Tehtävänämme oli tutustua liidien hankintaan.
MITÄ liidillä tarkoitetaan?
Markkinointitermi lead eli suomeksi liidi tarkoittaa
henkilöä, joka on potentiaalinen uusi asiakas. Hyvä liidi tai kuten puhutaan
kuuma liidi, on henkilö, joka on jollain tavalla osoittanut kiinnostustaan
tarjoamiamme palveluja tai tuotteitamme kohtaan. Hän ehkä vieraillut
kotisivullamme ja täyttänyt yhteydenottopyynnön tai osallistunut kilpailuumme
tai pudottanut käyntikorttinsa messuosastol- lamme olleeseen arvontalaatikkoon.
Kuuma
liidi on myynnin kannalta kaikkein arvokkain kontaktoinnin kohde. Myyntihenkilöt
haluavat olla kuumiin liideihin yhteydessä mahdollisimman pian tämän
kiinnostuksen osoituksen jälkeen, jotta toivottua lopputulosta, myyntiä saadaan
mahdollisimman isolla prosenttiosuudella kontaktoivasta liidimäärästä. Tavoitteena
on saada liidistä kauppaa, mieluiten paljon ja usein ostava kanta-asiakas.
Myyjien on huomattavasti helpompaa lähestyä sellaista ostajaehdokasta
eli liidiä, joka on jo osoittanut tarpeensa ja kiinnostuksensa yritystä kohtaan
kuin lähteä kontaktoimaan ketä tahansa hakuammunnalla esim. soittelemalla ostettua
rekisteriä systemaattisesti läpi. Lisäksi meistä jokainen varmaan inhoaa sellaisia
yhteydenottoja myyjiltä, jotka eivät tiedä meidän tarpeistamme ja kiinnostuksen
kohteista mitään.
MIKSI on tärkeää kehittää liidien hankintaa?
Yritykset ovat olemassa myydäkseen jotain. Liidien
hankkimisessa on tarkoitus saada asiakkaat kiinnostumaan yrityksestämme ja
ostamaan meiltä. Myyntihenkilöt tarvitsevat liidejä aikaan saadakseen myyntiä.
Markkinoinnin tärkein tehtävä on tuottaa myynnille liidejä. Markkinoinnin on
herätettävä asiakkaiden kiinnostus siten, että asiakkaat eivät niinkään koe
ostavansa palveluja tai tuotteita vaan ennemminkin aloittavansa yhteistyön,
asiakassuhteen kanssamme.
Liian usein kuitenkin panostetaan suurin osa resursseista
uusasiakashankintaan ja jo olemassa oleville asiakkaille ei muisteta tehdä
riittävästi lisämyyntiä. Samoin on syytä pitää huolta siitä, ettei jo
kontaktoituja liidejä unohdeta, jos kauppaa ei heti ensi kontaktilla syntynyt.
Ajoitus ei ehkä ollut oikea liidin kannalta (organisaatiossamme tilanne: liidi oli jo tehnyt
kuntoilusopimuksen toisessa liikuntakeskuksessa ja olisi meidän palveluista
kiinnostunut vasta esim. puolen vuoden kuluttua). Yrityksellä tulee olla hyvä
asiakkuuksien hallintajärjestelmä, minne liidit eivät unohdu ja huku ensi
kontaktoinnin jälkeen.
MITEN liidejä hankitaan?
Prosessia, jolla hankitaan uusien liidien yhteystietoja,
kutsutaan liidien generoinniksi eli hankinnaksi. Liidejä kerätään perinteiseen
tapaan messuilla ja muissa tuotteen/palvelun promootiotilaisuudessa vaikkapa
kauppakeskuksissa, kuten yrityksemme tekee. Liidiltä toivotut yhteystiedot
voidaan kerätä sähköisesti tableteilla näissä promootioissa. Näin meillä on liidille
kohdistettavaa markkinointia varten liidin yhteystiedot ja pyydetyt
taustatiedot (esim. nimi, puhelinnumero, asuinpaikka, ikä, harrastukset)
nopeasti myyjien käytössä yhteydenottoja varten.
Kerättyjen taustatietojen
perusteella osataan jo paremmin lähestyä liidiä tarjoamalla hänelle hänen
tarpeitaan vastaavia tuotteita tai palveluja (esim. meillä pienten lasten
vanhemmille kerromme maksuttomasta valvotusta lastenhoidosta, mitä tarjoamme
heille sillä aikaa, kun vanhemmat kuntoilevat liikuntakeskuksissamme).
Sähköinen liidien hankinta on kuitenkin huomattavasti
kustannustehokkaampaa ja sen avulla saadaan lyhyessä ajassa helposti myös
lukumääräisesti enemmän hyviä liidejä kuin esittelytilaisuuksissa. Lisäksi
sähköisen kanavan kautta tullut liidi on jo osoittanut oma-aloitteisesti
mielenkiintoaan yritystämme ja palvelujamme / tuotteitamme kohtaan.
Sähköisesti liidejä hankitaan uutiskirjeiden, blogien, sosiaalisen
median kanavien kuten Facebook ja Youtube välityksellä, kotisivuille
laskeutumissivulle saapuu liidejä myös hakukoneoptimoinnin ja hakukonemainonnan
avulla. Liidejä saadaan yritykseen tulevista sähköpostikyselyistä,
sähköpostimainontatilauksista, kotisivuilla kävijöistä, yrityksen järjestämiin
tapahtumiin osallistuvia tai ammattitapahtumista (messut, näyttelyt ). Liidi
voi myös olla walk-in eli kävellä suoraan ovesta sisään ja haluta tulla
tutustumaan, koska asuu palveluja / tuotteita tarjoavan yrityksen lähellä tai
on esim. saanut suosittelun ystävältään meistä. Liikuntapalveluja myydään
paljon ystävien suosittelujen perusteella ja me saamme näitä kuumia liidejä
myös tällaisina walk-in liideinä.
![]() |
Liidien keräämistä Work goes happy messuilla. Kuva Anne Paumo |
Liideistä kerätään halutut tiedot lomakkeille ja liidin
jättäessä yhteystietonsa hän saa vastalahjaksi jonkun palkkion tai
mahdollisuuden voittaa palkinnon, tutustumislahjan, etukupongin.
Sähköisesti liidejä hankittaessa tärkeimmässä roolissa on
hyvin suunniteltu, selkeä laskeutumissivu, missä on tehokas ja napakka
toimintakehote: Lataa / Osallistu kilpailuun / Voita / Tilaa / Tutustu
painikkeet, tekstit ja kuvat.. Kuva
Mitä selkeämmin sivulla on kehote, mitä asiakkaan toivotaan
tekevän, sitä varmemmin haluttu lopputulos saavutetaan. Liidiltä kysytään tietoja,
mistä yritykselle on hyötyä, kun liidiä lähestytään. Me keräämme sähköisillä
laskeutumissivuilla yhteystietoja (nimi, puhelinnumero, sähköpostiosoite, ikä,
pitääkö kuntosaliharjoittelusta ja/tai ohjatusta ryhmäliikunnasta, haluaako
pudottaa painoaan, onko kiinnostunut personal trainer-palveluista) ja
vastineeksi tarjotaan jotain maksutta tai edullisesti.
Me tarjoamme paikan
päälle kuntokeskukseen esittelyyn tulevalle liidille maksuttoman
liikuntapalvelujen testaamisen joko päivän, muutaman päivän tai viikon ajan.
Vastine voi olla esim. maksutta ladattavissa oleva ohjekirjanen, webinaari, artikkeli,
etukuponki tms. Näiden maksuttomien vastineiden tarkoitus on herättää lisää
kiinnostusta ja saada liidi haluamaan tarjoamiamme palveluja / tuotteita. Tähän
haluun tutustua yrityksen tarjontaan vaikuttaa paljon yrityksen viestittämä
imago, mielikuva, minkä täytyy herättää luottamusta tai mielenkiintoa ja minkä
avulla yritys erottuu edukseen muista saman alan yrityksistä.
Lähteet:
Anum Hussainin artikkeli A Beginner's Guide to Inbound Lead Generation
Anum Hussainin artikkeli A Beginner's Guide to Inbound Lead Generation
Omat tiedot ja kokemukset myynnistä ja liideistä
Tähän kun olisit vielä laittanut yhden tai kaksi esimerkki linkkiä niin olisi ollut vieläkin parempi!
VastaaPoista