perjantai 21. helmikuuta 2014

Ystävän kanssa matkalle - onnistunut internet-markkinointi case



Tehtävä 11

Aurinkomatkojen ystävänpäiväkampanja

Taustaa valinnalleni

Olin pyöritellyt päässäni heti kotitehtävien toimeksiannon jälkeen, että mistä onnistuneesta kampanjasta kirjoittaisin. Meillä liikunta-alalla panostetaan kovasti Ystävänpäivään 14.2., sillä ystävien avulla saamme paljon liidejä ja ystävänpäivänä, jota vietämme helmikuussa kahden viikon kampanjana, teemme myös paljon kauppaa. Toisin sanoen saamme kanta-asiakkaittemme ystävistä uusia kuntokeskustemme jäseniä eli kanta-asiakkaita vuoden tai kahden vuoden liikuntasopimuksia heidän kanssaan solmimalla. Ystävänpäiväviikkoina palkitsemme myös kanta-asiakkaamme, jotka tuovat meille ystäviä liittymään jäseniksi.

Ajattelin sitten odottaa Facebook-uutisvirtaani matkanjärjestäjiltä loistavia ystävänpäiväkampanjoita, joista poimisin jonkin mielestäni onnistuneen kampanjan kuvattavaksi. Tykkään lukuisista matkanjärjestäjien Facebook-sivuista, joten odotukseni olivat korkealla. Uskon että myös moni muu laillani odotti loistavia tarjouksia ropisevan Facebookin etusivulle. Täytyy sanoa, että petyin tänä vuonna laihahkoihin Ystävänpäiväkampanjoihin, joita sain. Pysyin kuitenkin päätöksessäni ja valitsin parhaana pitämäni Aurinkomatkojen tämän vuoden Ystävänpäiväkampanjan.

Kampanjan kuvaus ja tehokkuus

Kyseessä on Facebookissa toteutettu kampanja, joka oli mielestäni yllättävän lyhyt kestoltaan, vain neljän päivän mittainen 14. - 17.2.2014. Toisaalta Aurinkomatkoilla on Facebook-sivullaan yli 172.000 tykkääjää, joten potentiaalisia matkojen ostajia on runsaasti näinkin lyhytkestoisen kampanjan ajalle. 

Aurinkomatkat tarjosivat Ystävänpäivän merkeissä 100 – 150 euron suuruista alennusta matkoista, mitkä tulisi tehdä huhti - kesäkuun aikana. Alennuksen suuruus vaihteli matkustusajankohdan mukaan. Tässä kampanjassa tarjottu alennus on käsittääkseni suuri Aurinkomatkoilta tarjottava alennus, joten tarjotun alennuksen suuruuden vuoksi kuvittelen kampanjan olevan tehokas. Aurinkomatkoja pidetään luotettavana ja arvostettuna matkanjärjestäjänä ja he eivät ole hinnoiltaan edullisin vaihtoehto, joten tämän kampanjan tarjoama hintaetu varmasti aikaansai matkojen myyntiä.

Kampanjan tehokkuutta lisäsi varmasti myös se, että matkan kohteen sai itse valita minne tahansa. Kampanjan kanavina käytettiin ainakin Facebookia, Twitteriä ja sähköisiä uutiskirjeitä.
Twitterissä ystävänpäivänä jaettiin lomakuvia, mitä Aurinkomatkat toivoivat ja Aurinkomatkojen matkaoppaat twiittaavat ahkerasti, joten tieto kampanjasta levisi kampanjapäivinä myös noin tuhannelle Aurinkomatkojen Twitter-seuraajalle tätä kautta.

Kampanja oli varmasti kustannusten puolesta erittäin tehokas. Kustannukset olivat pienet, vähän työaikaa, ideoita tarjouksen miettimiseksi ja joitakin euroja hakukonemainontaa, että Googlesta löysi myös ystävänpäivä haulla Aurinkomatkojen tarjoukseen.

Facebook-postaus Ystävänpäivänä 14.2.2014

"Ystävänpäivän kunniaksi hellimme ystäviämme tarjoamalla lähtöjä lempeään hintaan. Yllätä bestiksesi, kultasi tai ystäväsi ja tarjoa hänelle yhteinen matka. Ystävänpäivän kunniaksi matkat nyt jopa -150 €, kun varaat lomasi 14.–17.2. välisenä aikana: http://bit.ly/1bR0wnM

Ystävien kanssa matkailu on jotakin, jota ei voi rahassa mitata. Muistot säilyvät läpi elämän ja palauttavat aina uudelleen ja uudelleen niihin onnellisiin hetkiin, kerta toisensa jälkeen. Levitetään ystävänpäivämieltä yhdessä: kerro meille ikimuistoisin matkasi, jonka teit ystäväsi kanssa
.
Hyvää ystävänpäivää!"


Ja kampanjan viimeisenä voimassaolopäivänä Facebook-viestitys oli tällainen:

17.2.2014 Aurinkomatkojen Facebook-sivu:

Suomen ei-niin-talvinen sää pistää matkajalan vipattamaan. Ota varaslähtö kesään, etelässä nautitaan jo suvisäästä. Matti ja Maija Myöhäisetkin ehtivät tarttua aurinkoisiin ystävänpäivätarjouksiimme vielä tämän päivän. Matkat jopa -150 €! Tartu tarjoukseen ja varaa paikkasi: http://bit.ly/1bR0wnM

 
ja Twitterissä viestitys kampanjasta meni näin:Ystävänpäivän kunniaksi matkat jopa -150 £, varaa omasi 14.-17.2. välisenä aikana
#ystävänpäivä, #matka 


Kohderyhmä

Aurinkomatkojen uutiskirjeiden tilaajia ja Facebook-tykkäyksiä on niin paljon, että he edustavat koko Suomen väestöä. Suurimmalla osalla meistä on myös ystäviä, joten ystävänpäivätarjousta varmaan odottivat tuhannet Aurinkomatkojen fanit ympäri Suomea.

Kohderyhmä on mielestäni laaja, ystävät yhdessä matkalle ikään katsomatta. Tarjous sopi niin senioreille kuin nuoremmille aikuisille ja myös kesäkuun matkustusajankohdan vuoksi työssäkäyville keski-ikäisille lapsiperheillekin, joilla on perinteisinä kesäkuukausina (kesä – heinäkuu) kesäloma. 

Ehkä mainoksen tekstien ja kuvien perusteella pääkohderyhmänä olivat kuitenkin nuoret aikuiset, jotka tykkäävät matkustaa ystävänsä tai parinsa kanssa.

Kampanjan tavoite

Ystävänpäivä on keskellä meidän talvea. Ihmiset haaveilevat tällöin auringonpaisteesta ja lämmöstä. Talvi on hyvää aikaa lennättää suomalaiset mielikuvissa palmujen alle lepäämään. Kun annetaan tuntuva alennus ja heitetään se suoraan povitaskuun, käteen, silmien eteen missä ikinä liikutkin mobiililaitteesi kanssa, on helppo tehdä ostopäätös pikaisesti. Hyvä etu, lyhyt tarjousaika, mikä hoputtaa nopeaan reagointiin ja ostopäätöksentekoon ja ripaus fiilistä mukana. Osta nyt ja lähde. Ota kaveri mukaan ja sydämen kuva viestin perään. Kyllä tämä varmasti toimi. En osaa kyllä yhtään arvioida, kuinka monta sataa matkaa tällä kampanjalla myytiin.

Lisäksi kampanjan tarjoamasta, käsittääkseni low season – matkustusajan, huhti- toukokuun matkamyyntiä varmasti haluttiin edistää tällä edullisella kampanjoinnilla.

Kampanjan onnistumisen mittaaminen

Google Analytics on varmasti suurennuslasin alla tämänkin Aurinkomatkojen kampanjan kyseessä ollessa. Kampanja vaikutus tutkitaan tietenkin tarjouksen mukaisten matkojen kappale- ja euromääräisenä myyntinä. Mutta yhtä tärkeitä mitattavia asioita jatkokampanjointia ajatellen ovat kotisivuille tulleiden kävijöiden määrinä, mistä kaikkialta maantieteellisesti tultiin tutkimaan tarjousmatkoja, mitkä matkat ja matkustusajankohdat erityisesti kiinnostivat. Paljonko tuli uusia tykkääjiä Facebook-sivulle, seuraajia Twitteriin ja uusia uutiskirjeiden tilaajia ovat myös rekisteröitäviä mittareita joka kampanjan yhteydessä.

Uutiskirjeistä varmastikin mitattiin, kuinka moni avasi uutiskirjeen, kuinka moni meni kampanjasivulle ja kuinka moni teki ostopäätöksen.

Kampanjan hyvät puolet 

Mielestäni tässä valitsemassani esimerkkikampanjassa on hyvää se, miten internet-markkinoinnin avulla voidaan pienellä rahallisella ja ajallisella panostuksella saada tarjous leviämään meistä (tässä Aurinkomatkoista) kiinnostuneille ihmisille. Ja kampanjan teeman mukaisesti moni varmastikin levitti tätä tarjoussanomaa ystävilleen, joten tarjouksen vaikutusalue kasvoi myös tätä kautta ilmaiseksi.

Lyhyet tarjoukset toimivat myös usein tehokkaasti. Asiakkaan on pakko reagoida ja tehdä ostopäätös nopeasti.

Jatkotoimenpiteitä ja kehitysideoita 

Vastaavanlaisia kustannustehokkaita, myyntiä aikaansaavia pelkästään sosiaalisessa mediassa ja internetissä toteutettavia markkinointikampanjoita kannattaa ehdottomasti tehdä pitkin vuotta. Aiheita matkalle lähtöön on aina. Markkinointitiimin pitää vain keksiä hyviä otsikoita ja syitä, joilla houkutella eri kohderyhmiä matkalle. Ja laittaa ripaus rohkeutta, kekseliäisyyttä ja tavallisuudesta poikkeavia irtiottoja välillä kampanjoihin.

Esim. irtiotto arjesta salarakkaan kanssa tai kaappaa kiukuttelevat lapset kainaloon ja pakene etelään. Eri pyhäpäiviin ja teemoihin on helppo hyödyntää vastaavanlaisia kampanjoita. Lähde etsimään helluntaiheila. Tänään tarjous vain ihanille naisille! Kimppakivaa kahdestaan Kolilla!

Äitienpäivä, isänpäivä, syntymäpäivät ja muut merkkipäivät esim. valmistujaiset ovat yleisiä syitä lähteä matkalle ja näitä kaikkia voi tuoda esille tällaisissa vastaavissa kampanjoissa.

Mielikuvien luominen ja esille tuominen myyvät. Hyviä sloganeita ja rohkeita suoria kehotteita mainoskampanjoihin, niin kauppa käy. Lähde nyt salarakkaan kanssa! Tai suuntaa salarakkaasi luo maailman ääriin.

Lopuksi
Onpa näitä matkailualan nettisivuja ja asioita mukavat tutkia ja  miettiä! Olen tämän viikon aikana matkustanut jo niin monessa paikassa, ettei tämän Suomen talveton talvikaan ole ehtinyt harmittaa, kun en ole kertaakaan päässyt hiihtämään. Olen oppinut paljon ja innostus oppia lisää sen kuin kasvaa.
Matka jatkukoon ....



1 kommentti: