perjantai 21. helmikuuta 2014

Markkinointisuunnitelman laatiminen ennen internetiä ja sen aikana



Tehtävä 4

Tehtävänämme oli tutustua SOSTAC –malliin ja kirjoittaa markkinointisuunnitelman laatimisesta ennen internetiä ja sen tulon jälkeen.

Markkinointisuunnitelma on työkalu, minkä avulla varmistetaan, että yrityksen markkinointi-toimenpiteet ovat tehokkaita, oikein kohdistettuja ja linjassa yrityksen muun strategian kanssa.
SOSTAC on Paul Smithin kehittämä markkinoinnin suunnittelun malli, mikä on hyvä apu markkinointisuunnitelmia laadittaessa.

Malli jakaantuu kuuteen osaan:
S = Situation Analysis - Nykytilanteen arviointi, missä olemme nyt?
O = Objectives - Tavoitteet, missä haluaisimme olla?
S = Strategy - Strategia, miten saavutamme tavoitteet?
T = Tactics - Toimintasuunnitelma, strategian yksityiskohdat, miten toimimme käytännössä?
A = Action - Toimenpiteet, käytäntö, toiminta, kuka tekee ja mitä tekee?
C = Control - Mittaaminen, arviointi. Kuinka varmistumme siitä, että olemme perillä?

SOSTAC-mallin avulla voi suunnitella markkinointia, viestintää, ylipäätään mitä hyvänsä toimintaa, millä on tavoite mihin halutaan päästä. Markkinointisuunnitelmassa puretaan auki, missä olemme nyt, mitä myymme ja kenelle. Mitkä ovat tavoitteemme, missä haluamme olla x ajan kuluttua? 
Markkinointisuunnitelmaan kuuluvat oleellisena käytettävissä olevat resurssit: henkilöstö, raha ja aika. Mitä ja miten teemme, kuka tekee, millä budjetilla ja mitä haluamme saavuttaa?


Internetin vaikutus markkinointisuunnitelman laadintaan ja pientä pohdintaa, hyötyvätkö pienet yritykset internetistä isoja enemmän?

Internetin myötä olemme saaneet paljon uusia ulottuvuuksia markkinointisuunnitelmiemme laatimiseen. Suunnitelman perusteet eivät ole kuitenkaan muuttuneet, joten SOSTAC-malli on edelleen ajankohtainen ja käyttökelpoinen ja hyvään markkinointisuunnitelmaan tulee kuulua kaikki mallin elementit. Internetin myötä nopea teknologian kehitys ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat muuttuneet. 

Nykytilan kartoituksessa on selvitettävä missä tällä hetkellä ollaan. Tämä ei internet-aikakaudella- kaan ole paljoa muuttunut - täytyy tuntea nykyinen asiakas ja määritellä tavoiteltava asiakas. On tunnettava kilpailutilanne ja kilpailijat ja tehtävä kilpailija-analyysi. Oleellisimpia muuttuneita asioita internetin myötä on vuorovaikutus asiakkaiden kanssa. Asiakkaista on tullut aktiivisia vaikuttajia, joiden palautteisiin voidaan ja tulee reagoida nopeasti. Asiakkaiden passiivinen rooli on muuttunut hyvin aktiiviseksi. Vuoropuhelu on kahdensuuntaista. 

Tavoitteet on asetettava kohderyhmittäin ja markkinointikanavittain. Näitä kaikkia kohderyhmiä eli segmenttejä on jatkuvasti seurattava samoin kuin käytettäviä kanavia. Työkaluja kohdentamiseen on aiempaa enemmän käytettävissä. Markkinointia voidaan kohdistaa eri segmenteille internet-aikakaudella hyvin tarkasti. Eri kohderyhmille suunnattujen toimenpiteiden tuloksellisuutta on helppo mitata ja tehdä korjaavia toimenpiteitä tietyille segmenteille luettavissa olevien mittaustulosten perusteella.

Teknologian nopea kehittyminen vaikuttaa kaikkeen tekemiseen ja uusien mahdollisuuksien nopea käyttöönotto voi olla strategisesti tärkeä päätös. Uusi teknologia ei ole kuitenkaan tuonut osaamista ymmärtää markkinointisuunnitelmia, vaikka se on luonut muita mahdollisuuksia. Pienet yritykset ovat saaneet enemmän mahdollisuuksia entisaikaan verrattuna. Jos yrityksessä on osaamista ja halua panostaa internet-markkinointiin, niin internetin kautta se tavoittaa oikeita kohderyhmiä pienemmällä rahallisella panostuksella kuin ennen.

Markkinointitoimenpiteiden tuloksia voidaan internetin myötä mitata reaaliajassa ja näitä toimenpiteitä voidaan muokata mittaustulosten perusteella. Markkinointitoimenpiteitä voidaan kokeilla, kohdentaa ja tehdä uudestaan ja nopeasti muutoksia kesken kampanjan mahdollisimman hyvän tuloksen saavuttamiseksi. Yrityksen kotisivuilla vierailevat kävijät on mitattavissa erilaisten seurantaohjelmien kuten Google Analyticsin avulla, verkkosivujen konversiota mitataan ym. Markkinointikampanjoita kuten Google Ads-, Facebook-kampanjoiden tai sähköpostimarkkinoinnin tuloksia pystytään mittaamaan nopealla aikataululla. Tosin tulosten analysointi vaatii myös osaamista, jotta niitä voitaisiin hyödyntää tehokkaasti. Pienillä yrityksillä on verkossa hyvät mahdollisuudet saavuttaa huomattavasti aiempaa suurempia markkinaosuuksia.

Mainontaan käytetty budjetti voi olla huomattavasti pienempi, kuin ennen internet-aikaa. Esim. sosiaalisessa mediassa voi pienikin yritys pienellä budjetilla saavuttaa laajaa tunnettuutta ja saada aikaan hyvää myyntiä. Facebook, Youtube, Twitter ja Instagram ovat kanavia, missä voidaan markkinoida maksutta tai pienellä budjetilla. Nämä kanavat ovat avanneet suuret markkinat myös pienille yrityksille aina maailman ääriin asti.

Tänä vuonna on ennustettu videoiden käytön yleistyvän rajusti sosiaalisessa median markkinointikanavissa. Liikkuva kuva ja ääni videoiden muodossa ovat varmasti tehokkaita, havainnollisia ja mieleenpainuvia tapoja ja kanavia toteuttaa markkinointisuunnitelman mukaisia toimenpiteitä toivottujen tavoitteiden saavuttamiseksi. On mielenkiintoista nähdä, miten videoiden käyttö tänä vuonna lisääntyy.

Internetin myötä on siirrytty entistä monimuotoisempiin ja lukumääräisesti useampiin markkinointikanaviin, missä kaikissa ei enää pystytä tai haluta olla yhtä aktiivisesti mukana kuin aiemmin. Markkinointisuunnitelmassa on kiteytettävä, mitkä ovat meille tärkeimmät kohderyhmät ja mistä nämä kohderyhmät löydämme. Mitä kanavia meidän on järkevintä eniten käyttää? Viime vuonna monet isotkin yritykset luopuivat printtimainonnan käytöstä ja siirtyivät asiakkaiden perässä verkkoon. Muutos sähköisiin kanaviin siirtymisessä on iso verrattuna aikaan ennen internetiä ja tämä muutos näkyy kaikilla toimialoilla rakennemuutoksena myös työllisyyden osalta.

Kiihtyvällä vauhdilla sähköistyvä elämämme ja yritysten toimintaympäristö edellyttää itse asiassa entistä parempaa suunnittelua. Suunnitteluun kannattaa ja on käytettävä aikaa aiempaa enemmän, jotta saadaan tavoiteltavia tuloksia aikaiseksi. On helppo kumota markkinointirahat väärään kaivoon, jos ei itse muuta toimintaa ympäristön muutoksen myötä.

Internet ei siis ole tuonut muutosta suunnittelun tärkeyteen, vaan hyvin suunniteltu on puoliksi, tehty pätee ennen ja jälkeen internet-ajan.Työkalujen määrä on suuri ja myös kohderyhmä on yhä pienemmissä osissa. Internet on markkinointikanavana asettanut yrityksille uuden tyyppisiä haasteita ja tarvetta monipuoliselle osaamiselle. 

Sähköinen maailma on pakottanut markkinat elämään 24/7 -ajassa, missä on oltava valmis muuttamaan suunnitelmia ja toimintaa tarvittaessa. Mitä asiakkaamme kommentoivat, arvioivat ja kertovat palveluistamme ja tuotteistamme vaatii markkinoijien jatkuvaa valveillaoloa. Myös nopea reagointi ja jatkuva muutos ovat internetin tuomaa tätä päivää, missä on oltava mukana, kun haluaa menestyä ja saavuttaa asetetut tavoitteet.

Lähde: Smith, P. 1999, Strategic Marketing Communication, 2nd Revised ed.

1 kommentti:

  1. Tuohon kun olisit vielä muutaman väliotsikon rämpsäyttänyt niin olisi ollut vieläkin mukavampi lukea!

    VastaaPoista