Tehtävä 9
Tehtävänä oli tutustua oman organisaation tai tehtävän
liitteenä annetun raportin mukaiseen kävijäseurantaan. Valitsin oman
organisaationi, Finnbody –liikuntakeskuksien kotisivuille asennetun Google
Analytics –raportin, mikä valitettavasti näyttää vielä tässä
vaiheessa vuotta lähes samanlaiselta kuin mitä olisi ollut liitteenä olevan
raportti.
Olemme käyttäneet kotisivujemme omaa yksinkertaista kävijäseurantaraporttia
vuosia ja olleet sen antamiin kävijälukuihin tyytyväisiä. Kotisivujen
uudistuksen yhteydessä viisi vuotta sitten (!!!) teetimme hakukoneoptimointia
ja hakusanamainoskampanjoita ja tässä yhteydessä sivuille asennettiin Google Analytics.
Sivustomme nousi hakutuloksissa kärkeen kaikilla toivomillamme hakusanoilla.
Nyt Google Analytics on kerännyt meille tietoja sivuilla kävijöistä, mutta me
emme ole ottaneet vielä tähän hetkeen mennessä sen tarjoamia monipuolisia
raportointityökaluja omalla väellämme kunnolla käyttöön.
Yhtenä tärkeimmistä motivaattoreista näiden opintojeni aloittamiseksi oli juuri se, että haluan nyt panostaa sähköisten markkinoinnin työkalujen ja menetelmiä käyttöönttoon ja tehdä markkinointitoimenpiteitä, joita pääsen mittaamaan Google Analyticsin avulla ja näyttämään yrityksen johdolle, mitä tämän päivän markkinointi oikeasti on. Aion ottaa käyttöön hetimmiten hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan uudestaan niin, että teen näitä toimenpiteitä itse. Tällöin ei tarvitse panostaa tuhansien eurojen edestä näihin toimenpiteisiin kuten aiemmin.
Noloa tunnustaa, mutta tunnustan kuitenkin, että Google Analyticsin monipuoliset ominaisuudet eivät ole minulle vielä tuttuja. Olemme kurssilaisten kesken kovin erilaisessa lähtötilanteessa, osa on jo guruja ja osa kuten minä, vasta lähtöviivalla kohti web analytiikka taituruutta. Olen nyt lähiopetuspäivien jälkeen opetellut opiskelemaan pikkuhiljaa ja tiedän, että Google Analyticsistä tulee minulle tärkeä työkalu. Olen luonteeltani hyvin analyyttinen ja tämän työkalun avulla on jatkossa helppo näyttää, mistä asiakkaamme tulevat, mitä he sivuillamme tekevät ja mitä meidän tulee tehdä toisin, että saamme heidät toistuviksi kävijöiksi eli vakioasiakkaiksemme. Olen tästä aiheesta valtavan kiinnostunut, tähän on panostettava aikaa jatkossa paljon.
Yhtenä tärkeimmistä motivaattoreista näiden opintojeni aloittamiseksi oli juuri se, että haluan nyt panostaa sähköisten markkinoinnin työkalujen ja menetelmiä käyttöönttoon ja tehdä markkinointitoimenpiteitä, joita pääsen mittaamaan Google Analyticsin avulla ja näyttämään yrityksen johdolle, mitä tämän päivän markkinointi oikeasti on. Aion ottaa käyttöön hetimmiten hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan uudestaan niin, että teen näitä toimenpiteitä itse. Tällöin ei tarvitse panostaa tuhansien eurojen edestä näihin toimenpiteisiin kuten aiemmin.
Noloa tunnustaa, mutta tunnustan kuitenkin, että Google Analyticsin monipuoliset ominaisuudet eivät ole minulle vielä tuttuja. Olemme kurssilaisten kesken kovin erilaisessa lähtötilanteessa, osa on jo guruja ja osa kuten minä, vasta lähtöviivalla kohti web analytiikka taituruutta. Olen nyt lähiopetuspäivien jälkeen opetellut opiskelemaan pikkuhiljaa ja tiedän, että Google Analyticsistä tulee minulle tärkeä työkalu. Olen luonteeltani hyvin analyyttinen ja tämän työkalun avulla on jatkossa helppo näyttää, mistä asiakkaamme tulevat, mitä he sivuillamme tekevät ja mitä meidän tulee tehdä toisin, että saamme heidät toistuviksi kävijöiksi eli vakioasiakkaiksemme. Olen tästä aiheesta valtavan kiinnostunut, tähän on panostettava aikaa jatkossa paljon.
Haluan oppia analysoimaan, mistä kävijät tulevat, millä
hakusanoilla he sivuillemme tulevat, mitä he sivustoillamme tekevät, miten he
sivustolla liikkuvat, kuinka kauan he viettävät aikaa eri sivuilla, mikä
sisältö kiinnostaa yms. Tällä hetkellä sivustolle tullaan pääsääntöisesti suoran sanahaun
perusteella ja näitä sanoja ovat kuntokeskustemme nimet. Myös suositun
liikunnanohjaajan nimellä tehdään hakuja sekä tietysti tietyn lajin, esim.
kuntonyrkkeilyn nimellä.
Liikuntakeskuksien asiakkaat tulevat tunnetusti fyysisen
liikuntapaikan lähistöltä. He joko asuvat siinä naapurissa tai käyvät töissä
lähistöllä. Puhumme noin 7 minuutin säännöstä eli matka keskukseen kestää
optimitilanteessa korkeintaan seitsemän minuuttia. Suurin osa kuntoilijoista
käyttää liikuntakeskuksen palveluja ns. normaalin työpäivän jälkeen iltaisin eli
klo 16 jälkeen. Päiväaikana on hiljaista ja vuorotöissä kävijöitä sekä
seniori-ikäisiä ja äitejä vauvoineen mahtuisi tuntuvasti isompi määrä jokaiseen
kuntokeskukseemme asiakkaiksi.
Näitä faktoja vastaan peilaten hakukoneoptimointia ja
hakusanamarkkinointia ei pitäisi olla liian vaikeaa toteuttaa, kun eri
kohderyhmämme ovat melko selkeitä ja alueet, mistä näitä kohderyhmiä
tavoittelemme, ovat keskustemme lähiympäristöt. Toisaalta kilpailu alallamme on
kiristynyt vuosien varrella ja samoista asiakkaista käydään välillä kovaakin
taistelua. Toisaalta palvelu ja elämykset ovat ne, mistä asiakkaat ovat
valmiita maksamaan ja kilpailijan edullisempi hinta ei siten aina välttämättä
tarkoita meille menetettyä asiakasta.
Finnbodylla on kaksi kuntokeskusta naisille ja miehille ja kolme Lady’s Club nimistä keskusta vain naisille.
Finnbodylla on kaksi kuntokeskusta naisille ja miehille ja kolme Lady’s Club nimistä keskusta vain naisille.
Sivuston kävijämäärä
Finnbodyn sivuston kävijämäärä ajalla 16.1. – 16.2.2014
Kuukaudessa sivullamme on käynyt 10310 kävijää, käyntejä
19337. Meillä on noin 2000 kanta-asiakasta, joten nämä määrät eivät ole suuria.
Minusta on yllättävää, että 10 % kävijöistä tulee vielä niistä kaupungeista,
missä meillä ei enää ole ollut kolmeen vuoteen kuntokeskuksia.
Sivuston kävijämäärästä tarkasteluajanjaksona 16.1. – 16.2.2014
on yllättävän moni uusia kävijöitä, peräti 59,7 %. Tätä selittää se, että
Finnbody Tikkurilan liikuntakeskus on avattu vasta joulukuun 2013 alussa ja
tarkasteluajanjaksona olemme aktiivisesti pyrkineet kasvattamaan keskuksen
asiakasmäärää.
Ja toinen selittävä tekijä on se tosiasia, että ihmiset etsivät
uutta liikuntapaikkaa itselleen aina alkuvuodesta, kun joka uutena vuotena
tulee luvatuksi, että ”tämä vuonna aloitan säännöllisen liikunnan ja oman
kuntoni parantamisen”. Raportista myös näkyy myös se luonnollinen asia, että
maanantaisin käydään tutkimassa alkavan viikon ryhmäliikuntatarjontaa muita
päiviä aktiivisemmin, kun suunnitellaan, minä päivinä alkavalla viikolla
käydään jumpassa tai ryhmäliikuntatunnilla.
Kävijöiden lukumäärään en ole tyytyväinen, se on aivan liian alhainen. Hakukoneoptimointia tule parantaa ja hakusanamainontaa emme edes tee tällä hetkellä.
Kävijöiden lukumäärään en ole tyytyväinen, se on aivan liian alhainen. Hakukoneoptimointia tule parantaa ja hakusanamainontaa emme edes tee tällä hetkellä.
Kävijöiden tulo
sivustolle päätelaitteittain
Suurin osa kävijöistä, 65,9 % tulee sivustolle perinteisen tietokoneen
kautta. Yhtenä syynä tähän suureen prosenttiosuuteen on varmasti se, ettei
Finnbodyn sivustosta olla tehty mobiililaitteille tarkoitettuja versioita
ryhmäliikunta-aikatauluja lukuun ottamatta. Mutta nämä ryhmäliikunta-aikataulut
ovatkin erillinen sovellus, mikä on linkitetty Finnbodyn sivustoon. Uusista
kävijöistä kuitenkin suurempi osuus vierailee sivustolla joko älypuhelimen tai
tabletin välityksellä. Toisaalta nyt jo joka viides käyttää sivustoa
älypuhelimella, joten sivujen uudistamisella vähintään mobiiliversioksi alkaa
olla kiire.
Sivustolla vietetty aika
Sivustolla kävijät tutkivat keskimäärin noin 2 sivua ja
vierailu kestää 1,5 – 2 minuuttia. Sivustolle on luotava lisää mielenkiintoista
sisältöä, että saamme kävijät viipymään pitempään ja tutkimaan useampia sivuja.
Moni vakioasiakkaistamme tulee vain etsiäkseen ryhmäliikunta-aikataulun ja
poistuu tämän jälkeen sivulta. Suurin osa liikenteestä sivustolle tulee luonnollista hakua
käyttäen. Tärkeimmät hakusanat ovat kuntokeskustemme nimet eli vakioasiakkaamme
käyvät sivuillamme ja etsivät oman kuntokeskuksensa asioita. Hinnastot ovat myös hakujen kohteena.
Parannusehdotuksia
Koko sivuston uusiminen on tämän vuoden työprojekteja.
Tiedostamme sivujen olevan vanhat ja niissä on monia puutteita, mm.
mobiililaitteita ei ole lainkaan otettu huomioon nykyisten sivujen toteutuksessa.Haluan kehittää Finnbodyn nykyisiä sivustoja niin, että hakukoneoptimointiin
ja hakukonemainontaan panostetaan. Sivuston kaikki sivut on käytävä läpi ja
tutkittava, mitä hakusanoja sinne on lisättävä. Uutena asiana, mikä tuli
luennoilla esille ovat käytettävät kuvat ja niiden nimeäminen niin, että ne auttavat
myös sivuston nousemisessa hakukoneissa esille.
Sivuston tavoitteena on tuoda nykyistä enemmän liidejä,
joten uusia kävijöitä sivulle tarvitaan. Sivuston etusivulla on kehote tulla maksutta
tutustumaan, niin kuin siellä nytkin on, mutta tämä pitää saada vielä tehokkaammaksi.
Sähköisen uutiskirjeen tilaamismahdollisuus heti etusivulla,
kuukausittain vaihtuva kilpailu ja tutustumismahdollisuus liikuntakeskusten
palveluihin kuuluvat kaikki etusivulla esille tuotaviin asioihin.
Nykyinen sivusto ei aktivoi tarpeeksi kävijöitä ja etusivu
on aivan liian staattinen. Facebook-liitännäinen kuuluisi myös oleellisena
tämän päivän sivustolle. Finnbody käyttää tiedotuskanavina Facebookia ja
sähköisiä uutiskirjeitä, mitkä eivät kumpikaan ole riittävästi sidottu
kotisivustoon.
Parannettavaa on niin paljon, että aloitetaan mistä hyvänsä,
niin saadaan varmasti parempia tuloksia sivuston hakutuloksissa kuin nyt. Kerron
teille tuloksista opintojen edetessä.
Moikka Anne,
VastaaPoistaTodella perusteellisesti analysoitu! Eikö olekin mielenkiintoista yhdistää oppimaansa heti käytäntöön?
Joo, aivot ruksuttaa automaattisesti tietysti oman työn asioissa, ja sitä peilaa helpoiten uusia oppeja omaan työhönsä ja asioiden kehittämiseen.
VastaaPoistaVinkki: listaa esim. 10 konkreettista kehitysasiaa, jotka voivat olla kuinka pieniä tahansa. Konkretiasta on usein paljon helpompi lähteä kuin lausunnoista tyyliin "sivut pitäisi olla interaktiivemmat" tms.
VastaaPoista