Tehtävä 4
Tehtävänämme oli tutustua SOSTAC –malliin ja kirjoittaa markkinointisuunnitelman laatimisesta ennen internetiä ja sen tulon jälkeen.
Tehtävänämme oli tutustua SOSTAC –malliin ja kirjoittaa markkinointisuunnitelman laatimisesta ennen internetiä ja sen tulon jälkeen.
Markkinointisuunnitelma on työkalu, minkä avulla varmistetaan,
että yrityksen markkinointi-toimenpiteet ovat tehokkaita, oikein kohdistettuja
ja linjassa yrityksen muun strategian kanssa.
SOSTAC on Paul Smithin kehittämä markkinoinnin suunnittelun
malli, mikä on hyvä apu markkinointisuunnitelmia laadittaessa.
Malli jakaantuu kuuteen osaan:
Malli jakaantuu kuuteen osaan:
S = Situation Analysis - Nykytilanteen arviointi, missä
olemme nyt?
O = Objectives - Tavoitteet, missä haluaisimme olla?
S = Strategy - Strategia, miten saavutamme tavoitteet?
S = Strategy - Strategia, miten saavutamme tavoitteet?
T = Tactics - Toimintasuunnitelma, strategian
yksityiskohdat, miten toimimme käytännössä?
A = Action - Toimenpiteet, käytäntö, toiminta, kuka tekee ja
mitä tekee?
C = Control - Mittaaminen, arviointi. Kuinka varmistumme
siitä, että olemme perillä?
SOSTAC-mallin avulla voi suunnitella markkinointia,
viestintää, ylipäätään mitä hyvänsä toimintaa, millä on tavoite mihin halutaan
päästä. Markkinointisuunnitelmassa puretaan auki, missä olemme nyt, mitä myymme
ja kenelle. Mitkä ovat tavoitteemme, missä haluamme olla x ajan kuluttua?
Markkinointisuunnitelmaan kuuluvat oleellisena käytettävissä olevat resurssit: henkilöstö,
raha ja aika. Mitä ja miten teemme, kuka tekee, millä budjetilla ja mitä
haluamme saavuttaa?
Internetin vaikutus
markkinointisuunnitelman laadintaan ja pientä pohdintaa, hyötyvätkö pienet yritykset internetistä
isoja enemmän?
Internetin myötä olemme saaneet paljon uusia ulottuvuuksia
markkinointisuunnitelmiemme laatimiseen. Suunnitelman perusteet eivät ole kuitenkaan
muuttuneet, joten SOSTAC-malli on edelleen ajankohtainen ja käyttökelpoinen ja
hyvään markkinointisuunnitelmaan tulee kuulua kaikki mallin elementit.
Internetin myötä nopea teknologian kehitys ja sen tarjoamat mahdollisuudet ovat
muuttuneet.
Nykytilan kartoituksessa on selvitettävä missä tällä
hetkellä ollaan. Tämä ei internet-aikakaudella- kaan ole paljoa muuttunut -
täytyy tuntea nykyinen asiakas ja määritellä tavoiteltava asiakas. On
tunnettava kilpailutilanne ja kilpailijat ja tehtävä kilpailija-analyysi. Oleellisimpia
muuttuneita asioita internetin myötä on vuorovaikutus asiakkaiden kanssa.
Asiakkaista on tullut aktiivisia vaikuttajia, joiden palautteisiin voidaan ja
tulee reagoida nopeasti. Asiakkaiden passiivinen rooli on muuttunut hyvin
aktiiviseksi. Vuoropuhelu on kahdensuuntaista.
Tavoitteet on asetettava kohderyhmittäin ja
markkinointikanavittain. Näitä kaikkia kohderyhmiä eli segmenttejä on
jatkuvasti seurattava samoin kuin käytettäviä kanavia. Työkaluja kohdentamiseen
on aiempaa enemmän käytettävissä. Markkinointia voidaan kohdistaa eri
segmenteille internet-aikakaudella hyvin tarkasti. Eri kohderyhmille
suunnattujen toimenpiteiden tuloksellisuutta on helppo mitata ja tehdä
korjaavia toimenpiteitä tietyille segmenteille luettavissa olevien
mittaustulosten perusteella.
Teknologian nopea kehittyminen vaikuttaa kaikkeen tekemiseen
ja uusien mahdollisuuksien nopea käyttöönotto voi olla strategisesti tärkeä
päätös. Uusi teknologia ei ole kuitenkaan tuonut osaamista ymmärtää
markkinointisuunnitelmia, vaikka se on luonut muita mahdollisuuksia. Pienet yritykset
ovat saaneet enemmän mahdollisuuksia entisaikaan verrattuna. Jos yrityksessä on
osaamista ja halua panostaa internet-markkinointiin, niin internetin kautta se
tavoittaa oikeita kohderyhmiä pienemmällä rahallisella panostuksella kuin
ennen.
Markkinointitoimenpiteiden tuloksia voidaan internetin
myötä mitata reaaliajassa ja näitä toimenpiteitä voidaan muokata mittaustulosten
perusteella. Markkinointitoimenpiteitä voidaan kokeilla, kohdentaa ja tehdä
uudestaan ja nopeasti muutoksia kesken kampanjan mahdollisimman hyvän tuloksen
saavuttamiseksi. Yrityksen kotisivuilla vierailevat kävijät on mitattavissa
erilaisten seurantaohjelmien kuten Google Analyticsin avulla, verkkosivujen
konversiota mitataan ym. Markkinointikampanjoita kuten Google Ads-, Facebook-kampanjoiden
tai sähköpostimarkkinoinnin tuloksia pystytään mittaamaan nopealla
aikataululla. Tosin tulosten analysointi vaatii myös osaamista, jotta niitä
voitaisiin hyödyntää tehokkaasti. Pienillä yrityksillä on verkossa hyvät
mahdollisuudet saavuttaa huomattavasti aiempaa suurempia markkinaosuuksia.
Mainontaan käytetty budjetti voi olla huomattavasti
pienempi, kuin ennen internet-aikaa. Esim. sosiaalisessa mediassa voi pienikin
yritys pienellä budjetilla saavuttaa laajaa tunnettuutta ja saada aikaan hyvää myyntiä.
Facebook, Youtube, Twitter ja Instagram ovat kanavia, missä voidaan markkinoida
maksutta tai pienellä budjetilla. Nämä kanavat ovat avanneet suuret markkinat
myös pienille yrityksille aina maailman ääriin asti.
Tänä vuonna on ennustettu videoiden käytön yleistyvän rajusti
sosiaalisessa median markkinointikanavissa. Liikkuva kuva ja ääni videoiden
muodossa ovat varmasti tehokkaita, havainnollisia ja mieleenpainuvia tapoja ja
kanavia toteuttaa markkinointisuunnitelman mukaisia toimenpiteitä toivottujen
tavoitteiden saavuttamiseksi. On mielenkiintoista nähdä, miten videoiden käyttö
tänä vuonna lisääntyy.
Internetin myötä on siirrytty entistä monimuotoisempiin ja
lukumääräisesti useampiin markkinointikanaviin, missä kaikissa ei enää
pystytä tai haluta olla yhtä aktiivisesti mukana kuin aiemmin.
Markkinointisuunnitelmassa on kiteytettävä, mitkä ovat meille tärkeimmät
kohderyhmät ja mistä nämä kohderyhmät löydämme. Mitä kanavia meidän on
järkevintä eniten käyttää? Viime vuonna monet isotkin yritykset luopuivat
printtimainonnan käytöstä ja siirtyivät asiakkaiden perässä verkkoon. Muutos
sähköisiin kanaviin siirtymisessä on iso verrattuna aikaan ennen internetiä ja
tämä muutos näkyy kaikilla toimialoilla rakennemuutoksena myös työllisyyden
osalta.
Kiihtyvällä vauhdilla sähköistyvä elämämme ja yritysten
toimintaympäristö edellyttää itse asiassa entistä parempaa suunnittelua.
Suunnitteluun kannattaa ja on käytettävä aikaa aiempaa enemmän, jotta saadaan
tavoiteltavia tuloksia aikaiseksi. On helppo kumota markkinointirahat väärään
kaivoon, jos ei itse muuta toimintaa ympäristön muutoksen myötä.
Internet ei siis ole tuonut muutosta suunnittelun tärkeyteen, vaan hyvin suunniteltu on puoliksi, tehty pätee ennen ja jälkeen internet-ajan.Työkalujen määrä on suuri ja myös kohderyhmä on yhä pienemmissä osissa. Internet on markkinointikanavana asettanut yrityksille uuden tyyppisiä haasteita ja tarvetta monipuoliselle osaamiselle.
Sähköinen maailma on pakottanut markkinat elämään 24/7
-ajassa, missä on oltava valmis muuttamaan suunnitelmia ja toimintaa
tarvittaessa. Mitä asiakkaamme kommentoivat, arvioivat ja kertovat palveluistamme
ja tuotteistamme vaatii markkinoijien jatkuvaa valveillaoloa. Myös nopea
reagointi ja jatkuva muutos ovat internetin tuomaa tätä päivää, missä on oltava
mukana, kun haluaa menestyä ja saavuttaa asetetut tavoitteet.
Lähde:
Smith, P. 1999, Strategic Marketing Communication, 2nd Revised ed.
Tuohon kun olisit vielä muutaman väliotsikon rämpsäyttänyt niin olisi ollut vieläkin mukavampi lukea!
VastaaPoista