perjantai 21. helmikuuta 2014

Hakukonemainontaa 6-vuotiaalle selitettynä



Tehtävä 8

Tulin intoa puhkuen kotiin Matkailun Sähköisen liiketoiminnan jokaisena kolmena lähiopetuspäivänä tammikuun lopussa. Olin onnellinen, kun olin päässyt koulutusohjelmaan mukaan ja ryhmään valitut tuntuivat kaikki niin ammattilaisilta matkailun ja sähköisen liiketoiminnan alalla. Nyt varmasti oppisin ne tämän päivän markkinoijalta vaaditut SEO:t, SEM:it, konversiot, affiliate-markkinoinnin, ländärit ja muut asiat teoriassa ja työssä, kun alan kokeilemaan kaikkea uutta oppimaani. Päässäni pyörivät uudet termit, mitkä olin kyllä moneen otteeseen aiemmin kuullut, mutta joiden sisältöön en ollut aiemmin kunnolla paneutunut. Työssäni olen ostanut hakukoneoptimointia ja hakukonemainontaa toisten tekemänä, mutt itse en ole vielä käsiäni saveen työntänyt.

Torstainpäivän päätteeksi saimme kasan kotitehtäviä. Ihan hirvitti, miten paljon uutta opiskeltavaa itselleni tehtävät tulisivat teettämään ja tiesin, että käsillä on vuoden kiireisin aika työssäni! Lisäksi olin innostuksissani ilmoittautunut vielä Illustrator- ohjelman koko viikonlopun kestävälle kurssille, mikä veisi yhden viikonlopun lukuajastani ja yhden viikonlopun joutuisin olemaan töissä. Ei auta muuta kuin tarttua härkää sarvista mahdollisimman nopeasti, että ehdin saada tehtävät ajallaan tehtyä ja palautettua. Tämä tehtävä 8 tuntui minusta kaikkein innostavimmalta ja teinkin tämän heti lähiopetuspäivien päätteeksi, vaikka tämän bloggaaminen tapahtuukin nyt vasta hetkeä ennen deadlinea.  

Kotiin tullessani kysyin ensimmäisenä tyttäreltäni, saanko käyttää häntä apuna, kun minulla on tehtävä, missä pitää selittää joku itselleni ei niin selvä sähköisen markkinoinnin termi 6-vuotiaalle? Sain kaikenpuhuvan mulkaisun vastaukseksi. Täsmensin heti, ettei mahdollinen yhteistyö pysähtyisi heti alkuunsa, että äiti siis tarkoittaa, että minun pitää selittää joku termi niin, että jopa 6-vuotias sen käsittää. En tarkoita, että pidän sinua 6-vuotiaana. (Tyttäreni täyttää pian 16 vuotta).
Tyttäreni Heidi 6-vuotiaana. Kuva Anne Paumo

-        -   No mitä sä haluut multa kysyä?
- Voin valita ja selittää sinulle jonkun seuraavista asioita: hakukoneoptimointi, hakusanamainonta, tekstiviestimarkkinointi, affiliate-markkinointi, sähköpostimarkkinointi, laskeutumissivu tai konversion kasvattaminen.

- Aha, no ihan sama, mä en tajuu noist mistään mitään.
- No kiva, minun pitääkin tehdä valinta ja ajattelin selittää hakukonemainontaa, koska minun pitää sisäistää se kunnolla, että osaan alkaa käyttää sitä työssäni jatkossa omatoimisesti.
Ethän suutu, jos kuitenkin leikitään sen verran, että mietitään, minkälainen olit 6-vuotiaana ja otan jonkun esimerkin sinun sen aikaiseen maailmaan liittyen?
-        -  Okei, leiki nyt sitten, kun näytät olevan niin innoissasi! Mihin mun pitää vastata?
- Olit eskarissa, missä juuri tähän aikaan vuodesta opit lukemaan! Se oli minusta aivan mahtava saavutus sinulta! Sinulla ei ollut vielä kännykkää, sait elämäsi ensimmäisen kännykän syksyllä, kun koulu alkoi. Tietokonetta tykkäsit käyttää kotona, osasit pelata sillä lapsille tarkoitettuja tietokone-pelejä. Tänä päivänä 6-vuotiaat ehkä saavat jo ensimmäiset tabletit ja älypuhelimet, mutta luulen, ettei heistä moni kyllä osaa etsiä tietoa vielä netistä, koska se vaatii kirjoitus- ja lukutaitoa, mitkä opetetaan vasta koulussa.
Eli tässä suhteessa olemme kuvitelmissamme ehkä kuitenkin jokseenkin tämän päivän tasolla, vaikka sinä olit 6-vuotias 10 vuotta sitten.Tykkäsit valtavasti Bratzeistä ja halusit aina uuden Bratz-nuken, kun kävimme Prismassa tai Citymarketissa, missä osasit omatoimisesti heti suunnistaa leluosastolle niin, etten perässä pysynyt. Ihastelit nukkeja laatikoissaan ja anelit aina, että enkö voisi ostaa sinulle uutta nukkea? Muistatko sinä?
- Joo-o muistan mä.

Ja minä jatkan muistelua vielä: - Joka joulukuu leikkasit postitse kotiin tulleista lelukirjoista Bratz-nuken kuvan ja liimasit sen joulupukille lähettävään kirjeeseen, että varmasti jouluaattona olisi oikeanlainen nukke lahjapaketissa. Minun oli sitten helppo sen avulla ostaa sinun toivomasi nukke.
(Nyt olemme jo samalla aaltopituudella, hymy levisi tyttäreni kasvoille muistellessa näitä lapsuusajan leluhyllyille ponkaisuja).
No nyt minä selitän sinulle, mitä hakukonemainonta on.
- Sinä haluat taas uuden Bratz-nuken, sellaisen, jolla on hiuslisäke ja nuken mukana tulee myös sinulle hiuslisäke. Olet nähnyt sellaisen kaverillasi. Äiti ei tiedä, minkälaisesta nukesta tällä kertaa on kyse ja missä juuri tuota nukkemallia myydään.
Sanot, että lähdetään heti ostamaan uusi Bratz, kun kaikilla muilla jo on sellainen. Minä sanon, että no katsotaan netistä, mistä sitä toivomaasi Bratz-nukkea voisimme lähteä ostamaan, ettei tarvitse juosta monessa kaupassa, kun äidillä on taas vähän kiire. Tai jospa voisimme ostaa ja tilata nuken netistä verkkokaupasta suoraan kotiin sinun nimelläsi?
-Avaa heti se läppäri ja katso sitten, mistä mä voin sen saada? Miten sen sieltä näkee?
-Äidin tietokoneessa aukeaa nykyään ensimmäisenä Google-sivu, missä voimme heti alkaa etsiä sitä, mitä haemme. Katso, äiti kirjoittaa tänne haku-kenttään ”bratz nukke hiuslisäke” ja painetaan enter. Nyt tutkitaan, mitä hakutuloksia saamme.
- Ne kaupat, jotka haluavat meidän tietävän, että heillä on myynnissä näitä toivomiasi Bratz nukkeja, ovat käyttäneet rahaa siihen, että niiden nimi tulee näkyville tänne Google-hakuun. Täällä netissä olevista mainoksista maksetaan tälle Googlelle ihan samalla lailla, kun mitä kaupat maksavat niistä mainoksista, mitä painetaan paperille ja mitkä postitetaan meille kotiin.

Ja jatkan, netissä haetaan tavaroita erilaisilla hakusanoilla, kuten me nyt tässä tehdään, ja sitten tulee esille niitä kauppoja, mitkä ovat maksaneet näistä sanoista niin, että niiden kauppojen nimet tulevat tänne sivun yläosaan tai tänne oikeaan reunaan. Kaupoille on paljon kalliimpaa tehdä niitä paperille painettuja lelukirjoja ja postittaa niitä turhaan myös sellaisille perheille, joilla ei ole tarvetta ostaa leluja, jos perheessä ei ole ketään, kun leluilla leikkisi. Täällä netissä näitä mainoksia etsivät ja katsovat ne ihmiset, kuten me nyt tässä, jotka ovat kiinnostuneita juuri näistä Bratz-nukeista. Tämä on kaupoille paljon tehokkaampaa ja edullisempaa mainostamista. Kaupat maksavat mainoksista, kun niitä klikkaillaan ja tullaan sitten kaupan sivuille mainoksen johdattelemana tutkimaan tarkemmin tuotteita. Ja moni varmasti myös ostaa täältä tuotteita niin, että ne tulevat sitten suoraan kotiin.
Eikä itse tarvitse lähteä etsimään, mistä niitä tavaroita on, mistä on kiinnostunut.

- Mutta musta on kiva kulkea kaupassakin ja löytää ihan uusiakin juttuja. 
- Opit pian tutkimaan ja tekemään vielä enemmän löytöjä täällä netissä, mutta totta kai äidistäkin on välillä kiva luurailla kaupoissa. No nyt katsotaan, mitä hakukone meille löysi?

Hakusanalla bratz nukke hiuslisäke tulokset


- BR-lelut on panostanut Bratz-nukkejen hakuun ja se lelukauppa on listalla ensimmäisenä maksetuissa mainoksissa sivun oikeassa laidassa. Klikataan BR-lelukauppaan.
 

BR-lelujen sivusto


- Äiti on ihan ymmällään, täällä on vaikka minkä nimistä Bratz-nukkea, mutta millä niistä on hiuslisäke? Muistatko tai tiedätkö tarkemmin Bratzin nimen? Näyttääkö näistä joku sellaiselta, mitä nimenomaan haluat?

Tyttäreni tutkii sivua eikä osaa kuvista kertoa, mikä olisi se oikea. Tyttäreni ei tiedä tarkempaa nimeä Bratzille (6-vuotiaana olisi ehkä tiennytkin!). Teemme uuden haun BR-lelujen sivulla ”Bratz hiuslisäkkeellä”. Hakutuloksena saamme 76 eri tuotetta. Nukkejen nimet vaihtelevat Bratz Boutique Jade / Cloe / Jasmin, Bratz Midlight Mystique Cloe jne. mutta hiuslisäkkeestä ei ole mainintaa.

- Voi kuule, nyt äiti ei osaa sanoa, onko täällä kaupassa sellaista Bratzia, millä on se hiuslisäke ja minkä sinäkin voisit hiuksiisi laittaa? Täältä olisimme voineet suoraan ostaa ja tilata nuken tänne kotiin, mutta koska emme löytäneet täältä sitä oikeaa, käydään etsimässä vielä toisesta kaupasta.

Seuraavaksi klikkasimme lelufantti.com kauppaan, mikä on myös käyttänyt hakukonemainontaa sijoittumalla hakusanalla ”bratz nukke” neljänneksi hakusivun oikean laidan mainoksissa. Lelufantti mainostaa itseään Suomen valtavimpana (verkko)lelukauppana. Pettymyksemme oli suuri, kun Lelufantin sivuilta ei löytynyt yhtään Bratz-nukkea, vain Bratz-pyyhe ja –tyyny.

-Ei täällä äiti ole sitä Bratziä, mitä mä haluun. Lähetään Prismaan tai Cittariin, siellä niitä on, mä oon ihan varma. Tyttäreni jo tuskastuu.
-Ei anneta vielä periksi, äiti katsoo vielä tätä ensimmäistä hakutuloslistaa. Täällä on kaikenlaisia hintavertailuja ja kirpputoreja (vertaa.fi, huuto.net, tori.fi, maahantuojan sivu www.amo.fi), mutta tuolta löytyy Lelukauppa Partanen. Se ei ole ostanut hakukonemainontaa, se on täällä hakujen ekalla sivulla, mutta täällä aika alhaalla.

-Katso, jos tämä Lelukauppa Partanen olisi ostanut mainoksia Brazt-nukke hakusanalla, se löytyisi täältä sivun yläosasta tai täältä oikeasta reunasta. He eivät ehkä ole ajatelleet, että Brazt on tärkeä tuote heidän lelukaupassa eivätkä siksi ole panostaneet tähän hakusanaan. Nyt se on täällä melko alhaalla, mutta kuitenkin tällä ensimmäisellä sivulla, minkä juuri ja juuri jaksamme kahlata läpi.
Klikkaamme Partaselle Kuopioon….. 

Täältä löytyy aivan mieletön Bratz-maailma! Tarkennamme hauksi ”bratz nukke hiuslisäke”

Lelukauppa Partasen verkkokauppa





Upeat kuvat, hyvät tuotetiedot ja tuotteet selkeästi ryhmitelty. Kun liikutamme hiiren pienen kuvan päälle, pääsemme tutkimaan joka ikistä pientä yksityiskohtaa suurennuslasin läpi! 

Yllä olevan kuvan tuoteseloste on myös täydellinen: ” Bratz Crystalicious -nuket
Tee trendikkäitä letitettyjä ja kristalleilla koristeltuja kampauksia muodikkaiden hiuskoristeiden avulla. Sisältää 6 kimallekukkaa, muodikkaan asun, nuken hiuksien koristeluun ja 9 säihkyvää jalokivitarraa iholle tai hiuksille. Lisää kimalletta kiinnittämällä nuken hiuksiin hiuslisäke, jossa on timantteja.
Ikäsuositus: 6+. Sis. yhden nuken.”


Pienestä tuotekuvasta klikkaamalla silmiemme eteen avautuvat suuret kuvat, lumoavat Bratzit.
 
Bratz Crystalicious-nuket Lelukauppa Partasen nettisivuilta



- Hei äiti, äitiiiii, nää on just ne mitä mä haluuuun! Voiks nää ostaa tästä heti? Mä haluun noi kaikki!
- Voi kultaseni, minkä löydön teimme! Äitikin tykkää näistä Bratzeistä. Lelukauppa Partanen on laittanut nämä vielä todella hyvään tarjoukseen. Kyllä meidän täytyy nyt täällä tehdä ostoksia. Tässä kaupassa voi maksaa kätevästi pankkikortilla ja tuo postipaketti tuo nuken ihan tuonne meidän lähipostiin. Minkä sinä näistä valitset, ei nyt sentään kaikkia kolmea osteta.

Loppukommentit:
- Äidin täytyy nyt varmasti lähettää Lelukauppa Partaselle vinkki, että ostavat hakusanamainontaa, kun niillä on näin upea lelukauppa täällä netissä. Äiti oppi itse tästä meidän Brazt-etsinnästä, että oikeiden hakusanojen valitseminen on tärkeää. Mikä tahansa kauppa voi nousta esille. 

Kävimme uteliaisuuttamme vielä Prisman verkkosivuilla katsomassa, olisiko siellä ollut Brazt-nukkeja. Prisman sivulla haulla löysimme, mutta kuvat ja hinta eivät vetäneet vertoja Lelukauppa Partaselle. Citymarketin verkkosivulta ei ollut Brazt-nukkeja lainkaan.

Tässä vielä maahantuojan sivulta hehkutusta edustamistaan tuotteista:
”Bratz-nuket löysivät tiensä tyttöjen sydämiin ja leikkeihin yli 10 vuotta sitten ja ovat siellä edelleen. Vuosien saatossa joukkoon on liittynyt uusia, ihania Bratz-hahmoja, jotka ovat aina yhtä täynnä itseluottamusta, asennetta ja viimeisintä muotia. Bratzien neljä päähahmoa, Cloe, Jade, Sasha ja Yasmin, seuraavat tarkasti aikaansa ja saavat aina uusimman muodin mukaiset asut. Kaveriporukkaan liittyy kaksi kertaa vuodessa uusia hahmoja, jotka ovat saaneet inspiraationsa trendikkäistä hiuksista, meikistä ja musiikista.
Syksyn uudet ystävät ovat Twisty Style-ja My Passion -linjojen nuket. Twisty Style -nukkejen teemana on upeat hiukset, jotka ovat muodikkaat threadit ihanissa väreissä. Nuken mukana tulee hiuslisäke, jonka lapsi voi laittaa omaan tukkaansa. My Passion –hahmot ovat puolestaan saaneet innoituksensa nykyaikaisista ammateista, joihin Bratzit suhtautuvat yhtä intohimoisesti kuin muihinkin juttuihin. Hahmoista löytyy muotitoimittaja, bloggeri, DJ ja web designer. Mikä sinusta tulee isona?”*

Jaahan, että sitä ollaan siis ihan tämän päivän hermolla, nuket opastavat tyttöjä bloggereiksi ja web designereiksi! Kaikkea me markkinointi-ihmiset keksimme jokaiselle kohderyhmälle räätälöidysti tarjota!
Taisimme innostua vähän liikaa, kun tuli näin mielettömän pitkä mielikuvitusmatka. Mutta meillä oli tyttäreni kanssa hauskaa!
Tyttäreni Heidi 16 v - elävä Bratz. Kuva Anne Paumo
 

1 kommentti:

  1. Näin juuri, kyllä tehtävistä saa ja pitää nauttia! Ja sinä taisit nauttia näistä kaikista!

    VastaaPoista