lauantai 1. marraskuuta 2014

Elämysten tulevaisuus



Sanna Tarssasen ansiokkaiden lähiopetuspäivien ja verkkoelämyksiä käsittelevän kirjallisuuden avulla tekemäni mielenkiintoinen matka elämysten maailmaan on saanut minut vakuuttuneeksi siitä, että tulevaisuudessa koemme elämyksiä nykyistä enemmän, sekä todellisessa elämässämme sekä digitaalisessa maailmassa. Verkkoelämykset täydentävät todellisessa elämässä kokemiamme elämyksiä. Jokainen meistä valitsee verkkoelämysten määrän sen mukaan, miten paljon digitaalisessa maailmassa haluaa aikaa viettää. Ja toisaalta, verkkoelämyksiltä tuskin voi tulevaisuudessa enää välttyä. 


Tämä lähiopetuspäivien jälkeinen tehtävä, missä tuli pohtia elämysten tulevaisuutta, olisi ollut omalta osaltani ehkä vähemmän myönteinen verkossa koettavia elämyksiä kohtaan, jos en olisi imenyt opetus- ja kirjallisuusannosta sisääni. Asenteeni ja ajattelutapani muuttuivat lähiopetuspäivien ansiokkaiden digitaalisia elämyksiä kuvaavien esimerkkien avulla. Elämysten vahvaa kasvua tulevaisuudessa tuki myös kirjallisuuteen tutustuminen. Etenkin B. Joseph Pine II & Kim C. Kornin Infinite Possibility Creating Customer Value on the Digital Frontier –kirjassa kuvattu ajatusmalli Multiverse, kahdeksan eri virtuaali- ja todellisuusmaailman dimensiot antavat laajempaa ajattelemisen aihetta, mistä elämyksien kokemisessa ja tuottamisessa on kyse laajasti ymmärrettynä.




Ei siis tarvitse olla diginatiivi tai IT-nörtti, vaan ihan tällainen tavallinen Maija Meikäläinen voi saada koukuttavia elämyksiä verkon välityksellä. Ja olemme vasta virtuaalisten elämysten aistimisessa alkumetreillä. Kun yrityksissä opitaan yhdistämään reaalimaailma ja virtuaalimaailma, tulemme saamaan uusia elämyksiä, joita ei tällä hetkellä vielä ole edes olemassa. Uskon vahvasti siihen, että elämysten kokeminen verkon välityksellä tulee myönteisessä mielessä kasvamaan, emme voi sitä estää.



Elämystaloudessa haluamme lisää elämyksiä


Elämys on merkittävä ja ikimuistoinen kokemus, joka parhaimmillaan muuttaa sen kokijaa jollain tavalla. Elämys on aina subjektiivinen kokemus ja useiden tekijöiden summa.
Olemme siirtyneet jo suurelta osin palvelutaloudesta elämystalouteen, missä maksamme siitä, että meille tulee hyvä fiilis. 


Elintason nousun myötä suurella osalla hyvinvointivaltioiden ihmisistä on jo liikaa kaikkea materiaalista hyvää ja siten seuraava vaihe on haluta hyvää fiilistä, elämyksiä elämään. Elämä koneiden, laitteiden ja teknologian ansiosta on helpottunut. Vapaa-aikaa on enemmän ja sen arvostus on kasvanut. Elämystaloudessa ihmiset haluavat irtiottoja arjesta, kokeilla äärirajojaan, voimakkaita positiivisia tunteita ja tuntemuksia jokaisella aistilla nautittavaksi ja toisten kanssa jaettavaksi.

Toisaalta yritykset kaupallistavat tuotteita ja palvelujaan niin, että ihan tavallisista arkielämän asioista yritetään tehdä ja tehdään elämyksiä.

Matkailuelämykset tulevaisuudessa

Matkailualalla elämysten kokeminen on pääjuttu. Matkalle lähdetään ajatuksella irtaantua arjen rutiineista ja tavoitteena on virkistyä kokemalla ja näkemällä uutta. Matkaa eletään jo etukäteen sitä suunnittelemalla ja odottamalla, mitä uudessa kohteessa voidaan nähdä ja kokea. Makupaloja tulevasta voidaan kokea virtuaalisesti katsomalla videoita kohteesta, lukemalla TripAdvisorista kohteessa käynteiden kokemuksia ja suosituksia ja kyselemällä kohteessa käyneiltä tutuilta kokemuksia.

Paikan päällä tutkitaan nähtävyyksiä, tutustutaan uuteen kulttuuriin, paikallisiin ihmisiin, maistellaan paikallista ruokaa ja tehdään ostoksia. Ja otetaan digikameroilla ja kännykkäkameroilla satoja, jopa tuhansia kuvia, joita jaetaan sosiaalisessa mediassa jo matkan aikana ja sen jälkeen. 


Tällainen matkailu on meille tuttua ja etsimme uusia kohteita, mihin voimme tutustua omien resurssien, ajan, rahan ja kiinnostuksen mukaisesti. Tunnelma, mikä matkan aikana on, välittyy meille vain aidosti paikan päällä. Ihmiset, joihin tutustumme, on nähtävä ja koettava aitoina elävinä paikan päällä. Näitä ei virtuaalinen todellisuus voi korvata.

Mutta matkakokemuksia voi elää myös verkossa tutkimalla esimerkiksi sellaisia eksoottisia paikkoja, joihin ei koskaan tule matkustaneeksi resurssien, ajan, rahan, mielenkiinnon tai muun syyn vuoksi. Upeat luontokohteet kaukana asuinpaikastamme ovat esimerkiksi sellaisia virtuaalisia matkakohteita, joihin netin välityksellä voimme matkustaa ja koe ne elämyksinä. Käynti napajäätiköllä, meren syvyyksissä, suuren vesiputouksen äärellä, vuoren huipulla, syvällä sademetsässä tai vaikka helikopterimatka jonkun suurkaupungin pilvenpiirtäjien yläpuolella ovat mielestäni sellaisia matkailukokemuksia, jotka voivat olla ja varmasti ovatkin todellisia elämyksiä virtuaalimatkailuna toteutettuna. 


Upeiden kuvien ja hienojen videoiden avulla toteutettuna virtuaalimatkailu varmasti lisääntyy ja väitän, että se on hyvinkin elämyksellistä nykyhetkeämme ja myös tulevaisuutta. Esimerkkinä itselleni vaikuttavasta elämyksellisestä virtuaalikokemuksesta ovat Nature is speaking puhuttelevat videot, joilla on hyvä tarkoitus herättää meidät ajattelemaan luonnon parasta ja avustamaan luonnon pelastamiseksi, mutta samalla pääsen esim. sukeltamaan meren värikkääseen korallimaailmaan, mitä en muuten tulisi koskaan omin silmin näkemään:






Virtuaaliset elämykset täydentävät reaalielämän elämyksiä


Useissa yrityksissä ollaan vielä alkuvaiheessa elämysten tuotteistamisessa ja tekemisessä. Onnistuneiden elämysten edellytys on hyvä brändinhallinta ja taito yhdistää virtuaalinen ja reaaliaikainen elämys. Uskon vahvasti tähän virtuaalisen ja reaaliaikaisen elämyksen yhdistelmään. 


Verkkoelämykset ovat tulleet jäädäkseen. Ne eivät korvaa todellisesta, koettua hetkeä todellisessa elämässä, mutta ne voivat silti tuottaa samoja tunteita ja kokemuksia kuin todellisuudessa koetut elämykset. 


Elämykset syntyvät verkossakin elämyksen tarjoajan ja elämyksen kokijan välisestä vuorovaikutuksesta. Lopputulos riippuu kokijan henkilökohtaisesta tunne- ja olotilasta. Digitaalinen vallankumous tuo väistämättä ulottuvillemme kasvavassa määrin mahdollisuuksia kokea elämyksiä verkossa. Arkipäiväämme tulee kuulumaan aiempaa enemmän myös virtuaalista todellisuutta ja sen tuomia elämyksiä. Mobiililaitteisiin löytyy jo nyt useita sovelluksia, joilla voi yhdistää reaalimaailman ja virtuaalimaailman, mitkä nivoutuvat tulevaisuudessa nykyistä enemmän yhteen.



Lähteet:

Lüthje, Monika & Tarssanen, Sanna. 2013. Matkailuelämysten tuottaminen ja kuluttaminen –artikkeli teoksessa Matkailututkimuksen lukukirja, toim. Veijola. Lapin Yliopistokustannus.

Pine II, B. Joseph & Gilmore, James H. 2011.The Experience Economy. Harvard Business Review Press. Boston.

Pine II, B. Joseph & Korn, Kim C. Korn. 2011.Infinite Possibility. Creating Customer Value on the Digital Frontier. Berrett-Koehler Publishers. San Francisco.


Tarssanen, Sanna. 3.-4.9.2014. Elämys verkossa -luentomateriaali. MSL14. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu. Helsinki.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti