perjantai 21. helmikuuta 2014

Konversion kehittäminen



Tehtävä 10

Taustaa kohdesivuston valinnasta

Aloittaessani tätä elämäni ensimmäistä blogia sukelsin syvälle menneisyyteen ja elin uudelleen kokemuksiani matkailun parissa niin työn kuin vapaa-ajan nimissä. Mikäli olet kiinnostunut tietämään tekemisistäni enemmän, niin käy lukemassa kohdasta Anne Paumo – esittely. Poimin esittelyssäni yhden unohtumattomista kokemuksistani esille, safarin Keniassa Masai Maran luonnonpuistossa. Tutkin tässä yhteydessä nettisivuja aiheesta ja päätin, että voisin tutkia jotain näistä sivustoista vielä tämän konversio-tehtävän yhteydessä. 

Konversiolla tarkoitetaan nettisivujen tehokkuutta. Konversioarvo kertoo kävijämäärän, joka toteuttaa sivuille asetetun tavoitteen, esim. mikä osuus kävijöitä tilaa uutiskirjeen, varaa hotellihuoneen tai matkan, vastaa kyselyyn, osallistuu arvontaan yms.
Valitsin Masai Maran sivuston tarkemman tutkimisen kohteeksi. Löysin sivun Googlesta hakusanalla "masai mara" luonnollisista hakutuloksista. Ensivaikutelma kolme viikkoa sitten sivustosta oli hyvä ja ajattelinkin, että tuleekohan minulle mieleen mitään ideoita, millä sivuston konversiota voisi kehittää? Olisin voinut valita oman organisaationi sivut tutkimisen kohteeksi, niistä löytyy alle minuutissa vähintään viisi kehitettävää kohtaa, mutta nyt halusin matkailla.

Seeprat Masai Maran kotisivuilta. Kuva Johann du Toit


Havaintoja sivuista

Mutta nyt sitten katse näihin Maasai Maran sivuille, kuten ne englannin kielellä kirjoitetaan.
Sivustot ovat ORD Group Ltd nimisen yrityksen perustamat ja he kertovat hallinnoivansa useita muita web sivustoja Afrikassa. Nämä useat muut ovat 12 partnereiden nimellä sivuston alareunaan selkeillä piirretyillä logoilla ryhmitellyt sivut. Kaikissa näissä sivuissa on sama rakenne. Sivustot käsittelevät safareita, luonnonpuistoja ja kaupunkeja Keniassa, Tansaniassa ja Zimbabwessa. Näiden partnereiden sivustoilla on linkit kaikkiin toisiin sivuihin, mikä on hyvä asia sivuilla sivujen löytymisen ja kävijämäärän kasvattamiseksi.

Sivut ovat syntyneet tarpeesta tarjota informatiivista ja ajantasaista tietoa suosituista safarikohteista. Tätä tarkoitusta sivut palvelevat mielestäni hyvin. En löytänyt, koska nämä sivut on avattu, mutta sivuilla olevasta Facebook-liitännäisestä klikkasin Facebook-sivulle, mikä oli avattu 8.12.2009. Voi olla, että että nettisivut ovat vanhemmatkin. Facebookissa tykkääjiä on 7711, mikä on ihan kiitettävä tykkääjämäärä. Mutta Facebook-sivulla ei juurikaan ole kaksisuuntaista viestintää, vaan lähinnä ylläpitäjän puolelta tulevaa tiedonjakoa sielläkin.

Sivustolla on paljon hyvää ja tärkeitä konversiota kasvattavia elementtejä. Mutta esittelyjen lisäksi tarkoitus on etenkin myydä safareita Masai Maran luonnonpuistoon Keniassa, joten konversiota voidaan vielä monin tavoin parantaa nykytilanteesta. 

Sivujen tausta on yksivärinen valkoinen, minkä ansiosta sivut näyttävät selkeitä ja yksinkertaisilta ja etenkin tekstin lukeminen on helppoa. Web-sivustolla on hyvät selkeät kuvat, mitkä ovat lähinnä Afrikan villieläimistä sekä karttoja, joilla havainnollistetaan hyvin missä kohdassa kansallispuistoa mikäkin majoitus sijaitsee. 

Haku on myös hyvässä paikassa sivun oikeassa yläkulmassa, mistä sen löytää varmasti.
Konversion kasvattamiseksi sivuilta voi tilata uutiskirjeen, minkä tilauspainike on myös helppo nähdä.

Sivun alaosasta löytyvät myös asialliset yhteystiedot sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron kera lisätietoja henkilökohtaisia kysymyksiä varten.

Päävalikosta löytyy myös verkkokauppa, mikä vielä taas yhteistyökumppanin Bananaboxin sivulle. Navigointi sivuilla on helppoa ja loogista. Safarimajoituksen lukuisat vaihtoehdot on esitelty selkeästi kuvin, tekstein ja hintatiedoin.

Vinkkini konversion kasvattamiseksi:



Kävijöiden suosittelut
Safarin kokeneiden suosittelussa on suurin voima, mitä nyt ei käytetä näillä sivuilla eikä se toimi sivuille liitetyillä Facebook-sivuillakaan. Ehdottomasti lisättävä elementti konversion kasvattamiseksi. 

Blogi
Vähintään kävijöiden suositteluja ehdotin sivulle, mutta blogi olisi itse asiassa vielä tehokkaampi tapa pitää yllä mielenkiintoa näistä lumoavista kokemuksista, mitä jokainen safarilla käynyt on kokenut ja joista muut vasta unelmoivat. Hyvän blogin ja sen seuraajien avulla konversio voisi kasvaa jopa räjähdysmäisesti. Siis blogi ehdottomasti.

Video ja Youtube
Videoiden lisääminen sivulle olisi tätä päivää. Minä ainakin täältä kaukaisesta Suomesta eläisin kovin mielelläni safaria etukäteen videon välityksellä. Liikkuvan kuvan ja äänen avulla olisi helppo lisätä sivulla surffailijan elämystä ja nopeuttaa ostopäätöksen tekoa. Tarkoituksena näilläkin sivuilla informatiivisen tiedon jaon lisäksi on varmasti saada lisää myyntiä eli myytyä safareita ja majoituksia. Youtubea voisi käyttää useampien videoiden välittämiseen. Sivustoilla on selvästi käytössä ammattimainen valokuvaaja, toivottavasti hänellä on jatkossa myös videokuvaukseen pystyvä kamera mukanaan kuvausmatkoilla. Käy katsomassa naibor.com sivuilla oleva video. Afrikkalaisen musiikin soidessa koet safarin eläimet, levähdyspaikat, paikalliset ihmiset, ruuan, luonnon – täydellisen loman. Aivan mahtava tapa myydä safari!

Taustakuva
Taustakuvana voisi olla myös iso häivytetty kuva Afrikan maisemasta ennakkoelämystä lisäämässä ostopäätöksiin vaikuttavana tekijänä. Löysin tästä mallin sivulta naibor.com-sivulta. Käy vertaamassa, miten paljon lähemmäksi safarikokemus tulee ison taustakuvan ansiosta. Taustakuva ei kuitenkaan saa olla häiritsevä, vaan hillitty fiiistä lisäävä elementti.

Vastavuoroiset linkit
Linkkien lisääminen yhteistyökumppaneiden sivuilta Masai Maran sivulle lisäisi kävijöiden määrää ja sivujen löydettävyyttä nykyistä tehokkaammaksi. Masai Maran sivulta johtaa linkki käsitöitä ja matkamuistoja myyvään verkkokauppaan, mistä ei ole vastaavasti linkki Masai Maran sivuille. Ja miten on yhteistyö ja linkitys matkanjärjestäjien kanssa hoidettu? Linkkejä näille sivuille voisi tulla ympäri maailmaa toimivien matkanjärjestäjien tahoilta asiakkaiden mielenkiinnon herättämiseksi ja ostopäätöksien tekoon vaikuttavina tekijöinä.

Hakukoneoptimointi
Sivusto on varmaankin jonkin verran optimoitu ja etenkin hakiessani jo melko täsmäsanoilla ”kenya safari” sivusto tulee luonnollisessa haussa Googlen etusivulle. Optimointia kyllä tarkentaisin ja tutkisin. Toivottavasti sivujen taustalla on kävijäseurantaraportointia, sillä näitä safareita etsitään varmasti ympäri maailmaa ja hakusanoja on varmasti hyvin monenlaisia erilaisten ihmisten näppäinten alla.

Hakukonemainonta
Hakukonemainontaa ei ole käytössä. Ehkä tähän ei olla vielä syvennytty tai ehkä ei ole ajateltu, että tällaiset informatiiviselta ajatuspohjalta syntyneet sivut on tulleet niin hyviksi, että niiden löytymiseen korkealla hakutuloksissa voisi myös investoida muutamia vähän rahaa. Kilpailua safareiden tarjonnassa varmasti myös on.

Loppusanat

Olen iloinen. Olen aivan selvästi näiden muutamien viikkojen aikana oppinut paljon uutta. Luulin aluksi, ettei näilläkään sattumanvaraisesti löydetyillä sivuilla ole mitään parannettavaa, mutta löysin aivan oleellisia parannuskeinoja. Tämä konversio asia on todella tärkeä, kun alan uudistaa oman organisaatiomme sivuja tänä keväänä. 

Lähteet: Ilkka Kauppinen luentomateriaali ja ryhmätyöt


1 kommentti:

  1. Eikös ole jänne miten helppoa on kehitettävää oikeastaan sivulta kuin sivulta löytää?

    VastaaPoista