Sanna
Tarssasen ansiokkaiden lähiopetuspäivien ja verkkoelämyksiä käsittelevän
kirjallisuuden avulla tekemäni mielenkiintoinen matka elämysten maailmaan on
saanut minut vakuuttuneeksi siitä, että tulevaisuudessa koemme elämyksiä
nykyistä enemmän, sekä todellisessa elämässämme sekä digitaalisessa maailmassa.
Verkkoelämykset täydentävät todellisessa elämässä kokemiamme elämyksiä. Jokainen
meistä valitsee verkkoelämysten määrän sen mukaan, miten paljon digitaalisessa
maailmassa haluaa aikaa viettää. Ja toisaalta, verkkoelämyksiltä tuskin voi tulevaisuudessa
enää välttyä.
Tämä lähiopetuspäivien
jälkeinen tehtävä, missä tuli pohtia elämysten tulevaisuutta, olisi ollut
omalta osaltani ehkä vähemmän myönteinen verkossa koettavia elämyksiä kohtaan,
jos en olisi imenyt opetus- ja kirjallisuusannosta sisääni. Asenteeni ja ajattelutapani muuttuivat
lähiopetuspäivien ansiokkaiden digitaalisia elämyksiä kuvaavien esimerkkien
avulla. Elämysten vahvaa kasvua tulevaisuudessa tuki myös kirjallisuuteen
tutustuminen. Etenkin B. Joseph Pine II & Kim C. Kornin Infinite
Possibility Creating Customer Value on the Digital Frontier –kirjassa kuvattu
ajatusmalli Multiverse, kahdeksan eri virtuaali- ja todellisuusmaailman
dimensiot antavat laajempaa ajattelemisen aihetta, mistä elämyksien kokemisessa
ja tuottamisessa on kyse laajasti ymmärrettynä.
Ei siis
tarvitse olla diginatiivi tai IT-nörtti, vaan ihan tällainen tavallinen Maija
Meikäläinen voi saada koukuttavia elämyksiä verkon välityksellä. Ja olemme vasta
virtuaalisten elämysten aistimisessa alkumetreillä. Kun yrityksissä opitaan
yhdistämään reaalimaailma ja virtuaalimaailma, tulemme saamaan uusia elämyksiä,
joita ei tällä hetkellä vielä ole edes olemassa. Uskon vahvasti siihen, että
elämysten kokeminen verkon välityksellä tulee myönteisessä mielessä kasvamaan,
emme voi sitä estää.
Elämystaloudessa haluamme lisää
elämyksiä
Elämys on merkittävä
ja ikimuistoinen kokemus, joka parhaimmillaan muuttaa sen kokijaa jollain
tavalla. Elämys on aina subjektiivinen kokemus ja useiden tekijöiden summa.
Olemme siirtyneet jo suurelta osin palvelutaloudesta elämystalouteen, missä maksamme siitä, että meille tulee hyvä fiilis.
Olemme siirtyneet jo suurelta osin palvelutaloudesta elämystalouteen, missä maksamme siitä, että meille tulee hyvä fiilis.
Elintason nousun myötä suurella osalla hyvinvointivaltioiden ihmisistä on
jo liikaa kaikkea materiaalista hyvää ja siten seuraava vaihe on haluta hyvää
fiilistä, elämyksiä elämään. Elämä koneiden, laitteiden ja teknologian ansiosta
on helpottunut. Vapaa-aikaa on enemmän ja sen arvostus on kasvanut. Elämystaloudessa
ihmiset haluavat irtiottoja arjesta, kokeilla äärirajojaan, voimakkaita
positiivisia tunteita ja tuntemuksia jokaisella aistilla nautittavaksi ja toisten
kanssa jaettavaksi.
Toisaalta yritykset kaupallistavat tuotteita ja palvelujaan niin, että ihan tavallisista arkielämän asioista yritetään tehdä ja tehdään elämyksiä.
Toisaalta yritykset kaupallistavat tuotteita ja palvelujaan niin, että ihan tavallisista arkielämän asioista yritetään tehdä ja tehdään elämyksiä.
Matkailuelämykset tulevaisuudessa
Paikan päällä tutkitaan nähtävyyksiä, tutustutaan uuteen kulttuuriin, paikallisiin ihmisiin, maistellaan paikallista ruokaa ja tehdään ostoksia. Ja otetaan digikameroilla ja kännykkäkameroilla satoja, jopa tuhansia kuvia, joita jaetaan sosiaalisessa mediassa jo matkan aikana ja sen jälkeen.
Tällainen matkailu on meille tuttua ja etsimme uusia kohteita, mihin voimme tutustua omien resurssien, ajan, rahan ja kiinnostuksen mukaisesti. Tunnelma, mikä matkan aikana on, välittyy meille vain aidosti paikan päällä. Ihmiset, joihin tutustumme, on nähtävä ja koettava aitoina elävinä paikan päällä. Näitä ei virtuaalinen todellisuus voi korvata.
Mutta matkakokemuksia
voi elää myös verkossa tutkimalla esimerkiksi sellaisia eksoottisia paikkoja,
joihin ei koskaan tule matkustaneeksi resurssien, ajan, rahan, mielenkiinnon tai muun syyn vuoksi. Upeat luontokohteet
kaukana asuinpaikastamme ovat esimerkiksi sellaisia virtuaalisia matkakohteita,
joihin netin välityksellä voimme matkustaa ja koe ne elämyksinä. Käynti napajäätiköllä,
meren syvyyksissä, suuren vesiputouksen äärellä, vuoren huipulla, syvällä
sademetsässä tai vaikka helikopterimatka jonkun suurkaupungin pilvenpiirtäjien
yläpuolella ovat mielestäni sellaisia matkailukokemuksia, jotka voivat olla ja
varmasti ovatkin todellisia elämyksiä virtuaalimatkailuna toteutettuna.
Upeiden
kuvien ja hienojen videoiden avulla toteutettuna virtuaalimatkailu varmasti
lisääntyy ja väitän, että se on hyvinkin elämyksellistä nykyhetkeämme ja myös
tulevaisuutta. Esimerkkinä itselleni vaikuttavasta elämyksellisestä virtuaalikokemuksesta ovat Nature is speaking puhuttelevat videot, joilla on hyvä tarkoitus herättää meidät ajattelemaan luonnon parasta ja avustamaan luonnon pelastamiseksi, mutta samalla pääsen esim. sukeltamaan meren värikkääseen korallimaailmaan, mitä en muuten tulisi koskaan omin silmin näkemään:
Virtuaaliset elämykset täydentävät
reaalielämän elämyksiä
Useissa
yrityksissä ollaan vielä alkuvaiheessa elämysten tuotteistamisessa ja
tekemisessä. Onnistuneiden elämysten edellytys on hyvä brändinhallinta ja taito
yhdistää virtuaalinen ja reaaliaikainen elämys. Uskon vahvasti tähän
virtuaalisen ja reaaliaikaisen elämyksen yhdistelmään.
Verkkoelämykset
ovat tulleet jäädäkseen. Ne eivät korvaa todellisesta, koettua hetkeä todellisessa
elämässä, mutta ne voivat silti tuottaa samoja tunteita ja kokemuksia kuin
todellisuudessa koetut elämykset.
Elämykset
syntyvät verkossakin elämyksen tarjoajan ja elämyksen kokijan välisestä
vuorovaikutuksesta. Lopputulos riippuu kokijan henkilökohtaisesta tunne- ja
olotilasta. Digitaalinen vallankumous tuo väistämättä ulottuvillemme kasvavassa
määrin mahdollisuuksia kokea elämyksiä verkossa. Arkipäiväämme tulee kuulumaan
aiempaa enemmän myös virtuaalista todellisuutta ja sen tuomia elämyksiä. Mobiililaitteisiin
löytyy jo nyt useita sovelluksia, joilla voi yhdistää reaalimaailman ja
virtuaalimaailman, mitkä nivoutuvat tulevaisuudessa nykyistä enemmän yhteen.
Lähteet:
Lüthje, Monika & Tarssanen, Sanna. 2013. Matkailuelämysten tuottaminen ja kuluttaminen –artikkeli teoksessa Matkailututkimuksen lukukirja, toim. Veijola. Lapin Yliopistokustannus.
Pine II, B. Joseph & Gilmore, James H. 2011.The Experience Economy. Harvard Business Review Press. Boston.
Pine II, B. Joseph & Korn, Kim C. Korn. 2011.Infinite Possibility. Creating Customer Value on the Digital Frontier. Berrett-Koehler Publishers. San Francisco.
Tarssanen, Sanna. 3.-4.9.2014. Elämys verkossa -luentomateriaali. MSL14. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu. Helsinki.
Lüthje, Monika & Tarssanen, Sanna. 2013. Matkailuelämysten tuottaminen ja kuluttaminen –artikkeli teoksessa Matkailututkimuksen lukukirja, toim. Veijola. Lapin Yliopistokustannus.
Pine II, B. Joseph & Gilmore, James H. 2011.The Experience Economy. Harvard Business Review Press. Boston.
Pine II, B. Joseph & Korn, Kim C. Korn. 2011.Infinite Possibility. Creating Customer Value on the Digital Frontier. Berrett-Koehler Publishers. San Francisco.
Tarssanen, Sanna. 3.-4.9.2014. Elämys verkossa -luentomateriaali. MSL14. Haaga-Helia Ammattikorkeakoulu. Helsinki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti