohkan Facebook-sivulle, missä on tällä hetkellä 150
tykkääjää. Facebook-sivua ei ole päivitetty kovin aktiivisesti, mutta sieltä
löytyy uusia kanavia, mistä Giellajohkan voi löytää: Foursquare ja
TripAdvisor. Nämä linkit ovat vähän piilossa
yhteystietojen takana, mutta Facebookin tuorein päivitys 6.2.2014 viestittää,
että Giellajohka on avannut Pinterestiin kuvagallerian. Pinterestistä löytyykin ihan hyvä valikoima
kuvia aihenimillä keitä me olemme, kalastus, vaeltaminen, luonto, revontulet ja
yritys.
Kotisivujen saksankielisessä versiossa aloitussivun tekstit
ovat suomeksi! Tämä virhe pitää ehdottomasti korjata heti!
Googlen avulla tuli esille, että Giellajohkan
majoituspalveluja esitellään ja voi ostaa
booking.comin välityksellä. Mielenkiintoa ja
ostohalukkuutta herättäviä elämysaiheisia luontokuvia, matkailijoita kokemassa
Giellajohkan aktiviteetteja, ruuasta, talvesta, kesästä, moottorikelkasta,
luonnosta ja majoitusvaihtoehdoista hyvälaatuisia kuvia, mitkä luovat
uskottavuutta, että kohteeseen kannattaa matkustaa. Lisäksi Booking.comin
samoin kuin TripAdvisorin sivuilla näkyvät matkailijoiden
antamat
suosituspisteet ovat korkeita.
![]() | |||||
Kuva: Giellajohka.fi |
Google myös kertoi minulle, että Giellajohkan löytää
Trivago.fi , Saamenmaan kylät , Agoda sekä KAYAK
–sivuilta samoin kuin kalastussivustolla Kalapaikka.net ja VisitInari-sivuilta.
Giellajohka siis suunnittelee laajentavansa sähköistä
kaupankäyntiä ja pohtii, mitä uusia jakelukanavia heidän kannattaisi valita paikan
ja tuotteiden markkinoimiseksi. Ehdotan tässä heille muutamia uusia jakelukanavia
Suomessa, Saksassa ja Iso-Britanniassa.
Lyhyesti vielä jakelukanavista sen verran, että oikeat
jakelukanavat ovat verkkokaupan menestymisen perusta. Jotta omalle yritykselle
parhaat jakelukanavat löytyvät, tulee niitä etsiä ja testata ja mitata sekä
tarvittaessa vaihtaa. Jakelukanavalla tarkoitetaan nettisivustoja tai
-portaaleja, joissa yrityksen tuotteet ja palvelut esitellään niin, että
kohderyhmiksi valitut kuluttajat ja yritykset ne löytävät mahdollisimman
runsaslukuisina. Eri jakelukanavien avulla yritys saa lisää kontakteja, asiakkaat
jakavat koettuja kokemuksia, toiminnan laajuutta pääsee esittelemään ja ennen
kaikkea yritys saa uskottavuutta varteenotettavana vaihtoehtona potentiaalisten
asiakkaiden tehdessä vertailua ostopäätöksiä puntaroidessaan.
Sähköiset jakelukanavat jaetaan myynti- ja näkyvyyskanaviin,
missä yrityksen toimintaa ja palveluja esitellään. Näkyvyyskanavia ovat
esimerkiksi vertailu- ja suosittelusivustot, sosiaalinen media sekä erilaiset
matkailuportaalit tai yhteisöjen sivut. Myyntikanavia ovat esimerkiksi oma kotisivusto
tai verkkokauppa, matkatoimistojen sivustot, keskusvaraamot, kokoamispalvelut
ja sosiaalinen media.
Kotimaan uudet näkyvyys-
ja myyntikanavat
Keskityn ja suosittelen tarjoamaan Giellajohkan palveluja kohderyhminä
kalastusta ja erämaamatkailua harrastavat matkailijat niin koti- kuin ulkomailla.
Kalastus on suosittua ja erilaiset kalastus- ja
vaellussivustot ovat hyviä kanavia laajentaa tunnettavuutta alan
harrastajien keskuudessa. Kalastusaiheisille sivustoille kannattaa
päästä tekemällä yhteistyötä kalastusmatkoja järjestävien yritysten kanssa.
Kalapaikka.netistä löysinkin vähän kyllä etsien (sivusto on visuaalisesti liian
tiivis ja vaikealukuinen) Giellajohkan.
Kalasaalis.com on puolestaan sivusto,
missä kalastuksesta kiinnostuneiden on helppo etsiä Lappi-haulla
majoitusvaihtoehtoja. Niitä löytyykin runsaasti, mutta ei Giellajohkaa vielä.
Kokeilisin blogeja, joiden suosio on noussut
suosittelukanavina. Kuten ensimmäisillä Ilkka Kauppisen pitämillä
opintopäivillä tuli ryhmätöitä purkaessamme vahvasti esille, on bloggajien
kutsuminen paikan päälle tehokas tapa saada tietoa leviämään
bloggaajan kirjoittamista aiheista. Giellajohka voisi siis kutsua lisää
kalastusta ja vaellusta harrastavia bloggaajia tutustumaan heidän tuotteisiinsa
ja palveluihinsa. Google-haulla löytyi heti 117 kalastusaiheesta bloggaajaa.
Selailin muutamia blogeja ja upeilta vaikuttivat. Hienoja valokuvia niin
kalastusvälineistä, kalasaaliista kuin kalastuspaikoista. Bloggaajien
omakohtaiset kokemukset ja elämykset toimivat tehokkaasti paikan tunnetuksi
tekemiseksi. Blogit ja twitteri ovat aktiivisessa käytössä, päivityksiä tehdään
ympäri vuoden. Kotisivuilla nyt oleva kalastusaiheinen video on juuri yhden Giellajohkaan
ihastuneen kalastajan suosittelu ja nämä suosittelut leviävät tehokkaasti,
mikäli suosittelija on tunnettu bloggaaja.
Nostan esille blogien koostesivuston kalassa.net, mistä voi
kalastusta enemmän tuntevana etsiä suosittuja bloggaajia. Sivustolla on
keskustelupalsta, missä on mielestäni todella paljon kommentointeja suosituilla
aiheilla kuten rakkain kalapaikkasi? yli 50000 kommentointia.
Kalassa.netin facebook-sivustossa on
lähes 1500 tykkääjää, joten ihan pieni foorumi tämä ei ole.
Kalassa.com sivustolla voi Giellajohka mainostaa bannerilla.
Tällä sivustolla on erittäin vilkasta keskustelua kalaharrastuksesta
kiinnostuneiden kesken ja facebook-sivulla on yli 12000 tykkääjää.
Majoituspalvelut olisi hyvä löytyä myös kalastushaulla ja tällainen
koostesivusto kuin kalasaalis.com osui ensihaulla silmiin.
Kotimaan osalta suosittelen myös laajempaa mukanaoloa
Inari-Saariselän sivultolla laadukasta sisältöä lisäämällä.
Metsähallituksen ylläpitämä Luontoon.fi -sivusto tulee Kevon
luonnonpuisto haulla Googlessa esille ja siksi suosittelen, että Giellajohka
löytyisi myös luontoon.fi sivustoilta.
Vaellusmatkoista kiinnostuneille koottu Vaellusnet.com
sivusto voisi myös olla paikka, mistä Giellajohka löytyisi. Retkipaikka.fi on Ihan yksityishenkilöiden
kiinnostuksesta lähierämaamatkailuun on syntynyt vakuuttavan näköinen sivusto,
minkä facebook-sivuilla on yli 4000 tykkääjää. Jos Giellajohkan lähellä on joku
erityinen erämaaluonnon nähtävyys, tämä sivusto toisi sen helposti esille ja
kotimaan retkeilijöitä paikan päälle. En lainkaan tiedä, miten paljon
sivustolla on kävijöitä? Sivuston
retkipaikat –haulla löytyy mm. Kevon kansallispuistossa sijaitseva 40 km pitkä
kanjoni, mitä kehutaan hyväksi vaelluskohteeksi, mutta tämä on käsittääkseni
kaukana Giellajohkasta. Ehkä jotain pienempää luonnon erikoisuutta, minkä voisi
nostaa retkikohteeksi vaellussivustolla, löytyy Giellajohkan lähimaastosta.
Sitten katsaus Giellajohkan kansainvälistymistavoitteisiin
Saksa ja Britannia kohdemaina.
Saksalaiset matkailijat
Saksa on markkina-alueena suuri
ja oikeiden jakelukanavien löytyminen vie aikansa. Saksalaiset ovat vasta alkaneet kasvavassa määrin käyttää matkailun
online-palveluja, mutta nyt jo suuri enemmistö
saksalaisista käyttää niitä
matkailukohteita kartoittaessaan. Saksalainen kuluttaja on perinteisesti ja tunnetusti
vaativa, tarkka ja odottaa palvelua omalla kielellään. Bloggaaminen ja
sosiaalinen media ovat vasta nousemassa aktiiviseen käyttöön Saksassa.
MEK
suosittelee yleisesti saksalaisia matkailijoita kohderyhmänä pidettäessä
panostamaan runsaaseen sisältöön, blogeihin, missä on sisältönä
myyntiargumentteja, videoita ja muiden suosittujen sivujen tai blogien
jakamista.
MEKin raportin mukaan saksalaiset
hakevat Suomesta etenkin musiikki- ja taidepainotteista kulttuurimatkailua,
mihin kategoriaan Giellajohka ei kuulu.
Giellajohkan vahvuutena on
luontomatkailu ja etenkin kalastusmahdollisuudet, mitkä kiinnostavat saksalaisia niin
omatoimimatkailuna kuin myös matkanjärjestäjien tuotantona, joten esitän uusia
kanavia tätä silmällä pitäen. Vaellus, melonta ja kalastus ovat saksalaisten
suosiossa. Saksassa on erittäin paljon luontomatkailua esitteleviä ja myyviä
sähköisiä kanavia. Valinta näiden kesken on haasteellista, ellei ole kokemusta
tai tietoa niistä tarkemmin.
Keskittyisin aluksi muutamin
jakelukanaviin, missä on kävijöitä ja näkyvyyttä. Valittuja kanavia tulee
analysoida ja lisätä tai vaihtaa, jos valitut kanavat eivät täytä niille
asettuja odotuksia.
Giellajohkan kannattaisi ehkä
lähteä liikkeelle myyntikanavista, joiden takana on matkanjärjestäjä, sillä
MEKin raportin mukaan saksalaisten kohdalla on suositeltavampaa käyttää
matkanjärjestäjiä, koska osa saksalaisista matkailijoista on hyvin perinteisiä
ostokäyttäytymisensä suhteen.
Angelreisen.de on laaja kalastusharrastuksen sivusto ja
matkanjärjestäjä. Sen erillisellä blogisivustolla ei ole kukaan vielä esitellyt
Suomea.
Eurofun Touristik GmbH
myy aktiivimatkoja Keski-Euroopan alueelle, mutta myös Suomea. Se voisi
olla hyvä kanava, joka tavoittaa erilaisia käyttäjäkohderyhmiä.
Schulz Aktiv Reisen
on yksi Saksan suurimmista vaellus- ja aktiviteettimatkanjärjestäjistä.
Heillä on selkeät ja helppokäyttöiset sivustot sekä matkoja voi hakea
esimerkiksi maittain tai toimintakohteiden mukaan.
Fernwege.de myy vaellusmatkoja eri maissa Euroopan alueella.
Sivustolla on 36000 kävijää kuukaudessa ja keskustelupalsta. Samoin cGTouristic
myy monenlaisia vaellustuotteita myös Suomesta.
Wikinger reisen voisi ehkä myös olla myyntikanavana
Giellajohkalle. Helppokäyttöiset
sivustot ja paljon lisäinformaatiota vaelluksesta ja pyöräilystä matkatarjonnan
ohella. Lisäksi sivusto myy jo ennestään Suomen matkoja – esim. Saimaata ja
huskysafareita.
Tuntematta näitä kanavia tarkemmin on mahdotonta sanoa,
olisivatko nämä kanavat sellaisia, mistä Giellajohka nousisi esille niin, että
myynti nousee. Saksalainen bloggari kalastus- ja/tai vaellusmatkalle
Giellajohkaan olisi varmasti myös paikallaan tunnettuuden lisäämiseksi. Minulla
ei ole suositella ketään.
Brittiläiset
matkailijat
MEKin selvityksen mukaan Suomessa vuonna 2010 vieraili 263
000 brittiä, joista noin kolmannes tulee Lontoon alueelta. Brittien keskuudessa
on myös kasvussa hyvinvointimatkat ja luontomatkailu.
Kalastusmatkailuun keskittyvälle Giellajohkalle voisi Iso-Britanniassa
olla hyvä aloittaa olemalla mukana Visit Finland –portaalin kalastusosiossa.
Sivustolla vierailee kuukausittain 8000 brittiä. Portaali on suomalaisten
ylläpitämä ja se olisi ehkä Giellajohkalle mahdollisuuksien rajoissa oleva
kanava. Toisin Giellajohkaa esille korkeatasoilla kuvilla,
kalastusretkiä varten yöpymispaikaksi tarjoaisin Kalamajaa ja kertoisin vuokrattavista ja
myynnissä olevista kalastusvälineistä.
Go Fishing –portaalissa mukana olo hyvin kuvin houkuttelisi kalastusta
harrastavia. Sivustolla käyvistä 70 % on brittejä. Kävijämäärä on noin 21 000 kävijää
kuukaudessa. Tänne hehkutusta Suomen hyvistä kalastusolosuhteista ja suurista
saaliista Kielajoella.
Vaellusmatkoja briteille voitaisiin tarjota Suomessa asuvan
bloggaajan www.hikinginfinland.com blogissa. Blogi on suunnattu aktiivisille
vaelluksen harrastajille ja sillä on noin 11500 seuraajaa kuukaudessa. Bloggari
kannattaisi kutsua tutustumaan ja majoittumaan Giellajohkaan paikan päälle ja
välittämään kokemuksiaan runsain kuvin. Hiking in Finland –sivustolta en
myöskään löytänyt Kielajokea, enkä Kevon luonnonpuistoa tai Muotkatunturin erämaata. Mielestäni täällä voisi
olla myös mukana.
Melonnan ystävien sivustoja voisi myös kartoittaa ja suositella, mutta lähtisin kalastus- ja vaellusteemoista liikkeelle. Eri aihealueiden harrastajien sivustojen keskustelupalstat ovat oiva kanava lisätä tunnettavuutta. Niin kalastajat, vaeltajat kuin melojat vaihtavat kokemuksiaan omilla keskustelupalstoillaan, mitkä saattavat onnistuessaan kerätä jopa tuhansia alan harrastajia sivustolle lukemaan ja keskustelemaan suositusta aiheesta.
Bannerimainontaan voisi myös satsata näillä sivustoilla, jos
rahaa mainostamiseen on budjetoitu.
Kanavia on paljon ja omalle kohteelle oikeiden kanavien
löytämiseen täytyy käyttää aikaa ja tutkia, tuleeko valituista kanavista
kontakteja ja viime kädessä uusia matkailijoita paikan päälle. Jos ei tule, niin kanavia pitää vaihtaa ja
testata. Sitten kun omalle kohderyhmälle on löydetty hyviä kanavia, näkyvyyttä
niissä tulee päivittää ja täydentää, jotta kohteen tuoreus ja kiinnostavuus
säilyvät. Hyvät kuvat ja videot ovat kaiken a ja o. Ne on lisäksi helppo ymmärtää
joka kielellä.
Kirsi Mikkola, Kurssimateriaali
MEK Sähköisiä ja perinteisiä jakelukanavia kulttuurimatkailussa
MEK Sähköisten jakelukanavien kartoitus outdoors Finland ja kylämatkailu teemoista
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti