tiistai 18. helmikuuta 2014

Tutustuminen web analytiikkaan - oma organisaatio



Tehtävä 9

Tehtävänä oli tutustua oman organisaation tai tehtävän liitteenä annetun raportin mukaiseen kävijäseurantaan. Valitsin oman organisaationi, Finnbody –liikuntakeskuksien kotisivuille asennetun Google Analytics –raportin, mikä valitettavasti näyttää vielä tässä vaiheessa vuotta lähes samanlaiselta kuin mitä olisi ollut liitteenä olevan raportti.
Olemme käyttäneet kotisivujemme omaa yksinkertaista kävijäseurantaraporttia vuosia ja olleet sen antamiin kävijälukuihin tyytyväisiä. Kotisivujen uudistuksen yhteydessä viisi vuotta sitten (!!!) teetimme hakukoneoptimointia ja hakusanamainoskampanjoita ja tässä yhteydessä sivuille asennettiin Google Analytics. Sivustomme nousi hakutuloksissa kärkeen kaikilla toivomillamme hakusanoilla. Nyt Google Analytics on kerännyt meille tietoja sivuilla kävijöistä, mutta me emme ole ottaneet vielä tähän hetkeen mennessä sen tarjoamia monipuolisia raportointityökaluja omalla väellämme kunnolla käyttöön.

Yhtenä tärkeimmistä motivaattoreista näiden opintojeni aloittamiseksi oli juuri se, että haluan nyt panostaa sähköisten markkinoinnin työkalujen ja menetelmiä käyttöönttoon ja tehdä markkinointitoimenpiteitä, joita pääsen mittaamaan Google Analyticsin avulla ja näyttämään yrityksen johdolle, mitä tämän päivän markkinointi oikeasti on. Aion ottaa käyttöön hetimmiten hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan uudestaan niin, että teen näitä toimenpiteitä itse. Tällöin ei tarvitse panostaa tuhansien eurojen edestä näihin toimenpiteisiin kuten aiemmin.

Noloa tunnustaa, mutta tunnustan kuitenkin, että Google Analyticsin monipuoliset ominaisuudet eivät ole minulle vielä tuttuja. Olemme kurssilaisten kesken kovin erilaisessa lähtötilanteessa, osa on jo guruja ja osa kuten minä, vasta lähtöviivalla kohti web analytiikka taituruutta. Olen nyt lähiopetuspäivien jälkeen opetellut opiskelemaan pikkuhiljaa ja tiedän, että Google Analyticsistä tulee minulle tärkeä työkalu. Olen luonteeltani hyvin analyyttinen ja tämän työkalun avulla on jatkossa helppo näyttää, mistä asiakkaamme tulevat, mitä he sivuillamme tekevät ja mitä meidän tulee tehdä toisin, että saamme heidät toistuviksi kävijöiksi eli vakioasiakkaiksemme. Olen tästä aiheesta valtavan kiinnostunut, tähän on panostettava aikaa jatkossa paljon.

Haluan oppia analysoimaan, mistä kävijät tulevat, millä hakusanoilla he sivuillemme tulevat, mitä he sivustoillamme tekevät, miten he sivustolla liikkuvat, kuinka kauan he viettävät aikaa eri sivuilla, mikä sisältö kiinnostaa yms. Tällä hetkellä sivustolle tullaan pääsääntöisesti suoran sanahaun perusteella ja näitä sanoja ovat kuntokeskustemme nimet. Myös suositun liikunnanohjaajan nimellä tehdään hakuja sekä tietysti tietyn lajin, esim. kuntonyrkkeilyn nimellä.

Liikuntakeskuksien asiakkaat tulevat tunnetusti fyysisen liikuntapaikan lähistöltä. He joko asuvat siinä naapurissa tai käyvät töissä lähistöllä. Puhumme noin 7 minuutin säännöstä eli matka keskukseen kestää optimitilanteessa korkeintaan seitsemän minuuttia. Suurin osa kuntoilijoista käyttää liikuntakeskuksen palveluja ns. normaalin työpäivän jälkeen iltaisin eli klo 16 jälkeen. Päiväaikana on hiljaista ja vuorotöissä kävijöitä sekä seniori-ikäisiä ja äitejä vauvoineen mahtuisi tuntuvasti isompi määrä jokaiseen kuntokeskukseemme asiakkaiksi.

Näitä faktoja vastaan peilaten hakukoneoptimointia ja hakusanamarkkinointia ei pitäisi olla liian vaikeaa toteuttaa, kun eri kohderyhmämme ovat melko selkeitä ja alueet, mistä näitä kohderyhmiä tavoittelemme, ovat keskustemme lähiympäristöt. Toisaalta kilpailu alallamme on kiristynyt vuosien varrella ja samoista asiakkaista käydään välillä kovaakin taistelua. Toisaalta palvelu ja elämykset ovat ne, mistä asiakkaat ovat valmiita maksamaan ja kilpailijan edullisempi hinta ei siten aina välttämättä tarkoita meille menetettyä asiakasta.

Finnbodylla on kaksi kuntokeskusta naisille ja miehille ja kolme Lady’s Club nimistä keskusta vain naisille.
Sivuston kävijämäärä
Finnbodyn sivuston kävijämäärä ajalla 16.1. – 16.2.2014



Kuukaudessa sivullamme on käynyt 10310 kävijää, käyntejä 19337. Meillä on noin 2000 kanta-asiakasta, joten nämä määrät eivät ole suuria. Minusta on yllättävää, että 10 % kävijöistä tulee vielä niistä kaupungeista, missä meillä ei enää ole ollut kolmeen vuoteen kuntokeskuksia.
Sivuston kävijämäärästä tarkasteluajanjaksona 16.1. – 16.2.2014 on yllättävän moni uusia kävijöitä, peräti 59,7 %. Tätä selittää se, että Finnbody Tikkurilan liikuntakeskus on avattu vasta joulukuun 2013 alussa ja tarkasteluajanjaksona olemme aktiivisesti pyrkineet kasvattamaan keskuksen asiakasmäärää. 

Ja toinen selittävä tekijä on se tosiasia, että ihmiset etsivät uutta liikuntapaikkaa itselleen aina alkuvuodesta, kun joka uutena vuotena tulee luvatuksi, että ”tämä vuonna aloitan säännöllisen liikunnan ja oman kuntoni parantamisen”. Raportista myös näkyy myös se luonnollinen asia, että maanantaisin käydään tutkimassa alkavan viikon ryhmäliikuntatarjontaa muita päiviä aktiivisemmin, kun suunnitellaan, minä päivinä alkavalla viikolla käydään jumpassa tai ryhmäliikuntatunnilla.
Kävijöiden lukumäärään en ole tyytyväinen, se on aivan liian alhainen. Hakukoneoptimointia tule parantaa ja hakusanamainontaa emme edes tee tällä hetkellä.


Kävijöiden tulo sivustolle päätelaitteittain




Suurin osa kävijöistä, 65,9 % tulee sivustolle perinteisen tietokoneen kautta. Yhtenä syynä tähän suureen prosenttiosuuteen on varmasti se, ettei Finnbodyn sivustosta olla tehty mobiililaitteille tarkoitettuja versioita ryhmäliikunta-aikatauluja lukuun ottamatta. Mutta nämä ryhmäliikunta-aikataulut ovatkin erillinen sovellus, mikä on linkitetty Finnbodyn sivustoon. Uusista kävijöistä kuitenkin suurempi osuus vierailee sivustolla joko älypuhelimen tai tabletin välityksellä. Toisaalta nyt jo joka viides käyttää sivustoa älypuhelimella, joten sivujen uudistamisella vähintään mobiiliversioksi alkaa olla kiire.

Sivustolla vietetty aika
Sivustolla kävijät tutkivat keskimäärin noin 2 sivua ja vierailu kestää 1,5 – 2 minuuttia. Sivustolle on luotava lisää mielenkiintoista sisältöä, että saamme kävijät viipymään pitempään ja tutkimaan useampia sivuja. Moni vakioasiakkaistamme tulee vain etsiäkseen ryhmäliikunta-aikataulun ja poistuu tämän jälkeen sivulta. Suurin osa liikenteestä sivustolle tulee luonnollista hakua käyttäen. Tärkeimmät hakusanat ovat kuntokeskustemme nimet eli vakioasiakkaamme käyvät sivuillamme ja etsivät oman kuntokeskuksensa asioita. Hinnastot ovat myös hakujen kohteena.


Parannusehdotuksia

Koko sivuston uusiminen on tämän vuoden työprojekteja. Tiedostamme sivujen olevan vanhat ja niissä on monia puutteita, mm. mobiililaitteita ei ole lainkaan otettu huomioon nykyisten sivujen toteutuksessa.Haluan kehittää Finnbodyn nykyisiä sivustoja niin, että hakukoneoptimointiin ja hakukonemainontaan panostetaan. Sivuston kaikki sivut on käytävä läpi ja tutkittava, mitä hakusanoja sinne on lisättävä. Uutena asiana, mikä tuli luennoilla esille ovat käytettävät kuvat ja niiden nimeäminen niin, että ne auttavat myös sivuston nousemisessa hakukoneissa esille.

Sivuston tavoitteena on tuoda nykyistä enemmän liidejä, joten uusia kävijöitä sivulle tarvitaan. Sivuston etusivulla on kehote tulla maksutta tutustumaan, niin kuin siellä nytkin on, mutta tämä pitää saada vielä tehokkaammaksi.
Sähköisen uutiskirjeen tilaamismahdollisuus heti etusivulla, kuukausittain vaihtuva kilpailu ja tutustumismahdollisuus liikuntakeskusten palveluihin kuuluvat kaikki etusivulla esille tuotaviin asioihin.
Nykyinen sivusto ei aktivoi tarpeeksi kävijöitä ja etusivu on aivan liian staattinen. Facebook-liitännäinen kuuluisi myös oleellisena tämän päivän sivustolle. Finnbody käyttää tiedotuskanavina Facebookia ja sähköisiä uutiskirjeitä, mitkä eivät kumpikaan ole riittävästi sidottu kotisivustoon.
Parannettavaa on niin paljon, että aloitetaan mistä hyvänsä, niin saadaan varmasti parempia tuloksia sivuston hakutuloksissa kuin nyt. Kerron teille tuloksista opintojen edetessä.

3 kommenttia:

  1. Moikka Anne,

    Todella perusteellisesti analysoitu! Eikö olekin mielenkiintoista yhdistää oppimaansa heti käytäntöön?

    VastaaPoista
  2. Joo, aivot ruksuttaa automaattisesti tietysti oman työn asioissa, ja sitä peilaa helpoiten uusia oppeja omaan työhönsä ja asioiden kehittämiseen.

    VastaaPoista
  3. Vinkki: listaa esim. 10 konkreettista kehitysasiaa, jotka voivat olla kuinka pieniä tahansa. Konkretiasta on usein paljon helpompi lähteä kuin lausunnoista tyyliin "sivut pitäisi olla interaktiivemmat" tms.

    VastaaPoista